Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 353 Lievelingslied (met nieuwe versie)

tweede versie na suggesties en commentaren: Het werd zwoegen om alles binnen 400 woorden te kunnen houden, maar het is gelukt.

Zal ik dit weerzien aankunnen? Resoluut stap ik het druk bezette terras op.  Wij zijn zoveel ouder en hebben niet afgesproken waaraan we elkaar kunnen herkennen. Discreet loop ik voorbij de tafeltjes.
Iemand streelt mij in de nek. “Ludwig?”
“Mady!”
Lichtgrijsblauwe ogen kijken dwars door mij heen.
“De enige man op de wereld met zulke groene ogen. Hoe dikwijls ben ik daar in verdronken?”
Wij omhelzen elkaar. Fijne naaldhakken maken haar bijna zo groot als ik.
Zodra wij  een drankje besteld hebben,  vraagt ze:  “Vertel, wat spook jij uit tegenwoordig?”
“Je weet dat ik altijd goed was in talen. Ik werk als tolk voor de Europese Gemeenschap.”
Ze glimlacht meewarig,  gaat er verder niet  op in en steekt van wal over haar topjob in de hotelbusiness.
Waar is de stralende lach van mijn Mady,  die in de plenzende regen rode kruisstickers verkocht? Zij aan de ene, ik aan de andere kant van de verkeerslichten.
“Ach, Ludwigje, ik die vliegangst had, nu ken ik de luchthavens van Tokio, Dubai en Parijs als mijn broekzak. Niet dat ik graag broeken draag, maar in het Waldorf Astoria van New York zwaai ík wel de plak.”
Ik wil weten of ze een aardige man leerde kennen, of ze kinderen heeft, hoe die heten? Woont ze in een gezellige buurt, sport ze nog, weet  ze welke films we samen zagen?
Niets van dat, wel alles over haar geliefde sterrenrestaurants,  toplounges en luxe boetieks, die ze, ‘thank god’,  nog heeft kunnen bezoeken in de korte tijd dat ze hier verbleef.
Ze vraagt niet hoe het mij vergaat, maar stelt vast dat ik in blakende gezondheid verkeer en zonder twijfel  elke dag mijn lijntjes trek in het stedelijk zwembad,  tenzij ik mijn eigen ‘private pool’ bezit?
Ik voel mij warempel opgelucht wanneer ze gehaast opstapt, haar vliegtuig vertrekt straks.
“Bye, green eyes. Pas goed op jezelf.”
“Daaaag.”
Flarden van het oude deuntje van Isabelle Aubret schieten mij door het hoofd. Het werd mijn lijflied nadat ik vijftien jaar geleden afscheid nam van  Mady.
“Un premier amour ne s’oublie jamais … leur premier amour était si fort“.  Aubret won er in 1962 het Eurovisiesongfestival mee. In de opgelegde luttele minuten verhaalde ze het allemaal:  waar ben jij gebleven, wat heb jij met je leven gedaan zonder mij?
Nu ik eindelijk het antwoord ken, is de tijd rijp om een andere ‘hymne à l’amour’ uit te kiezen, excuse-moi, Isabelle.


