Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 359 De geneugten van het kamperen.

 

Enthousiast vertrokken we met onze gloednieuwe caravan naar Frankrijk. Daar was het zonnig en warm volgens de weersverwachting. We kwamen bedrogen uit: het hemelwater viel met bakken naar beneden. De eerste twee dagen hielden we het nog vol, de derde dag vluchtten we naar een stad met een groot winkelcentrum.

Behoorlijk wat euro’s lichter en met twee chagrijnige pubers kwamen we terug op de camping. Mijn oudste dochter wist niet hoe snel ze de auto uit moest komen. Ze was haar oplader vergeten en de wereld zou vergaan als ze niet kon tiktokken of snapchatten.
Terwijl mijn man en ik de krat met boodschappen en de tassen met de laatste aanwinsten uit de auto sjorden, hoorden we een ijselijke gil en dochterlief kwam naar buiten gestormd. ‘Mieren!’
We keken elkaar aan, grijnzend: watje. 
‘Ja, schat, dat hoort ook bij kamperen, maar je stoere papa zal de enge beestjes wel even verjagen.’

Mijn man opende de deur van de caravan en in de deuropening bleef hij staan met een blik van afgrijzen. De kleuren in de caravan hadden plaatsgemaakt voor één zwarte bewegende massa mieren. Ze zaten overal: in de kastjes, op de banken, tussen de kleren, op elk richeltje tot zelfs in de koelkast. 

Nu zitten we hier in een tentje dat we van iemand konden lenen. Het regent nog steeds en alles is vochtig. Morgen heeft het verdelgingsmiddel zijn werk gedaan en wacht ons een grote schoonmaak. De caravan staat al op Marktplaats.
 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, leuk vertelde niet zo leuke belevenis. Zeurtjes toegestaan? "Het hemelwater viel er met bakken uit" - eruit kan er beter uit. "Het hemelwater viel met bakken" of "het water viel met bakken uit de hemel".
In elk richeltje tot zelfs in de koelkast - komma voor tot.
"naar huis, op zoek naar een nieuwe eigenaar." #slavernijverleden?  Of nieuwe eigenaar voor de (nieuwe) caravan?
Dit alles met :)

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, ik zie die mieren voor me! Letterlijk. Misschien kun je 'naar huis' in de laatste zin weglaten? Ik mis de schoonmaak :D

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed horrorverhaal, Fief. Zelf heb ik ooit een antieke Engelse renaissancekast moeten behandelen tegen houtworm. Decennia later ruik ik nog steeds het verdelgingsproduct als er thee wordt geschonken in de kopjes die in die kast staan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Bob, geen zeurtjes met terechte feedback. Ik heb een en ander aangepast, maar achter voor tot hoort geen komma.

@Carneli: de schoonmaak staat erin.

@Gi: een waargebeurd horrorverhaal. De buurman was de onfortuinlijke vakantieganger, bij ons zat alleen de luifel vol. 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, top!  
‘Ja, schat, dat hoort ook bij kamperen, maar je stoere papa zal de enge beestjes wel even verjagen.’ die zin hoeft voor mij niet. Dat is het gevaar van styleren.
Misschien heb je als laatste zin nog iets sterkers ? Ik heb wel iets in gedachten maar het is jouw tekst en ik vond het vroeger al vreselijk als de tekenleraar in mijn tekening  zat te rommelen, vandaar. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Carneli, de vader maakt een plagende opmerking naar zijn tienerdochter die - in zijn ogen -  schrikt van een enkel miertje.
Ik laat het verhaal verder even voor wat het is. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ieder miertje zijn pleziertje. Eén is geen probleem, maar een massa daarentegen....

Goed verhaal. Vlot verteld. Weinig aan op te merken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Tijdens het lezen de zin, papa jaagt ze wel weg, maakte me duidelijk dat het vast een invasie moest zijn. Ik was niet teleurgesteld :)

Lekker vlot en leuk gedaan.

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerste zin. Laatste zin. Dan is alles ertussen spannend. Caravans zijn sowieso een abominatie. Beter dat je in een tent kroop.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herkenbaar. Ook wel eens een wolk vliegende mieren in het vakantieverblijf gehad. Best vervelend. Ben Jerommeke niet, schrijf wel zo. Zeurtje: tienerdochter op Twitter?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief. Goed dat die caravan op Marktplaats staat. Gaat het toch enkel regenen.

Eens trouwens dat tieners niet twitteren en instagrammen. Tiktokken en snapchatten misschien beter, voor even. 

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Leuk verhaal (van niet-leuke gebeurtenis), zie het voor me en mooi gezinsbeschrijving :).

Eén zeurtje (mini-zeurtje, kan je ook negeren): het stuk van de mieren (het ziet letterlijk zwart van de mieren / ze zitten overal) kan misschien nog iets beeldender. Een spoor over het keukentje, een groep die er met een aarbei vandoor gaat, ik zeg maar wat. 

Maar dat is alles. Leuk verhaal dank :).

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, bedankt voor het lezen. Het zag echter letterlijk zwart van de mieren. Het verhaal is waargebeurd. Niet zomaar een spoor over een keukentje of een groepje dat er met iets vandoor ging. Het was één zwarte bewegende massa. Van een groepje mieren die er met een aardbei vandoor gaat wordt niemand warm of koud.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O, wat een verschrikking. Heel goed beschreven! Ik krijg er kippenvel van. Mooi ook hoe je de familie omschrijft en tussen de regels door ook de verhoudingen tussen de verschillende personen. Juist die opmerking van moeder over de 'stoere papa' vind ik erg sterk. Top gedaan!