Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#355 Instituut Universalis

Geachte heer Van Holsteijn,

Onlangs hebben wij de ontwikkeling van de psychokinetor met succes afgesloten. De psychokinetor is het enige middel om de lichtjaren en eeuwen te overbruggen die ons scheiden van de rest van universum. Het apparaat verplaatst de geest van de onderzoeker in een wezen elders in de kosmos. Dat stelt het menselijk brein in  staat indrukken van buitenaardse levensvormen vast te leggen. In het kader van het project  “Geen afstand te groot, geen eeuwigheid te lang” heeft onze onderzoeker Victor Maasdriel een eerste verkenning uitgevoerd op de planeet B5 Epsilon Eriodani.

Omdat u te kennen heeft gegeven meer te willen weten over buitenaardse beschavingen ontvangt u hierbij een kort verslag van zijn ervaringen. Helaas is Victor Maasdriel menselijk, dus alles wat hij registreert, zijn menselijke vertalingen van impulsen en handelingen waar niets menselijks aan is.

10.15 uur: planeet B5, ster Epsilon Eridani. Victor:
“Jeuk aan stuitje. Nieuwe generatie dringt. Keuzestress: zelf of nageslacht? Conclusie: zelf. Naar grote kaak, pijnlijke beet in stuitje. Jeuk opgelost, gloed in buik. Immense vlakte vol bruine lijven. Buikgloed wordt heter, gejuich onder schedeldak. Ik stijg, arm strekt zich. “Jij, jij, jij, en jij”. Vier lijven zweven omhoog, het zijn eigenlijk cocons met elk zes tentakels. Gejuich zwelt aan. Nogmaals gestrekte arm. “Jij, jij en jij ook”. Nog drie cocons zweven omhoog. Voel me licht van binnen, zo’n stuk boven de menigte zwevend. Op de vlakte beginnen de wezens zich in te graven. Allemaal gladde bruine cocons die met hun tentakels gaten in het zand graven en daar geleidelijk in verdwijnen.

Nu is de vlakte bijna helemaal leeg, zeven coconwezens met tentakels zweven erboven. En ikzelf als achtste, want natuurlijk ben ik ook een cocon met tentakels. Cocons om mij heen beginnen een dans in de lucht – trekken elkaar aan en stoten elkaar weer weg. Eentje stort neer. Hij blijft even liggen, graaft zich dan in. Twee cocons komen op mij af, blijven om me heen cirkelen. Twee andere blijven elkaar met hun tentakels vasthouden, de laatste twee houden zich wat afzijdig. Ineens begrijp ik het ritueel: ik ben net tijdens de verkiezingen op B5 Epsilon Eridani beland en heb hier een taak te vervullen in de kabinetsformatie.”

Op dit punt hebben we de psychokinetor ontkoppeld, en we zijn nog bezig Victors indrukken te analyseren. Centraal staat de vraag hoe wij deze expeditie moeten interpreteren. Was hier sprake van inmenging van Victors kant in buitenaardse aangelegenheden? Of, nog verontrustender, was Victor er getuige van hoe een buitenaardse chitineuze levensvorm op B5 Epsilon Eridani  invloed uitoefende op onze verkiezingen en de kabinetsformatie?

Zolang daarover geen zekerheid bestaat moeten wij eenieder manen tot omzichtigheid in het contact met buitenaardse beschavingen. Leven elders in de kosmos zou zomaar onaangenaam kunnen uitpakken voor het leven hier.

Met vriendelijke groet,

Prof. Dr. V. Jamalabad
Hoofd research Instituut Universalis 

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessante vindingen en beschrijving van een chitineuze levensvorm ergens ver weg.
moeten lachen met 'Prof. Dr. V. Jamalabad' ;)

Goed gevonden en toch nog ook weer wat dagboekstijl 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, weer jouw voeten gevaagd (geveegd?) aan de opdracht en toch het lef hebben om de Mike aan te schrijven. Grave.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Bobcom, kunstige vondst, een brief van prof. Jamalabad die uit het negeren van de berperking van 400 woorden en een eigen interpretatie van de opdracht is ontstaan. Ik hoop wel dat jouw scherpe geest niet in het zand verdwijnt. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij heb je je heerlijk uit zitten leven bij het schrijven van dit verhaal, Bob. Ik heb het in ieder geval met veel plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bobcom, geinig verhaal. Ik heb geleerd dat regeren en formeren niet alleen op aarde een lastige taak is. 
Overigens. AZF leuk verhaal, je hebt mijn aanbeveling.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allen bedankt voor reacties. @Gi: was mijn manier om de coach te laten weten dat ik iets vond wringen in de uitdaging. Door naam en planeet te noemen stuur je de schrijvers automatisch naar een bestaansvorm die denkt in termen van "mijn  ik" en "mijn wereld". Telepathische, abstracte of niet-fysieke levensvormen zijn van deelname uitgesloten. Sneu voor de veronderstelde Venusianen die de atmosfeer met fosfine schijnen te verrijken.
Alleen Aurora B. heeft daar nmm elegant omheen geschreven, maar ontkomt toch ook niet aan een persoonlijk perspectief voor haar Zee. Verder zijn alle aliens menselijk en is Krubbo aards. Neemt niet weg dat ik plezier had in het schrijven en blij ben met de aandacht die jullie aan mijn schrijfsel hebben besteed. 
@MCH. plezier gehad om jouw narrige opa op AZF.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Welke aanleiding een verhaal heeft aangejaagd maakt mij niet uit, zeker niet als het zo humorvol wordt vormgegeven en ook nog wat ter overdenking meegeeft. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Bobcom: betrapt...ook mijn alien voelt en denkt zeer menselijk (al geeft mijn tekst me daar wel het ideale excuus voor).

Qua originaliteit is jouw verhaal alvast onovertroffen. Persoonlijk vind ik de dagboekstijl voor deze opdracht wel wat minder aangenaam lezen, maar goed gevonden en uitgewerkt is het zeker.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Bobcom, leuk verhaal! In ieder geval origineel. Het klopt inderdaad dat ik met mijn opdracht de schrijver al een bepaalde kant opstuurde, maar dat was ook de bedoeling. Ik hoopte dat het ervoor zou zorgen dat men buiten de kaders van onze samenleving zouden denken, om zo als het ware met een alternatief voor onze aardse maatschappij te komen. Het is namelijk extreem lastig om te ontsnappen aan de denkkaders die we kennen en iets compleet nieuws te verzinnen en dat was hier de uitdaging.

In jouw verhaal heb je in ieder geval een interessante wereld geschapen, dus: opdracht geslaagd. Graag gelezen!