Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 358 A-5'je

 

“Hier heb je een pen en een A-5'je, dat moet volstaan om een  boodschap te schrijven. Je pretendeert al jaren een schrijver te zijn. Jouw nabestaanden en lezers hebben al voldoende stof voorgeschoteld gekregen om te weten wat je allemaal hebt uitgespookt of waar je ooit hebt uitgehangen. Althans, zij die jouw schrijfsels de moeite waard vinden, want die staan bol van jouw belevingen en van wat jij dacht aan de wereld te moeten verkondigen. Nu houdt het op. Dit is het laatste wat je nog aan papier kan toevertrouwen. Haast je, dadelijk verga je zelf tot stof.”

De griezel staat naast mijn desk. Ik kan niet zeggen dat hij mij doordringend aankijkt, want ogen heeft hij niet. Even denk ik aan een van de kleinkinderen, die net een verkleedpartij op school achter de rug heeft en mij wil verrassen. Deze verrassing draait weldra op wat anders uit, vrees ik:  een verassing, slechts één lettertje verschil.

“Wat zeg je, is jouw naam Magere Hein? Die kennen wij niet in Vlaanderen.  Wij kennen enkel Pietje de Dood.  Scheer je dus maar weg, heerschap, je hebt hier niets verloren. “
“Post jij je verhaaltjes niet op een Nederlands forum? De grenzen zijn weer helemaal open en er is vrij verkeer tussen beide landen.  Hier kan ik nog wat extra bijverdienen, in het zwart, haha! Schiet op, man, probeer niet je lot te ontlopen.”
Met dat verdomde Pietje in mijn hoofd moet ik aan mijn kleinzoon denken, die heet net zo.  Zal ik  iets aan hem schrijven?  Toen ik vorige maand stekjes plantte, zag ik hoe hij aardappelchips in een bloempot stak. Hij denkt zeker dat hij een plant kan kweken waar hij de chips kan afplukken? Ach, het heeft geen zin, de jongen komt later zelf beslist te weten wat er wel of niet kan. 

Er zijn momenten geweest dat ik precies wist wat ik aan wie wilde schrijven mocht ik plots van de aardbol verdwijnen. Nu weet ik het niet meer. Vele herinneringen zijn verwaasd.

“Het is nu of nooit, schrijf, schrijvertje!” gebiedt zijn holle grafstem.

Ik schrijf: Wat jullie nu pas gaan ontdekken, met verwondering of met ontzetting, het is allemaal waar. Waarom moest ik eerst dood om  deze aandacht te krijgen? Compassie komt onherroepelijk te laat.
“Stop, genoeg, het is tijd. Ik speld het papiertje op je borst. Dan kan iedereen het zien.  Maar zo te lezen vrees ik dat er weinigen op jouw boodschap zitten te wachten. Adieu …

Zijn dochter, die hem aantreft, weet niet meteen waar hij met deze boodschap naar toe wil, maar vindt het spijtig dat opa in zijn laatste uren niet aan Pietje heeft gedacht.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, goed verhaal. Graag gelezen.

A-vijfje  --> het gaat hier om een papiermaat, volgens mij schrijf je dan A5'je

Althans, zij die jouw schrijfsels de moeite vinden, --> volgens mij hoort achter moeite nog waard te staan. De uitdrukking is "iets de moeite waard vinden".

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iets minder alinea 1 en 2 en iets meer Pietje zouden het verhaal ten goede komen. Wel een chagrijnig, neerbuigend type, die Pietje de Dood.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je hebt een aantal hele mooie vondsten: verassing versus verrassing en in het zwart bij verdienen. 
Naar verhouding vind ik dat Pietje de kleinzoon net iets te weinig aandacht krijgt. Het moet duidelijk zijn dat Hein je personage aan het stangen is, want dat bepaalt de toon van je verhaal. Dat doe je ook heel goed, door onder andere: 

Jouw nabestaanden en lezers hebben al voldoende stof voorgeschoteld gekregen om te weten wat je allemaal hebt uitgespookt of waar je ooit hebt uitgehangen. Althans, zij die jouw schrijfsels de moeite vinden,

"Schiet op, man, probeer niet je lot te ontlopen.”


Maar die formuleringen hebben, ook door het karakter van Hein nu de overhand en dat werkt een beetje vertragend. 

Dat zwakt je laatste zin af. De ironie daarin zie ik wel: je personage heeft wel degelijk veel aan Pietje gedacht, alleen was het Pietje de Dood. 

Maar daar had waarschijnlijk net iets meer ingezeten als je Pietje de kleinzoon net iets meer had benoemd. Het karakter van Hein is na een paar van je goedgevonden voorbeelden ook al duidelijk. Als je er daarvan een paar zou schrappen en de ruimte die dat geeft, aan Pietje de Kleinzoon besteedt, dan is het net iets meer in evenwicht. 