eerste versie

Zal ik dit weerzien aankunnen? Resoluut stap ik het druk bezette terras op en bedenk dat wij nu zoveel ouder zijn en niets hebben afgesproken waaraan we elkaar kunnen herkennen. Discreet loop ik voorbij de tafeltjes. Ik herken niemand.
Iemand streelt mij zachtjes achter in de nek. “Ludwig?”
“Mady!”
Lichtgrijsblauwe ogen kijken dwars door mij heen.
“De enige man op de wereld met zulke groene ogen. Hoe dikwijls ben ik daar in verdronken?”
Wij omhelzen elkaar. Fijne naaldhakken maken haar bijna zo groot als ik.
Zodra wij neerzitten en een drankje besteld hebben, steekt ze van wal: “Vertel, wat spook jij zoal uit tegenwoordig?”
“Je weet dat ik altijd goed was in talen. Ik werk als tolk voor de Europese Gemeenschap.”
Verder kom ik niet. Ik schrik van haar directe stijl en de manier waarop ze de conversatie steeds weer toetrekt naar haar carrière, die ze zelf als uitermate succesvol bestempelt.  Ze weet alles over internationaal hotelmanagement, dat haar van Tokio over Dubai naar het Waldorf Astoria in New York bracht.
Ik wil weten of ze een aardige man heeft leren kennen, of ze kinderen heeft, hoe die heten? Woont ze in een gezellige buurt, sport ze zoveel als vroeger en weet ze nog welke films we samen zagen?
Niets van dat alles, wel over sterrenrestaurants in wereldsteden, haar geliefde toplounges en luxe boetieks, die ze gelukkig nog heeft kunnen bezoeken in de korte tijd dat ze hier was.
Ze vraagt niet hoe het  verder met me gaat, maar stelt vast dat ik in blakende gezondheid verkeer en zonder twijfel nog elke dag mijn lijntjes trek in het stedelijk zwembad, of bezit ik ondertussen mijn eigen ‘private pool’?
Ik voel mij warempel opgelucht wanneer ze gehaast opstapt, haar vliegtuig naar New York vertrekt straks.
“Bye, green eyes. Pas goed op jezelf.”
“Daaaag.”
Flarden van het  oude deuntje van Isabelle Aubret schieten mij door het hoofd. Het werd mijn lijflied nadat ik vijftien jaar geleden afscheid nam van mijn Mady. “Un premier amour ne s’oublie jamais … leur premier amour était si fort“. Aubret won er in 1962 het Eurovisiesongfestival mee. In de opgelegde luttele minuten verhaalde ze het allemaal:  waar ben jij gebleven, wat heb jij met je leven gedaan zonder mij?
Nu ik eindelijk een antwoord weet op die vraag is de tijd rijp om een andere ‘hymne à l’amour’ uit te kiezen, excuse-moi, Isabelle.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, dank voor het lezen. Binnen enkele dagen onthul ik de naakte waarheid omtrent het al of niet waargebeurde.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Ha Gi, leuk hoe je altijd weer muziek in je verhaal weet te stoppen. Leerzaam. In het middendeel schakel je over van directe dialoog naar indirect vertellen. Dat kan natuurlijk, maar voor deze opdracht zou ik het ongemak willen voelen door wat ze zeggen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Frank voor de snelle en waardevolle reactie. Sommige lezers op dit forum zijn wat allergisch aan stukjes met al te veel dialoog. Daarom dacht ik een mix te maken van direct naar indirect. Het ongemak ligt totaal bij de ik-figuur en dat wilde ik vooral naar voor brengen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig verhaal, Gi, en dank voor het delen van dat lied. Ik kende het niet. Als ik de hp een vervolglied mag voorstellen, dan wordt het dit.

Volgens mij zijn er geen lezers die allergisch zijn voor veel dialoog, maar voor uitsluitend dialoog (en daar reken ik mijzelf niet toe.)

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, je geeft mooi aan wat het leven doet voor mensen: uit elkaar groeien. Goed de nostalgische blik met de verbazing en de verwijdering naar voren laten komen. Zonder expliciet te zeggen de koude douche laten lezen.
Je zou zelfs kunnen kiezen om het stuk te schrappen: "Ik schrik van haar directe stijl en de manier waarop ze de conversatie steeds weer toetrekt naar haar carrière, die ze zelf als uitermate succesvol bestempelt." Dit laat je in de tekst daarna beeldender zien wordt dubbelop en de lezer mag dan zelf niet uitvinden wat hij van je ex vindt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je MCH voor de reactie en suggestie. Even heb ik getwijfeld om het stuk in kwestie te schrijven als: "Ik word ongemakkelijk van de manier waarop ze de conversatie steeds naar zichzelf toetrekt". Daarna vond ik het nodig om aan te geven dat ze enkel háár carrière belangrijk vond.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik denk dat het beter is om het korter te doen. Dat het enkel hááŕ carriere is, laat je mooi zien in het stuk. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, mooi trieste duik in het romantische verleden. Het zinnetje "Ik schrik van haar directe stijl" maakt de beschrijving van die stijl minder effectief - ook als je "ik word ongemakkelijk" schrijft - eens met MCH, dus. Het aloude "show don't tell" evangelie, toch? Als je vertelt dat je geschrokken bent ontneem je de lezer de kans om zelf te schrikken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, dank voor je FB. Ik ben niet (meer) zo evangelisch ingesteld. Ik zie ook niet meteen in hoe ik de lezer de kans moet geven om te schrikken. Enige suggestie?

