Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 357 Mijn schoonschrijver (+aanpassing)

 

“Hoe durf jij het, mij gewoon in het bakje achterlaten bij die ordinaire balpennen?”
Er liggen er wel een stuk of tien opeen gepropt. Sommige dragen een opschrift maar vergeten dat het maar om een ordinaire publicitaire boodschap gaat. Anderen hebben het hoog op, omdat ze een merknaam dragen, de Bics bijvoorbeeld, waarvan er wel dertien in een dozijn zijn.
Ik ben een authentieke Sheaffer. Die naam staat voor fabrikant van schrijfinstrumenten, met name luxe vulpennen. Gelukkig lig ik tegen jouw ‘ two-in-one softpen’ die, zoals de naam het zegt, zacht aanvoelt.  Man doe toch normaal,  dacht ik toen je dat ding voor het eerst gebruikte.
“Kijk, als ik de punt naar binnen druk komt er een kussentje tevoorschijn waarmee  ik op mijn IPhone kan tikken”,  riep je toen overenthousiast  tegen iemand, die ik verder niet kon thuiswijzen.
“Als je mij toch haast nooit gebruikt, berg mij dan op.”
Ik weet maar al te goed dat je een  bordeauxrode doos hebt waar ik precies in pas, boven de  rode, blauwe zwarte en bruine reserve inktvullingen die de drie kalligrafiepennen omringen, naast de collega pen die iets corpulenter is dan ik en onder het instructieboekje.
“Hoe dikwijls heb je dat boekje ooit geraadpleegd?”
‘Kalligrafie voor beginners – Geïllustreerde gebruiksaanwijzing‘  vermeldt de kaft en er staan afbeeldingen van mezelf in en hoe ik best wordt gemanipuleerd. Er wordt ook gewag gemaakt van briefkaarten, uitnodigingen, posters, certificaten, opschriften, noem maar op, maar wie maakt zulke dingen nog met de hand?
“Weet je nog, die brief naar de Koningin?”
Die brief had je op een  champagnekleurig  luxepapier afgedrukt. Ik had mijn beste beentje voorgezet, of moet ik mijn beste pennetje zeggen, om je te helpen bovenaan in sierlijke letters ‘Majesteit’ te schrijven.

(*)De verjaardagen van de kinderen zijn op komst. De kaartjes liggen klaar. Zoals ieder jaar ga je weer een tekstje schrijven. Ik voel hoe je me uit het pennenbakje tilt. Mijn inktpatroon is uitgedroogd. Je troont mij naar de wastafel voor een spoelbeurt. Wanneer je mij ‘uitblaast’ beroer je me even met je lippen. Dan steek je mij een spiksplinternieuwe vulling. Nu gaat het puntje van je tong naar de bovenhoek van je mond en laat je mij de mooiste letters met krullen schrijven. Ik voel mij weer helemaal de oude. De inkt vloeit, neen hij stroomt. Dit is mijn hoogdag en die van de schoonschrijfkunst.

 

(*) herschrijf van deze alinea:

Straks komen er de verjaardagen van de kinderen weer aan. Dan liggen de kaartjes klaar waarop je jaar na jaar gevraagd wordt een tekstje te schrijven. Ik voel al hoe je mij uit het pennenbakje zal tillen. Je zal, zoals steeds, merken dat het inktpatroon is uitgedroogd en mij naar de wastafel tronen, waar ik een spoelbeurt zal krijgen. In het beste geval zal je mij moeten ‘uitblazen’ en zullen jouw lippen mij even beroeren.
Je zal me een spiksplinternieuwe vulling steken. Met het puntje van je tong in de linkerbovenhoek van je mond zal je mij de mooiste letters doen schrijven. Dat wordt weer een hoogdag voor mij  en voor de schoonschrijfkunst.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, het moet over een meewerkend voorwerp gaan. Dat is in dit geval een gefrustreerde vulpen, die niettegenstaande het feit dat ze door haar eigenaar verwaarloosd wordt, toch behoorlijk gek van hem is. Best spannend, voor het voorwerp tenminste.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je hebt mooi gebruik gemaakt van de verschillende soorten pennen die er zijn en hoe ze al dan niet (meer) worden gebruikt. Maar verhaal op zich mist een centraal conflict: het is nu een grote klaagzang van de pen, en dat leest even leuk of terecht, maar op den duur is dat element te bekend en kan dat alléén geen heel verhaal dragen. 