Desondanks toch een leuke, creatieve invulling van de opdracht. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: en ik die dacht oppassen want Fief gaat je er attent op maken dat cijfers voluit moeten geschreven worden. In dit geval (natuurlijk) niet dus. Uiteraard is het 'iets de moeite waard vinden'. Ik betrap er mezelf op dat ik de 'waard' vooral in de spreektaal meestal weglaat. Dank voor de reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tilma: dank voor de commentaar. Gek dat jij en Nadine iets meer Pietje in het verhaal wensen, terwijl ik hem er zo maar plots bij bedacht had. Volledig akkoord met jouw analyse van Pietje d.D., hij is inderdaad aanmatigend, arrogant, hooghartig, laatdunkend en minachtend, net als Hein trouwens.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nadine: dank je voor de alweer leerrijke FB. Zoals ik al aan Tilma schreef heb ik er Pietje (als kleinzoon) toevallig bijgehaald en dan bedacht dat zijn moeder het zonde vond dat haar vader niet eerder voor een boodschap aan haar zoontje gekozen had. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er in de buurt van sommige lezers een zakje chips binnen bereik ligt en Pietje daardoor veel meer sympathie toebedeeld krijgt dan zijn ijselijke naamgenoot.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Gi, Fijn relaas. Strijden voor een pietje, tis als Greta voor een houten rietje. De Hein zit in Albert Heijn en de Magerte is een ziekte van de tijd. Dat Pietje een eigen verhaal verdient, staat buiten kijf als een paal boven water en Pietje D.D maait altijd!

Graag gelezen!

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zat met precies dat gevoel: 'Hij dacht wel aan zijn Pietje (no pun intended) maar net niet genoeg om de ironie tot volle bloei te laten komen. Leuk dat je Nederland - België er als een motief in verwerkt hebt.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, Leuk verhaal. menselijke en humorvolle insteek. Wij Noordelingen leren er zo elke week weer iets bij. 

Klein puntje, de zin: "Ik kan niet zeggen dat hij mij doordringend aankijkt, want ogen heeft hij niet" komt bij mij vlak over, terwijl ik denk dat je deze zin afschrikwekkend bedoelt. Volgens mij kan je het oogloze beter laten zien in een handeling van het gezicht dan het vertellen. Waarbij je de lezer door het gelaat zonder ogen laat gruwelen. Het doordringend is overbodig (want dat doet hij juist niet) en dat raakt mij minder.
Dit kan overigens ook slechts voor mij gelden en dan moet je vergeten wat ik hierboven opschreef. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, ik merk net dat ik na mijn dank voor je reactie blijkbaar vergat om de opslaanknop in te drukken. Euvel hersteld.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Pietje de Sar i.p.v. Pietje de Dood.

Voor mij persoonlijk had het verhaal mogen eindigen na die "Adieu..." Het briefje vond ik het ideale hoogte- en eindpunt van het verhaal. Al snap ik wel de reden om Pietje nog eens aan te halen als toespeling op de kleinzoon. Misschien wringt de formulering van de zin ergens. Ben er zelf nog niet goed aan uit.

In ieder geval vond ik de rest van het verhaal goed gevonden en geschreven. Als mede-Belg/Vlaming heb ik trouwens de passage over Pietje/Hein met een grijns gelezen. ;-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor, dank voor de reactie en de grijns.  Eerlijk gezegd heb ik de laatste zin er enkel bij 'gesleurd' om te voldoen aan de opdracht dat iemand de boodschap moet lezen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi GI,

Grappig verhaal. Het begint lekker en is beeldend. Het einde is ook mooi en tragisch. De hoofdpersoon doet zo zijn best om iets mee te geven aan de volgende generatie, maar er wordt gezeurd dat hij Pietje niets heeft gezegd ...

Paar feedbackdingen / zeurpuntjes:
- Ik zie bij A5 meteen een groter vel papier voor me (ook al is dat incorrect). Wellicht zijn er meer idioten zoals ik op de wereld. Die zou je ook mee kunnen krijgen in je tekst door er bijvoorbeeld een post-it van te maken :).
- Hij denkt op gegeven moment dat het misschien zijn kleinzoon is die een geintje uit probeert te halen, daardoor wordt de magere hein / pietje de dood voor mij wel een klein menneke. De lange magere Hein zou toch op zijn minst twee kleinkinderen met één op de schouder van de ander moeten zijn :)!
- De zin dat hij niet meer weet aan wie hij een afscheidsbrief zou moeten schrijven is heel mooi, zo gaat het soms. Het geeft wat weer van de eenzaamheid en leeftijd van de hoofdpersoon. De zin "Vele herinneringen zijn verwaasd." doet voor mij daaraan af. Ik zou die schrappen en je juist krachtige zin als einde van die alinea kiezen.

Hoop dat je er wat mee kan. Leuk verhaal :)!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karel, bedankt om te reageren. A5 is maar de helft van een A4 en het is pas bij het schrijven dat Hein aka Pietje zijn slachtoffer gebiedt om op te houden. Een standaard post-it formaat is dan weer te klein voor het aantal woorden. Ik ben zelf niet van de grootsten, maar mijn tiener kleindochters hebben mij in lengte al lang voorbijgestoken en vroegen onlangs of er nog oude kleren op zolder lagen om zich te verkleden. Die lagen er, maar ze waren te klein!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, I stand corrected :). Ik dacht bij kleindochters / verkleedpartijtje aan jongere kinderen, maar het kunnen natuurlijk ook tienerkleindochters zijn ja. Het A5 is de helft kleiner dan A4 mankement is zeker aan mijn slechte intuïtie te wijten :). Dank voor de reactie :D.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal. Goed dat de man zenuwachtig wordt, dat hij niet meer weet wat op te schrijven. Heel menselijk, altijd weet je wat te zeggen en hoe maar op het moment supreme raak je je geheugen kwijt.

Pietje komt altijd onverwacht!

 

 

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, Ik heb je verhaal twee keer gelezen maar de fonrs ging niet weg. Ik vond het leuk én iets te rommelig. (sorry).