Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 356 Luchtspiegeling

 

‘Niet dat ik het erg koud heb in mijn onvolprezen Blankenberge, ook al draag ik de sjaal *, die ik dagelijks omsla,  of het nu winter, zomer, herfst of lente is, maar toch voelt dit zeebriesje eerder fris aan en zou ik de krakkemikkige oudjes die nu op de dijk en de pier wandelen willen aanraden zich warm genoeg te kleden, alhoewel ik mij niet echt wens in te laten met de gezondheid van die schare schuifelende schlemielen, laat staan dat deze aangespoelde kustbewoners mij ook maar een moer kunnen schelen.’
Zo ben ik op het bankje op de zeedijk aan mijn tekst begonnen voor de nieuwe weekopdracht:  schrijf een volzin van honderd woorden in de trant van Chr. Vekemans. Ik tel het aantal woorden, het zijn er negentig. Nog tien woordjes inlassen en hier en daar wat rommelen aan de interpunctie.
Veel tijd krijg ik niet. Plots steekt een heuse storm op die zo hevig wordt, dat ik mijn volle gewicht in de strijd moet gooien tegen het beuken van de noordwesterwind.
Dat gewicht ligt in ponden net onder de tweehonderd, dus denk ik ‘wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen’, maar dat is buiten de beaufortwaarde gerekend van deze windkracht.
Mijn deelname aan de wedstrijd kan ik vergeten, mijn ‘callepinke’ met mijn pennenvruchten is uit mijn handen gerukt.
Ik word opgetild, voel mij licht worden als een veertje en vlieg over de pier de volle zee in, richting Engeland.
Waar er aan de kust nog een dreigend donker wolkendek hing, klaart de hemel nu volledig op en zoef ik gezwind door het blauwe luchtruim. Onder mij zie ik tankers en  containerschepen varen maar ook zeilboten.  Ik herken de ferryboot waarop passagiers mij toewuiven.
Plots beland  ik in een mistbank, maar het blijkt enkel een verloren schaap van een wolk te zijn, die mij omsluit. Dan duiken zij voor mij op: ‘The white cliffs of Dover’. Meteen klinkt het riedeltje van wijlen Dame Vera Lynn door mijn hoofd.
Geen tijd voor sentimenteel gedoe, aan een rotvaart vlieg ik boven Cardiff en boven de groene heuvels en het sprookjesachtige Snowdonia. De naam doet mij denken aan tante Sidonia en professor Barabas. Hoe dikwijls vloog zijn Gyronef niet met mijn striphelden over verre wereldzeeën, net zoals ik nu vlieg?
Ik drijf het binnenland in en vlieg boven de suburbs  en het centrum van Londen. In de London Eye hebben toeristen mij opgemerkt en zwaaien naar mij, terwijl ik opgeschrikt wordt door een formatie jets die mij in de kleuren van de Union Jack wentelen. Net nu ik hier overvlieg doet de Queen haar ‘Trooping the Color’ met aan het slot een ‘flypast’ van haar ‘R.A.F.’
Ik kuch de ziel uit mijn lijf en vind dat het nu welletjes geweest is met mijn vliegkunst. Al snel wordt ik gedreven naar de oostkust en bevind  mij aan de Noordzee boven Great Yarmouth.  Ik ken deze plaats van ergens.
Natuurlijk, hier was het waar die man aan de hotelreceptie mij iets zei dat ik niet verstond. Na de derde trage en overdreven gearticuleerde herhaling verstond ik dat hij vroeg of ik een ‘Early morning tea’ verlangde? Het bleek  de  lokale sympathieke manier te zijn voor het geven van een ‘wake up call’.

 

Het suizen van de wind is weg, ik lig in een queen sized bed. Het kamerraam staat open. Ik hoor het zachte ruisen van de zee. Er wordt op de deur geklopt. Een roodharige lieverd opent de deur en zegt: “A jolly good morning. Your tea, sir. Cooked breakfast  will be served at your best convenience.”

 

(*) 'sjerp' werd vervangen door 'sjaal' wegens verwarring met burgemeesterssjerp (zie commentaren)

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik wilde bijna commentaar geven op de lengte van de eerste zin, en toen las ik de tweede: briljant.

Puntje: Very Lynn-> Vera Lynn
De zinnen “.. aan een rotvaart vlieg ik in geen tijd boven Cardiff.” en “hier vroeg mij die man aan de hotelreceptie iets dat ik niet verstond.” lezen een beetje lastig.

Verder een prettige reis boven Engeland, Wales, Engeland gehad.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, many thanks, hoe is het mogelijk tig maal over mijn typefouten heen te lezen. De (terecht) lastige zinnetjes heb ik aangepast.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg fijn verhaal Gi, goede vondsten. 

