Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#351 - Alsof het heet is.

Een woesj scheert door je gehoorgang en een bas zindert op je trommelvlies. Een hamer slaat op het aanbeeld. Hard. Je stijgbeugel oscilleert.

Een rilling over je rug, door je merg, langs je kruis. Een hi-hat kruipt naar het slakkenhuis doorheen een labyrint. Dronken zoekend naar het vertrouwde. Je hart bonst als een Formule-1 piloot die een bocht mist.

Je roept om je moeder als een pooier in de wieg. Het valt alsof het heet is. Varkens willen je pakken. Je parkeert alsof het heet is. Weelde stroomt door je tenen en laat je haren kriebelen. Politiewagens met sirenes knallen door je bloed. De hormonen willen sneller naar je brein. Als een broeder een houding krijgt dan knal je die af. Alsof het heet is. 

Aan je arm blinkt een Rolex, je vingers rond een glas. Je schenkt Moet Chandon. De beste weed rolt zich naar jouw neuronen. De beste omdat je het goed voor mekaar hebt.

Je weet dat je aardig bent. Je voelt je dromen. Plots stilte. Een keyboard dreunt vijf noten als wilde het je ontvoeren en overstromen met haar endorfine. Zie je deze ijsblokjes, zie je deze ijsjes? Je bent een vrijgezel die in aanmerking komt. Op een boot van een miljoen dollar. De golven kabbelen doorheen de beats. Een Rolls Royce Phantom met een Voguemodel in een bikini. Witter dan wat er door je keel stroomt.

Je snijdt zoveel dat je denkt dat je een dj bent.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ligt zeker aan mij maar ik hoor hier geen muziek. De fysiologische beschrijving en de beelden die de muziek oproept kan ik me nog voorstellen, maar bij het vrij associeren mis ik de bus. Ik denk dat ik veel van de codetaal niet ken of snap, maar ik heb ook de indruk dat je een beetje erg snel gaat. En daarmee verwarring zaait. Al die hitte in alinea drie zie ik geen muzikale rol hebben, een keyboard dat je wil (niet wilt) ontvoeren is tot daaraan toe, maar dan overstromen met haar endorfine? Zoals ook dat snijden van de dj me vooral verwart. Ik denk dat ik aan de verkeerde kant van de generatiekloof sta.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, Tony, is dit een stream of consciousness? Ik snap er al snel geen jota van, maar alle beelden doen mij denken dat het een trip is, dat je helemaal opgaat in de muziek en je erin verliest, in extase raakt. Ver van mijn bed, maar heel intrigerend om te lezen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,
Klopt, maar er staat in de tekst: als wilt het je ontvoeren en dan moet het wel zonder t. Al zou ik er hier voor kiezen om er 'wilde' van te maken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt gelijk, Musionius. Excuses @Bob. Te snel gereageerd. Puntje van aandacht.

@Tony, ik moet me helaas aansluiten bij Bob en Musonius. Op de Tony-schaal: EV (erg vaag of erg verwarrend). Mijn eerste gedachte na het lezen was: die laatste had je niet meer moeten hebben. 

De zinnen Je hart bonst als een Formule-1 piloot die een bocht mist en Je roept om je moeder als een pooier in de wieg zijn grappig gevonden, maar wat je er precies mee bedoelt, ontgaat me.

Je bent een vrijgezel die in aanmerking komt. ---> in aanmerking waarvoor? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En de eerste EV op de schaal van Tony is uitgedeeld. Een stroom van (on)bewustzijn inderdaad. Geinspireerd op en door een van mijn favoriete nummers. En ik die dacht dat ik het veel te duidelijk maakte door de vele verwijzingen....

verraad ik het al? Of wilde (ik paste het aan. Dank) iemand gissen?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Snoop Double G int Nederlands. 't Is ne keer wat anders. Ik had hem door zonder op de link te klikken, de titel gaf hem al weg voor mij. Goeie song ook. Free writing is ook writing he, ik hou wel van rare dingen. Groetjes, V.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@vkey; oef. Voor iem die het kent enorme weggever inderdaad, vandaar ik zo verbaasd was... opdracht aangenomen om es wat anders te proberen.

