Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 359 Het toppunt

 

Tignes Val d’Isère, skioord in de Franse Alpen, wordt onze zomervakantiebestemming.
Vrienden raadden  ons deze zonovergoten streek aan voor de zuiverste berglucht en de fauna en flora van het  Vanoise-massief.  Dat wij voor een appel en een ei in hun flat mogen verblijven, overtuigde ons om de reis te wagen.
De Peugeot 304 diesel stationwagen heeft ons al eerder veilig heen en weer tot in het  ‘Zuiderste’  puntje van Frankrijk gebracht, dus die moet ook de bergen aankunnen.
In Bourg-Saint-Maurice begint de klim naar een slordige achttienhonderd meter hoogte. Al snel durven vrouwlief en de dochters van negen en twaalf niet meer naar beneden kijken. De valleien, zeg maar afgronden, worden alsmaar indrukwekkender.
Vakantiegangers met snellere bolides en zelfs vrachtwagens doen mij verstaan dat ik, zodra het kan, even aan de kant moet gaan staan om hen door te laten.
Het is steeds bergop, dus remmen hoeft amper maar toch word ik gewaar dat er iets niet pluis is met het remsysteem. Om mijn medepassagiers niet in paniek te brengen zwijg ik in alle talen, zelfs in het Frans, dat ik af en toe gebruik om een onvoorzichtige chauffeur de huid vol te schelden.
Slechts tweeëndertig kilometer duurt de urenlange tocht. Het uitzicht is hemels mooi maar voor mij is het een hel. 
Boven is geen autogarage. Ach, we hebben hier geen wagen nodig.
De terugtocht verloopt vlotter, want het is bergaf. Ik gebruik constant mijn handrem. Af en toe krijg ik weer druk op de remmen.

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ferme afdaling (en klim) daar in Tignes. Ik ken het enkel in de winter, en met sneeuw mag je er zeker niet aan denken geen remmen te hebben.

Klein zeurtje: 'de terugtocht verloopT vlotter'

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tony, het is er prachtig in de zomer, echt geen horror behalve toen we in onze T-shirts en shorts de téléphérique namen naar de top op meer dan drieduizend meter. De grijns van de bestuurder van de kabelbaan toen wij uitstapten en toen hij 'ces bêtes petits touristes Belges' een tijdje later half bevroren terug ophaalde!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toppunt, dieptepunt. Potato, potato. Rijden in de bergen is sowieso al geen lolletje. Je blijft er nuchter onder. Ik merk niet dat je door de hel bent gegaan. 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker droog dat 

De terugtocht verloopt vlotter, want het is bergaf.

 Constant je handrem gebruiken kan ook niet goed zijn. Ik zou er toch iemand naar hebben laten kijken, die rem. Wat ik leuk bedacht vind, is dat je omhoog door de hel gaat.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik kan me voorstellen dat de tocht geen pretje was, zeker niet voor degenen aan de kant van de afgrond. Maar behalve de tocht is het nog geen horrorvakantie.

Vrienden raden  ons deze zonovergoten streek aan voor de zuiverste berglucht en de fauna en flora van het  Vanoise-massief. Dat wij voor een appel en een ei in hun flat mogen verblijven, overtuigt ons om de reis te wagen.  ---> volgens mij moeten deze zinnen in de verleden tijd staan: Vrienden raadden ons deze zonovergoten streek aan ...  /  ... overtuigden ons om de reis te wagen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, gek, in mijn eerste klad stond die zin in de verleden tijd, precies zoals jij aangeeft.  Ik wacht nog op het oordeel van de coach want zelfs Tony of Tilma hebben er zich blijkbaar niet aan gestoord. Akkoord dat de horror op die vakantietrip (gelukkig) maar van korte duur was.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Carneli, bedankt dat je ook feedback geeft op de commentaren. Je gaat het nog druk krijgen.

Het is aangepast of misschien beter: Ik paste het aan.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi,

Een leuke beschrijving van een autoritje door de bergen. Zelf vind ik het heerlijk om in de bergen te rijden en herken het dilemma dat de remmen het niet doen.

Echter is bergopwaarts niet zo spannend. Vervelend van klevers enzo, maar zolang je motor het nog doet ga je gewoon naar boven. Naar beneden, niet meer kunnen stoppen, overhitte remmen en uit pure wanhoop de grindbak inrijden voor vrachtauto's voor een noodstop terwijl de vrachtauto die al de hele tijd achter je zit te kleven ook de grindbak in moet.. 

Dat is weer andere koek ) 

Het is natuurlijk subjectief wat horror is en de opdracht is ruim: Waar gaan de nekharen van de schrijver van overeind staan.

Ook al niet spannend, ik zag mezelf achter het stuur zitten (dan wel op mijn gemak) Het maken van de beelden, daar ben je zeker in geslaagd. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

D.V.,tof dat je reageert. Ik merk dat je meer ervaring hebt met rijden in de bergen en er nog van geniet ook.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

What goes up must come down.

Fijn verhaal, al eindigt de tekst naar mijn gevoel nogal abrupt (met dank aan de woordenlimiet waarschijnlijk). Hierdoor lezen die laatste zinnen wel (onbedoeld?) droog-humoristisch.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi verhaal. Ik voelde de horror ook niet echt. Misschien zou je er wat angstvolle dialoog in kunnen verwerken, waardoor ik als het ware op de achterbank kom zitten en het spanningszweet ga ruiken en de gladde handen bijna van het stuur weg zie glippen, terwijl de auto's achter mij opdringerig met hun koplampen knipperen en af en toe zelfs hun claxon verheffen.

De verleden tijd opmerking van Fief houd mij bezig. Taaltechnisch is de opmerking terecht, maar verhaaltechnisch vind ik de tegenwoordige tijd wel passender. Alsof ik erbij sta, toen de tip werd gegeven.

Vanuit de thema-opdracht kan het denk ik scherper. Als verhaal op zich, prima gedaan.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed dat je zo cool bleef Gi. Ik ben geen held op smalle bergwegen  en in het zicht van diepe afgronden. Die rijd ik vaak met mijn ogen dicht (op de bijrijdersstoel). 

Verder weer heel prettig lezen, deze herinnering. Ik ken Tignes alleen bedekt onder een laag sneeuw. Maar de zuivere lucht is in de winter daar ook heerlijk!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat je wel wat meer de spanning van de rijder op de lezer zou kunnen overbrengen. Verder heb ik niet zoveel aan te merken behalve dan dat je af en toe een spatie teveel gebruikt en dat leest een beetje irritant.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Hadeke, het was de bedoeling dat de lezer de horror (wegens volumebeperking) tussen de lijntjes door las. Dat heb jij perfect gedaan zo aan je reactie te lezen. Dank je.
@ Hi Chantal, mijn 'bij'-rijders kunnen niet rijden, dus ik houd mijn ogen liever wijd open.
@LGB, gek hoe sommigen zich bij het lezen laten afleiden door een spatietje teveel. Als je er ook nog opgewonden van raakt, is er mogelijk wat anders aan de hand. Toch knap dat je tot aan de afdaling hebt verder gelezen.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dan hier de coach, haha: die zinnen over de vrienden mogen inderdaad in de verleden tijd.
Ik kan me enigszins indenken hoe dit is geweest, maar ik voel het niet echt. Inderdaad wel tussen de regels door, zoals je zelf al aangeeft in één van de reacties, maar daardoor krijg ik meer een 'ah, wat vervelend'-gevoel dan de 'nee, wat een horror!' die ik eigenlijk wil voelen. Ik wil als het ware in het hoofd van de bestuurder zitten. Wel een hele goede poging! En origineel.