Vraagje, bedoelde je niet burgemeester van Middelkerke? Die van Blankenberge is een -ietwat- lichtere vrouw.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ik weet niet waarom ik het over Jean-Marie zou moeten hebben en Daphné heeft ook geen rol in deze komedie. Iets gedronken na het lezen?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dan is die 200 pond wat overdreven? En de roodharige lieverd zegt "Your tea, sir."? Of begrijp ik het mis in de eerste zin dat het geen burgemeestersjerp is?

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb in ieder geval wel wat gedronken. Ik verontschuldig me er niet voor. Laten we wel wezen, dit forum is niet uit te houden als je er niet bij drinkt. Veel te veel mensen die zichzelf serieus nemen. Ook veel te veel die zichzelf niet serieus nemen overigens. En die er tussen in. Die zijn er ook. 

Genoeg over de redenen waarom ik drink. Lees je eigen Racine maar. The text is all that is the case. Gi! Het begin van je tekst was in elk geval een traktatie. Lekker meta, zegden we dan. En jawel, 'zegden' is hier correct. Om redenen. Ik vind het aangenaam hoe de absurditeit in je tekst zichzelf de realiteit aanmeet. Zo hoort dat ook.

De finale, want zo noem ik dat gewoon vandaag, is magistraal. Met een heerlijke 'in your face' was het allemaal uiteindelijk een droom. 

Maar, even serieus, die 'lieverd' moet er uit. Dat is foute oudemannentaal. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony: voor mij is een sjerp een synoniem van sjaal of wat men in NL een das noemt. Schrijver Christophe Vekemans heeft ooit ergens beweerd dat hij gek is van Blankenberge, vandaar. Bij net onder tweehonderd pond dacht ik aan een slordige achtennegentig kilo (ok, BMI is te hoog, ik weet het).
@Tilma: de 'lieverd' is een degelijke vertaling van 'darling' en is genderneutraal, zoals het hoort tegenwoordig. Daarenboven zijn er op dit forum voldoende ouwe lui die dit woord nog bezigen. Het gaat niemand wat aan waarom ik nu al geruime tijd  (voorlopig) geen alcohol meer in mijn lijf heb, maar ik had niet door dat het in mijn schrijfsels al merkbaar was.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, je neemt ons makkelijk mee op reis. 

Ik schrok ook even van de eerste zin, maar de reden daavan werd snel duidelijk. Trouwens knap dat je zo'n lange zin maakt die ook nog redelijk goed te volgen is.

Ik moest even glimlachen bij het stukje over de Gyronef. Het is erg lang geleden dat ik de boeken heb gelezen, maar zag het direct weer voor me. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@tilma: als ik het met iets eens ben, is dat je verdorie moet zuipen om het - en het is hier onbeperkt bedoeld - te behappen. Santé !

(gi dit is niet op jouw tekst gericht. Maar ook santé. Een virgin mojito schijnt ook ok te zijn - al verdenk ik vooral excuus om toch twaalf euro te rekenen aan een geconverteerde)

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Die eerste zin stuurde mij (zoals de meesten hier blijkbaar) de verkeerde richting uit (alvast niet richting Engeland).

Het verhaal leest als een Google Earth trip op speed en in virtual reality, sappige kroniekschrijver incluis.

Ik vloog vlot mee, opdracht geslaagd dus.

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi

Erg fijne vlotte tekst. Je maakt fijne koppelingen en we vliegen zo met je mee. Mooi woordgebruik, schone zinnen, ik vind het meer dan geslaagd.

Er staat nog wel een dikke dt-fout, ik wordt?

Johanna

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Johanna voor het compliment en hoe het mogelijk is dat ik (en alle lezers vóór jou) over die dt fout gelezen heb blijft een raadsel. Gelukkig komt aan het eind de reddende engel met het alziend oog.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk stripverhaal zonder plaatjes, Gi! Ik moest wel lachen dat je de opdracht er in verwerkte. Volgens mij is het wel een andere opdracht. Mooi reisje naar Engeland. Of was je er al?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, dank voor de reactie, maar naar mijn gevoelen heb ik mij nog nooit zo strikt aan een opdracht gehouden. De vraag of ik al in Engeland was begrijp ik niet zo. Anyway.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig verhaal Gi.

al vroeg ik me wel even af of het in Londen dan niet stormt, mensen lijken daar rustig in de stad te wandelen 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Ria voor de reactie. Het was toch sinds Dover al opgeklaard? Een zoveelste bewijs van de opwarming van de aarde: regen aan de Belgische kust en sunshine in the United Queendom.