Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #357. Mij hete Puntje

 

Ritueel is goed, ritueel is fijn. Hij denkt altijd, nog voor de koffie, het eerste aan mij, we zijn ook al zo lang samen. Met een aai van zijn duim maakt hij mij dan wakker. Door de weeks, want op zaterdag, zon en feestdagen laat hij mij meestal koud rechts liggen. Vandaag wordt het weer zo’n een fijne dag dat ik heet moet zijn, we zijn de hele dag samen bezig. Ik zwaai in de rondte en zie alle kleurrijke hoeken en gaten van zijn broodwinning. Hopelijk is het vandaag een lastige klus, dan houdt hij me de hele dag elegant vast. Het lekkere schoonkrabben van mijn puntje is het teken dat er gewerkt gaat worden en ik goed op temperatuur moet blijven.

Hij zwaait met een kruiskopschroevendraaier en ik zie mijn werkterrein voor de komende paar uren.
‘Je zal nog wel een paar dingen meer uit de ingewanden moeten verwijderen, vriend. Mijn hete puntje is dan wel heel slank en fijn, maar mijn body heeft meer ruimte nodig, zeker als je me zo stevig in je knuisten houdt. Het operatiegebied is lang niet ruim genoeg.’
Hij luistert naar me, dat doet tie altijd. H’m, het lijkt me dat we samen rechtsboven in een klein hoekje moeten gaan grutten. Zijn hoofd komt dicht bij me, ik zie zijn rimpels, hoor ik hem tegen zichzelf praten. Gisteren viel er een haarlok op mijn hete puntje, het stonk een beetje en er kwam rook af. Een knipbeurt is wel hoognodig. ‘Kijk nou uit, jongen. Straks verbrand je je fikken nog aan mijn hete delen.’
Mijn baasje luistert niet. ‘Nee niet vloeken, had je maar naar me moeten luisteren.’
Hij haalt, zoals ik hem al zei, nog wat dingen die in de weg zitten uit het binnenste.
Ondanks de pleister op zijn middelvinger gaan we nu lekker. Ik smelt steeds de soldeer, hij houdt de draadjes tegen elkaar, ik laat nog wat soldeer in elkaar vloeien, dan blaast hij op het spul, zodat het snel afkoelt. Heerlijk die cadans.

Het einde van de klus is ook zo’n ritueel, fijn. Hij richt zich met een diepe zucht op, zwaait mij nog even in rondte in een soort overwinningsdans en flipt me in mijn eigen bedje. Met een aai van zijn duim mag ik afkoelen en weer lekker gaan slapen.

Het leven van een soldeerbout is zo gek nog niet.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Blueyes, je hebt een origineel voorwerp gekozen. In de titel moet je mij nog even veranderen in mijn.

zo’n een fijne dag ---> zo'n fijne dag of een fijne dag

doet tie altijd  -->  doet hij altijd of doet ie altijd

Zijn hoofd komt dicht bij me, ik zie zijn rimpels, hoor ik hem tegen zichzelf praten. ---> zo leest het als je hem "ik zie zijn rimpels" hoort zeggen. Je bedoelt waarschijnlijk:
... , ik zie zijn rimpels en hoor hem tegen zichzelf praten.

Ik zwaai in de rondte --->  je gebruikt dezelfde uitdrukking verderop nog een keer. "nog even in rondte" Volgens mij is dit geen goed Nederlands (mogelijk wel Vlaams, dat weet ik niet). Ik zou eerder schrijven: Ik zwaai rond/ nog even rond.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Blueyes,

Leuk verhaal en met plezier gelezen.

Wat voor mij in het verhaal niet helemaal lekker zat was de punt schoon krabben. Wellicht voelt dat zo voor de bout, geen idee, maar een beetje tederheid is geboden bij de schoonmaak (heb ik helaas geleerd met mijn eerste bout). :)

 

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Darkvalley

Vroeger gebruikte ik een nat sponsje om de punt schoon te krijgen. Sinds jaren gebruik ik een grove soort staalwol, van hetzelfde type waarmee je pannen schoon maakt (ja ik weet het, alleen barbaren doen dat nog zo :-)). Even, met gevoel, links, rechts er langs halen en klaar.  Er zijn speciale houders voor.

Dank voor je feedback.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Halllo Blueyes, 

Wat jammer dat ik al blij ben als ik een spijker en een schroef van elkaar kan onderscheiden... Als ik wat meer technisch onderlegd was, zou ik dit verhaal meer op zijn waarde kunnen schatten, want nu moet ik de omschrijvingen van de handelingen maar voor waar aannemen. Maar het feit dat ik me wel heel goed kan voorstellen waarom de soldeerbout zich zo vrolijk voelt, laat wel zien dat je die omschrijvingen erg goed onder de knie hebt ;) :D 

Heel leuk dat je op deze manier een 'Een dag in het leven van ...' hebt gemaakt. Dat is een leuke invulling van de opdracht! 

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Blueyes,

Leuk verhaaltje, graag gelezen. Ok hier en daar een akkefietje maar geen erg.

Goed gevonden "... koud rechts liggen ..." i.p.v. het gebruikelijke links laten liggen.