@musonius: die kerels zijn best vet - komisch

lekker reppe weetje, voor dat je het weet je zit je in haar spleetje of in haar reetje

ik had het kunnen schrijven ;)

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker Tony! Ik herkende hem ook meteen. Je leest het ritme terug in de wijze waarop je schrijft. En ik vind de technische beschrijving van hoe geluid fysiek binnenkomt hier heel mooi aan gekoppeld. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb werkelijk geen flauw idee, waar het stukje over gaat (en dat ligt volledig aan mij), maar de energie die het uitstraalt is fenomenaal, zodat ik toch geboeid heb zitten lezen. Knap gedaan, Tony.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony,

Sorry, maar deze is te abstract voor mij. Er zitten mooie zinnen tussen, maar ik mis de strekking van het verhaal.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ikwilmeedoen: dankje!

@Ab: dank!! Meer dan energie of gedachtenexperiment gebaseerd op muziek hoef je er niet bij te zoeken.

@jurrit: dank voor reactie. Ne ferme EV dus. Veel striekking is er niet.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Als een broeder een houding krijgt dan knal je die af. Alsof het heet is."

"Aan je arm blinkt een Rolex, je vingers rond een glas. Je schenkt Moet Chandon. De beste weed rolt zich naar jouw neuronen. De beste omdat je het goed voor mekaar hebt."

"Zie je deze ijsblokjes, zie je deze ijsjes? Je bent een vrijgezel die in aanmerking komt."

Wellicht is de rest van je tekst wat abstract, maar dat maakt het juist mooi in mijn optiek. Bovenstaande zinnen vind ik trouwens erg knap omdat het zo goed de gemoedstoestand weergeeft dat je kan voelen bij een bepaald soort muziek. Ik kom trouwens niet tot die stemming bij jouw nummer, maar er zijn nummers dat ik me ook zo ga voelen. Er zitten ook wat zinnen bij die ik totaal niet begrijp. Gelukkig is dat niet heel erg storend. Goede invulling van de opdracht Tony.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor. Ik las het direct. Drop it like it’s hot. Leuk nummer. Apart stukje. 

Ik had een periode niet echt tijd. Deze opdracht ga ik zeker schrijven. En ik ga er een paar uur aan besteden. En dan wordt het weer zo onnavolgbaar als de pest. Maar ja. Zo gaat dat dan. 

Leuk om weer iets van je te lezen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je neemt me helemaal mee. Of ik het begrijp weet ik niet, maar het maakt me niet uit. Er zit een lekker ritme in.

Klopt dit ... slakkenhuis doorheen een labyrint ... Denk dat er iets teveel staat.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony,

Je hebt een creatieve invulling gegeven aan de opdracht. Toen je het noemde herkende ik er ook wel Drop it like it's hot in.

Wel vraag ik me af hoe ver je mag gaan met schrijverlijke vrijheid. Bijvoorbeeld in de zin 'Politiewagens met sirenes knallen door je bloed'. Snoop Dogg heeft wel een reputatie bij de politie als voormalig bendelid. Alleen lijkt in deze zin vooral een positieve herinnering aan de politiewagens te worden geschetst, terwijl Snoop hier waarschijnlijk weinig warme herinneringen aan heeft.
'De beste weed rolt zich naar je neuronen.' De link met het rollen van een joint, zoals Snoop het doet is duidelijk. Alleen rolt een joint natuurlijk niet zichzelf en de weed zelf kan helemaal niet rollen.
'Een keyboard dreunt vijf noten als wilde het je ontvoeren en overstromen met haar endorfine.' Dit suggereert dat het keyboard endorfine bevat. Ik heb wel gehoord over dat het toekennen van menselijke karaktereigenschappen in voorwerpen je tekst kan opleuken, maar vraag me af of je zo ver mag gaan. Maar misschien zit ik er naast hoor.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me helemaal bij de eerste opmerking van Musonius aan. Het lied had ik wel door, maar dat gaf niet meteen ankers. Maar ankers zijn in zo'n zinderende woordenstroom ook niet nodig. 😀

Een klein dingetje: je bedoelt denk ik aambeeld, niet aanbeeld.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel origineel dit! En ook niet eens zo slecht. Mij is het ook duidelijk over welk lied dit gaat. Wel voelt het minder als een verhaal en meer als een opsomming, daarom leest het voor mij net iets minder lekker. Misschien iets om een volgende keer mee aan de slag te gaan, maar ik vind hem zeker geslaagd!