Ik zag al dat je in een andere reactie zei dat dit voor de pen zelf nogal wat voeten in de aarde heeft. Dat is zeker waar, maar zeker met boosheid of verbittering moet je ervoor waken dat het personage (het voorwerp in dit geval) in niet in blijft hangen. 
Een verhaal moet ten eerste spannend zijn voor de lezer, dan  pas voor de personages. 

Een lezer kan doorgaans pas echt mee (blijven) voelen met een bepaalde emotie (zeker als het de 'vervelende' emoties zoals boosheid, wrok of irritatie betreft) als die ziet dat het personage er iets aan doet of probeert te doen om zijn vervelende gemoedstoestand te veranderen of een plan beraamt om iets anders aan de situatie te veranderen. 

Dat hoeft niet per se te lukken, maar een poging moet zeker worden gedaan. In dit geval zou de Shaeffer bijvoorbeeld heimelijk kunnen overwegen in staking te gaan zodra hij weer wordt opgepakt om alles en iedereen een lesje te leren. Of (als je het fantastische element verder zou gebruiken en hem meer menselijke eigenschappen zou geven) hem laten weglopen, een moord laten overwegen...

Je beschrijft nu eerder met veel woorden een feit dan een daadwerkelijk verhaal, terwijl er dat wel inzit. Er kan zo veel gebeuren met een pen, er kunnen zoveel boodschappen geschreven worden of zijn geschreven waar de pen getuige van is (geweest...) 

Hopelijk kan je hier wat mee. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Nadine voor de uitgebreide feedback. Ik ben er nog niet uit wat Sakura en jij precies bedoelen.  Naar mijn gevoel geeft de 'hooghartige' pen (binnen de woordlimiet) heel wat boodschappen mee (brief aan de Koningin, kaartjes aan de kinderen, liefde voor haar gebruiker niettegenstaande haar chagrijn niet zo vaak meer gebruikt te worden.) Ik wacht verdere reacties af van collega's om te zien of de trend wordt voortgezet, maar nogmaals dank voor de zeer gewaardeerde reactie.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, de verontwaardiging van de Scheaffer is duidelijk. Jij bent niet zomaar een pen. 

Je zal me een spiksplinternieuwe vulling steken. ---> hier mis ik nog een woord. Je bedoelt, denk ik, dat je een nieuwe vulling krijgt.

Met het puntje van je tong in de linkerbovenhoek van je mond zal je mij de mooiste letters doen schrijven. ---> ... zal je mij de mooiste letters doen laten schrijven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief voor de reactie. In dit soort pennen 'steekt' men de inktvulling op de schrijfkop. De schrijver doet of laat de pen iets schrijven, doen laten lijkt mij dubbelop.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Doen laten is inderdaad dubbelop. Van die vulling wist ik niet, weer wat geleerd, maar die zin leest voor niet logisch. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi. Fijne pennen die Sheaffers. Bic pennen glijden ook lekker over het papier.

Ik vind dat je een mooie uiteenzetting hebt geschreven.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie observaties/beschrijvingen. Er zit niet echt een spanningsboog in, maar soms is het ook gewoon wat het is.

Er komen best wel wat emoties van het meewerkend voorwerp naar voren in de tekst (verontwaardiging, frustratie, hoop ...), in dat opzicht vind ik de opdracht zeker geslaagd.

 "In het beste geval zal je mij moeten ‘uitblazen’ en zullen jouw lippen mij even beroeren.
Je zal me een spiksplinternieuwe vulling steken." --> ik dacht even dat je met het verhaal op het einde nog de erotische toer ging opgaan. Kan ook aan mij liggen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het is een mooi kabbelend verhaal, waarbij ik in kan voelen dat deze pen compleet op de verkeerde plek ligt. 

Ook ik zou iets meer spanning wel een meerwaarde vinden.

Misschien kan je ons op het eind meenemen in het moment dat de 'je' de pen opneemt en uitspoelt en wat dit met de pen doet. Dus niet de vooruitblik, maar het moment zelf.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, dank voor de feedback. Ik heb een poging ondernomen om de laatste alinea te herschrijven. Any better?

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

ik vond het een mooi origineel verhaal. ik miste te spanning van een climax niet. maar als ik de fb van Nadine lees, denk ik, het zou wel wat toe kunnen voegen. desalniettemin: knap gedaan. 

dan zou ik mijn verhaal ook kunnen verbeteren, dat neem ik er meteen van mee!