Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#357 - Meewerken en niets oplossen

Hij hangt. Een luiwammes. Tamzak eerste klas. Meneer doet geleerd, maar heeft niet gestudeerd. Werk zoeken? “Dat is voor losers,” zegt hij. Hij slaapt tot elf, ruft tot twaalf, pakt een restje pizza uit de oven en pleurt zijn lui gat in de sofa voor de televisie. Staren naar voetbal of darts of reclame voor schaars geklede dames die een gesprekje verkopen. Staren zeg ik je, kijken vergt te veel inspanning. In een onderbroek met bruine strepen en een marcelleke dat stinkt naar het bier vijf dagen eerder gesmost. Bier zuipen, dat kan hij. En zagen op haar. Dat ze vroeger moet thuis komen, want hij heeft honger.  “Groen is voor konijnen,” zegt hij. Lasagne, pizza of Zwan worsten moet ze voor hem halen. En dat doet ze.

Zij is een prinses. Een godin die om zes uur ‘s ochtends uit het bed springt, zich aankleedt en met de bus naar het ziekenhuis reist. Wat ze daar doet, weet ik niet. Bejaarden verzorgen, of spuiten zetten, of kindjes baren. Iets goeds. Want zij is goed. En als ze afgepeigerd om half acht de voordeur opent, kreft hij op haar. Dat het bier niet koud staat. Dat ze lelijk is. Dat ze moet zwijgen.

Ik lig in haar nachtkastje. Trouw te wachten tot ze me nodig heeft. Ik ben haar toeverlaat. En ze heeft me nodig. Om negen is hij dronken. Naar haar schreeuwen dat ze haar liefde moet tonen. “Kom hier,” zegt hij, “Foefelen. Ik wil affectie. Streel hem!” Dan hoor ik haar huilen. En de trap op vluchten. Nadat ze zich in bed gooit, en haar nachtkastdeur opent, vindt ze mij. 

Ik breng haar troost. Daarvoor ben ik gemaakt. “Ga weg bij hem,” zeg ik haar, “Hij verdient u niet en ge hebt hem niet nodig, hij brengt u niets.” Maar ze luistert niet. Ze luistert nooit. Ze huilt en haar tranen stromen.

Dan neemt ze een vel uit mijn doos. Ik zeg dat het goed is. En met mij droogt ze haar tranen. 

Dan kan zij slapen. 

Omdat ze de kast weer sloot, kan hij mijn verwijten niet horen. Omdat ze me opborg, kan ik haar niet helpen. 

Ik begrijp het. Mijn taak is voor morgen. Dan droog ik haar tranen. Opnieuw.

 

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, kijk jij doet dat dus wel. Ik vind het wel aardig gelukt omdat dat voorwerp in het nachtkastje in eerste instantie, ligt vast aan mezelf, iets anders leek te suggereren. Zo wint het verhaal en dat is belangrijk.

'Ze luistert niet. Ze luistert nooit.' Sterk.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Sakura

Dag Sakura. Wat bedoel je met: 'kijk, jij doet dat dus wel? Verder ben ik het eens met jouw feedback.

Hallo Tony, toch nog even. Ik blijf het een mooi verhaal vinden, maar bij het voorlezen aan een vriendin kwam ik in dit stuk wat vreemdigheden tegen. 

Om negen is hij dronkn.(?)  Naar haar schreeuwen dat ze haar liefde moet tonen. “Kom hier,” zegt hij, “Foefelen. Ik wil affectie. Streel hem!” (?) Dan hoor ik haar huilen. En de trap op vluchten. Nadat ze zich in (?) bed gooit, en haar nachtkastdeur opent, vindt ze mij. 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig, Tony!

Heel mooi hoe je het feit dat een tissue tranen kan drogen koppelt aan het feit dat de doos met tissues ook een meelevend karakter heeft. 

Doordat ik even een fractie van een seconde niet helemaal goed las, interpreteerde ik 
Kom hier,” zegt hij, “Foefelen. Ik wil affectie. Streel hem!” Dan hoor ik haar huilen. En de trap op vluchten. (Deze zin miste ik toen) Nadat ze zich in bed gooit, en haar nachtkastdeur opent, vindt ze mij. 
Als de mogelijkheid dat het voorwerp een pakje condooms kon zijn, in de zin van dat ze gedwongen wordt tot bevrediging van de man en dus condooms wil/moet/ gaat gebruiken (als de seks er dan toch van moet komen...) 

Je zou dit verhaal nog eens kunnen herschrijven met condooms als het voorwerp, met als gevolg dat het 'alternatieve einde' / de onthulling geen troost, maar alleen maar meer ellende biedt. Wat dat betreft kun je met de tekst zoals je die geschreven hebt, heel veel kanten op en dat laat zien dat je een kwalitatief erg goede tekst hebt geschreven!

Groet,

Nadine

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap gedaan, Tony. Met jaloersheid gelezen. Top.

Tamzak of lamzak? 

marcelleke  ---> moet dit niet met een hoofdletter?

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, goed geschreven. Dynamisch en op die manier neem je me goed het verhaal in.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Krachtige schrijfstijl, lekker verhaal.

Hoe die doos vanachter de gesloten kastdeur weet heeft van wat er zich afspeelt wanneer de vrouw om halfacht de voordeur opent, is me wel een raadsel.

Suspension of disbelief vereist zeker? ;-)

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Anoniem eens met jullie reacties:-)

@Carneli: dank, prachtig! Ook fijn dat je het aan een vriendin voorleest! wow. dronkn was een typootje, hierbij gecorrigeerd. 
'Streel hem!' is tja, een opdracht die ze niet fijn vindt.
In bed, is wat Vlaams voor 'op bed', ik weet niet of het foutief is.


@Sakura: dank

 

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nadine: Dank voor de lovende woorden. En fijn om je zien mee te denken na het 'verkeerd' lezen. Ik moest me zelf inhouden om niet de kant op te gaan die je suggereert. Ik ga er eens mee aan de slag, en vind het grappig dat je me aanspoort ;)

@Fief, dank, geen idee of marcelleke met hoofdletter moet. ik denk het niet, aangezien vervlaamsing van frans woord. Trouwens leuk je terug te zien!

@Hadeke,@Tudor, @MCH, @Darkvalley: dankjewel! Heerlijke al dat lof.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nooit weggeweest, Tony. Alleen te druk geweest om mee te doen. Ik heb de verhalen van de vorige opdrachten wel gelezen, maar vond niet dat ik er iets over kon zeggen als ik zelf niet meedeed. Maar fijn dat je me gemist hebt 😊

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, tot na de vierde alinea dacht ik dat het een meewerkende dildo was, maar dat zal aan mijn 'vicious mind' liggen. De doos met papieren zakdoekjes was voor mij een afknapper, of zat er toch wat anders in het nachtkastje? Dat het goede lectuur was hoef ik er niet bij te vertellen want ik las tot het bittere (tranen) einde.
P.S. : Het  'marcelleke' is Vlaams voor het Franse singlet, woord dat er in Nederland (!) voor gebruikt wordt. Men schrijft het zonder hoofdletter. De naam is ontstaan in de 19de eeuw wanneer de “Etablissements Marcel” het kledingstuk lanceerde.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een meewerkende dildo Gi. Love your thinking, nu eerlijk gezegd, was het deel van de bedoeling. Condooms (re Nadine), dildo's, of nog wat anders, t'zijn tissues voor tranen ;)