Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#357 In weer en wind

 

De wind rukt aan de lijn, eerst voorzichtig, plagend. Ik verstevig mijn grip, rug recht. Het weer slaat om, daar heb ik geen buienradar voor nodig. Bij het opzetten van de tent zei ik nog: ‘Gebruik stormharingen en een extra stormlijn. Ik ben niet geschikt voor het zware werk.’

Hoe laat zou het zijn? Een uur geleden lag de schaduw achter me, een uur of drie? Van schaduw is geen spoor meer te zien. De schattige schapenwolkjes zijn verdrongen door dreigende donderkoppen. Het lijkt alsof de avond vroeg is ingevallen. Het gerommel klinkt luider, de wind neemt toe en in het licht van een bliksemschicht zie ik mijn makkers zwoegen.

De vrouw kijkt in de deuropening van de tent met een angstig gezicht omhoog en weer op haar telefoon. ‘We zitten precies in de lijn van die rode vlekken, Sjaak.’ 
‘Maak je niet ongerust, het trekt wel over.’ 

Sjaak maakt een rondje om de tent. Hij controleert de lijnen, zet ze strakker waar nodig en geeft mijn makkers die niet diep genoeg staan een extra tik. Degene die de hoeken van de tent vasthebben, gaan het wel redden. Wij die de luifel op zijn plek houden, hebben het zwaar te verduren. De wind laat het doek opbollen en bij iedere windvlaag verliezen we houvast. ‘Wat zei ik nou, extra stormlijnen!’

Dan voel ik een druppel op mijn hoofd, gevolgd door nog een en nog een en … 
Plassen ontstaan, zand wordt modder en ik krijg steeds meer speling. Met elke ruk aan de lijn wordt mijn lijf beetje bij beetje ontbloot. 
Linksvoor moet het ontgelden. Met een gil vliegt hij de lucht in, met een sierlijke boog landt hij op de caravan van de buurman. Sjaak vangt de wapperende lijn. ‘Pak een stormharing,’ roep ik hem toe. Nee hoor, hij zet hem vast met een gewone haring. 

Ik krijg een tik op mijn kop, met weinig succes; de grond is zompig. Zo snel als ik er ingeslagen word, zo snel trekt de wind me er weer uit. Met alles wat ik heb, omklem ik de scheerlijn. Het noodweer bereikt zijn hoogtepunt. Sjaak en zijn vrouw pakken ieder een stok van de luifel en gooien hun gewicht in de strijd. De wind heeft het doek in zijn greep, de stokken schieten eronderuit en ik moet mijn meerdere erkennen.
 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, wij hebben je een tijdje gemist, maar hier ben je weer, gelukkig. Ik dacht eerst dat je het foute nummer boven je tekst had gezet maar je hebt de storm uit de vorige opdracht meteen ook in deze verwerkt. Knap.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik was druk met andere dingen. Binnenkort komt een boek uit dat ik samen met Ton Badhemd heb geschreven en we zijn druk met herschrijven. Het boek is tot stand gekomen n.a.v. een schrijfopdracht op SOL anderhalf jaar geleden. 

Bedankt voor je reactie. De vorige opdracht is niet met opzet ingebracht, het kwam toevallig zo uit.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

"De schattige schapenwolkjes zijn verdrongen door dreigende donderkoppen." --> mooi verwoord

Het verhaal leest vlot; ik zat mee in en vervolgens uit de grond. Goed gedaan!

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Een mooi stukje. De eerste zinnen dacht ik dat het over een vlieger zou gaan, maar deze invulling vind ik leuker, omdat je voorwerp daar ook een functie voor het verhaal heeft. Het voorwerp beleeft/aanschouwt de gebeurtenis niet alleen, maar is ook onmisbaar in de situatie zelf, wat het ook een meerwaarde geeft om over de haring te schrijven. 

Mooi gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan. Het schreeuwen naar Sjaak die totaal doof blijft voor de opmerkingen. Ik krijg tijdens het lezen het gevoel dat een haring echt kan praten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik zit nu voor mijn tent en kijk met andere ogen naar de haringen we in de grond geslagen hebben. Ik hoop dat ze tevreden zijn.