Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 351 Vier maten vooraf ...

 

Waarom ik hier graag naar luister, vraag je?

Hoor je die vier maten vooraf? Allemaal hetzelfde. Je waant je in een glooiend weiland. Alles is goed en mooi en zelfs de hemel is wolkeloos.
En dan begint ze te zingen. Door het intro verwacht je iets vrolijks, maar al tijdens het eerste woord voel je een weemoed die sterker wordt naarmate ze datzelfde woord op een hogere toon herhaalt. De groene helling vervaagt en ze neemt plaats op een bankje in een donker bos waar verder niemand is, zodat ze haar verdrietige gedachten de vrije loop kan laten. Ze is bang dat ze haar grote liefde kwijt zal raken aan een vrouw die zo mooi is, dat ze alle mannen krijgen kan die ze maar wil. In het refrein dat volgt, herhaalt ze de naam van die schoonheid met steeds iets meer volume. Uit jaloezie? Of omdat ze zichzelf niet goed genoeg vindt? Het lied eindigt met een smeekbede. Ik ben dan het bos al uit met de gedachte: ben ik nou die schoonheid of de zangeres?

 

 2e versie:

 

Waarom ik hier graag naar luister, vraag je?

Het begint met vier maten vooraf, alsof je in een glooiend weiland loopt waar alles goed en mooi is. Zelfs de hemel is wolkeloos.
Nee,dat is niet saai, luister nou, hier begint ze te zingen. Je verwacht iets vrolijks maar ze trekt je mee in een weemoed die sterker wordt naarmate ze hetzelfde woord op een hogere toon herhaalt. De groene helling vervaagt en opeens zit je met verdrietige gedachten op een bankje onder een diepgrijze hemel, omdat je aan haar stem hoort dat ze bang is dat ze haar grote liefde zal verliezen aan een vrouw die alle mannen krijgen kan omdat ze zo mooi is. En dan herhaalt ze de naam van die schoonheid met steeds iets meer volume. Ik weet niet of ze dat doet uit jaloezie  of omdat ze zichzelf niet goed genoeg vindt, maar ze smeekt in elk geval. En als het lied uit is, stel ik mezelf altijd weer de vraag: ben ik nou die schoonheid of de zangeres?

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed zo, Caroline, nu schuimen alle lezers het internet af om te weten wie wie is. Benieuwd wie er als eerste met namen op de proppen komt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik denk dat je zomaar eens gelijk kunt hebben, Musonius. Alleen passen daar voor mijn gevoel de eerste zinnen niet bij. 

De groene helling vervaagt en je zit op een bankje in een donker bos waar verder niemand is, zodat je je verdrietige gedachten de vrije loop kunt laten.  ---> dit leest algemeen. Ik weet natuurlijk niet of je het zelf zo ervaart, maar ander zou ik dit gedeelte vanuit jezelf schrijven. 
... en ik zit op een bankje .... zodat ik mijn verdrietige gedachten ...

Verder graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het noemen van The Sound of Music een beetje storend, want daardoor hoor ik twee muziekstukken door elkaar. Wat een beetje verwarrend is, is dat de beelden van die de schrijver bij het horen van de muziek heeft, zich mengen met de beelden die de tekst oproept. Dit is overigens geen waardeoordeel, want zo werkt het luisteren naar de muziek ook. Met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief bedankt. Ik vond de wisseling van je en ik juist wel leuk omdat men vaak op die manier zichzelf en de ander door elkaar haalt. Maar ik ga nu toch voor hetgeen jij voorstelt.  

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij hoeft dat niet, Caroline, misschien moet je het verschil juist wat scherper aanzetten, zodat het verhaal van het lied en jouw beelden elkaar afwisselen. Het lijkt mij een mooi experiment.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Caroline, ik vind je eerste versie, waarin je schrijft "je zit op een bankje in een donker bos..." sterker, om de reden die jijzelf al noemde. Om te beginnen richt je je tot de lezer: "vraag je?". Dan schakel je subtiel en geleidelijk over van het persoonlijke "je" naar een algemeen "je". "Je verwacht iets vrolijks", da's niet alleen jij, maar elke luisteraar. Het "je" van "zoiets doe je niet!". 
Als je daarna weer overschakelt naar "ik" raak je voor mijn gevoel kwijt dat die ervaring voor iedere luisteraar zou kunnen gelden. Met "je" zit elke lezer/luisteraar op het bankje bang te zijn dat Jolene er met haar man vandoor gaat. Dat maakt de ommekeer aan het slot des te sterker: "Wil ik nou Jolene of Dolly zijn?"

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een fijne feedback. Bobcom. Zo voel ik dat mijn intentie als schrijver gelijk loopt met die van de lezer en dat is toch wel een heel fijn gevoel. Voor mij vraagt de schrijfster zich niet af wie ze wíl zijn, maar welke spiegel ze zichzelf voor moet houden. 

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een fijn stukje, ik heb het met plezier gelezen.

 Toen je afwisselde met 'ze' werd ik het verhaal ingetrokken. Met 'je' bleef het voor mij afstandelijk. Misschien is het een idee alle 'je' eens om te zetten naar 'ze' en dan eens kijken wat dat oplevert.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Juliasybilla, dank voor je voorstel. Ik heb het opgevolgd en slecht twee 'je' s' laten staan. Met het origineel en het advies van Bobcom ga ik nog sparren.  

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Caroline,

Goede invulling van de opdracht. Zonder poespas teken je de emoties uit van de hp.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Sowieso een toptitel. Mooi geschreven. Toch houd het me ergens nog wat op afstand, niet veel.

Misschien, omdat ik wel aangesproken wordt, maar niet totaal meegenomen. Je beschrijft veel en begint uit te leggen. Punt is als 'ik' kennelijk iets aan 'jou' vraag dan ben ik er al bij. 'Dwing' me dan maar zelf mijn conclusie te trekken. Liever: Hoor je haar zingen? Dan: En dan begint ze te zingen.

Goed geschreven verhaal, dat naar mijn idee nog scherper kan. (Maar net zoveel smaken als lezers.)

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi geschreven!
Voor beide versies is wat te zeggen, maar de uitwerkingen zijn erg goed. Wel wordt er erg veel uitgelegd (laat de lezer ook maar een beetje nadenken) en de beelden in de eerste paar regels komen verderop veel minder voor. De weemoed kun je bijvoorbeeld beschrijven als grijze wolken die zich verzamelen boven het bankje, dan neem je die beelden mooi mee tot het eind.