Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#351 - Het hamerslag effect

 

Als een veredelde Vitruviusman-uit-proportie lig ik uitgeteld op de vloer van mijn kamer. De ijlheid in mijn hoofd versterkt de sensatie dat ik op het punt sta in een grote leegte te verdwijnen; alsof een goddelijk gommetje fanatiek mijn bestaan probeert uit te vegen. Ik voel geen weerstand. Waarom ook. Bij een plotse relatiebreuk past best wat zielig vertoon, bedenk ik bij mezelf.

Onbewogen blijf ik zo ettelijke minuten – of zijn het uren? – liggen. Vanuit een uithoek van de kamer sluipt toch het digitaal pianogeluid, geproduceerd door een Korg M1, het bewustzijn binnen. Driewerf hoera voor Youtube en zijn autoplay-functie. De klanken uit die legendarische synthesizer worden in eerste instantie nauwelijks geregistreerd, maar wanneer gevolgd door dat klassiek pianoriedeltje voel ik terug ... wat eigenlijk? Iets. Iets is alvast beter dan dat grote niets. Vooruitgang dient zich soms aan in kwart- en achtste noten.
Zonder naar het scherm te moeten kijken, weet ik wat nu volgt. De artiest die tot dan met de rug naar het publiek gekeerd stond, draait zich om, verrijst uit de schaduw van de burcht richting het volk dat met ingehouden adem wacht op wat gaat komen. Uit zijn zalmroze Fender Stratocaster weerklinkt het eerste akkoord. 
Solidair sluit ik me aan bij de collectieve zucht van het publiek.

 

*Even nog de link naar het juiste stuk toegevoegd: 

https://www.youtube.com/watch?v=q7U1fvpuWWU&t=7s&…

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor24, je hebt twee dingen bereikt: een kwartier smullen en grote nieuwsgierigheid naar dat Youtube-nummer dat je zo beeldend beschrijft. De Vitruviusman die op het punt staat uitgegumd te worden vind ik heerlijk, en kwart- en achtste noten die de vooruitgang aankondigen: daar ga je als toekomstoptimist.
Eerlijk gezegd vind ik artificieel wat artificieel klinken, en misschien is "Iets. Iets is" wat handiger dan "Iets was", omdat alles in de tegenwoordige tijd staat.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bobcom,

Twee terechte opmerkingen! Aangepast in de tekst. Bedankt verder voor de fijne feedback. Met het prijsgeven van het nummer wacht ik nog even, misschien zijn er nog andere lezers die een gokje willen wagen.

Tip: het is geen klassiek popnummer, zowel qua lengte als compositie.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor 24, zonder Google lukte het me niet alles meteen te begrijpen. Je hebt me dus naast een mooi verhaal ook het een en ander geleerd. Dank. "Bedenk ik bij mezelf." Kun je iets bij een ander bedenken? "Wacht op wat gaat komen". Is 'wacht' alleen misschien genoeg? Ik voel me een muggezifster, maar daar hoop ik bij mijn eigen stukjes ook op.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Jouw verhaal doet me aan het songfestival denken aan de inbreng van Oekraine of San Marino vooral die rapper of een ander die op kwart achtste noten acrobatische toeren uithalen en dan nog kans zien geluid te maken. Wat mij betreft ben je erin geslaagd mij beelden te laten zien.

Een toevoeging, ik weet weinig of niets van muziek dus kwart achtste maten zeggen mij niets behalve dan dat zoals gezegd ze mij een beeld geven.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt mooi beschreven hoe je van niets iets kan voelen door muziek Tudor. Mijn complimenten.

"Driewerf hoera voor Youtube en zijn autoplay-functie."

Deze zin vind ik echter niet zo goed bij de tekst passen, omdat het  voelt als een soort van achteraf note bij je tekst, ik zou liever zien dat je meer vertelt over de overgang van niets naar iets.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik moest een paar dingen opzoeken, maar wat een prachtig, meeslepend verhaal.
Geen idee over welk muziekstuk het gaat.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor alle fijne feedback tot nu toe! 

@ Le Grand Bleu: die zin was deels bedoeld als kurkdroge commentaar van het hp/duiding over de bron van het pianogeluid.

Alle grote en kleine opmerkingen neem ik graag mee naar een volgend stuk. Hardop moeten lachen trouwens met de associatie met het songfestival. Ver verwijderd van het juiste antwoord maar wel grappig. De oplossing volgt nog...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor24: een gok: het instrument: Serienummer. L08044, in zalmroze (fiestarood). Gebruikt door Michael Gordon Oldfield van 1984 (het Discovery- album) tot 2006 (Night of the Proms, repetities in Antwerpen). Vervolgens verkocht voor £ 30.000 bij Chandler Guitars. Maar het nummer?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik had de link ook nodig. Maar zonder de muziek nam je al behoorlijk mee. Mooi be- en geschreven. Ik sluit me aan bij de meeste grote en kleine opmerkingen.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi geschreven! Ik zit nog niet helemaal in het hoofd/lichaam van de luisteraar, dat zou je nog meer kunnen creëren door vanuit de zintuigen te schrijven, maar het stuk is mooi geworden.