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, wellicht de tegenstelling tussen vroeger (en van de hp nu) enerzijds en hoe het kreng nu is. Bijvoorbeeld kort melden dat ze vroeger idealistisch was, dieren, naastenliefde,  geen geld wel warmte, interesse in de zielenroerselen van haar medemens, oppassen op het kind van de buren etc. (niet te slap maken natuurlijk), dit maakte haar in je herinnering een fantastische vriendin en je laat zien dat ze nu een harde koude geld en statusgerichte bitch is, zonder interesse in iemand anders. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi. Als je in plaats van "Verder kom ik niet. Ik schrik van haar directe stijl en de manier waarop ze de conversatie steeds weer toetrekt naar haar carriere"
schrijft
"Verder kom ik niet. In plaats daarvan sleurt ze me meteen mee in een verhaal over haar carriere"
of iets dergelijks dan heb je je eigen gevoel uit je verhaal getild en laat je de lezer de ruimte voor zijn/haar conclusies. Daardoor raakt ook de rest van haar zelfpromotielitanie de lezer meer. Aan het eind geeft die lezer je het volste gelijk van de wereld dat je op zoek gaat naar een nieuwe "hymne d'amour".
Dat is althans mijn idee - ik geef het gaag voor een beter. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH & Bob, thanks. Ik weet wat mij te doen staat nakend weekend - misschien volgt er een herwerking ... Belofte maakt schuld, dus nog even aan Tony melden dat het allemaal uit mijn duim gezogen is en dat ik géén diepgroene ogen heb, lichtgroene daarentegen doorspekt met lichtbruine vlekjes ...

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn verhaal, Gi. De overgang van directe dialoog naar het indirecte stoorde mij niet meteen, al leidde dat tot meer "tell" en wat minder "show".

Mooi ook hoe muziek weer zijn plaatsje weet te veroveren in je verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Tudor voor de reactie. Ik ben misschien niet zo een showbeest, alhoewel met mijn muziek die ik er telkens probeer in te passen ...

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, geslaagde herschrijf. Voor mij komt zo een stuk beter uit de verf dat Mady een egocentrisch krengetje is (geworden?). Maar dat kon je niet weten omdat a: je jaren des onderscheids nog moesten komen, b: liefde blind maakt en c: jij er niet was haar te laten zien hoe ze een aardig mens moest blijven. ZG, MPG.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, in jouw herschrijf kom ik beter in het verhaal. Ik vraag me alleen af of ik op naaldhakken net zo "groot' of net zo 'lang' ben als jij. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik heb de herschrijf gelezen. Het weemoedige tegenover de realiteit van het heden. Sommige mensen groeien uit in een andere richting dan je had gehoopt. Mooi weergegeven. Het lied kende ik niet, maar de tekst ervan gaf voor mij al voldoende muziek mee.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Bob,Carneli en Hadeke. Het loonde dan toch de moeite om mezelf een herschrijf op te leggen. Carneli, mijn kleindochters zijn (op hun gympies) momenteel groter dan ik aan het worden, ze zijn inderdaad een stuk langer dan vroeger. O wee, als die straks naaldhakken gaan dragen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, prima herschrijf. Ben meer betrokken geworden en mijn hekel aan haar en sympathie voor de hp is groter geworden.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Gi, uit het leven gegrepen, denk ik. Iemand na zo lang tegenkomen en dan gaandeweg twijfelen waar diegene toch gebleven is. Wat zou er gebeurd zijn?