Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 351 Over smaken en kleuren

Wat is jouw favoriete schoolvak en waarom? Negen op tien keer luidt het tweede antwoord: de toffe lerares of leraar.
In het grote chemie leslokaal mag ik voor de drie hoogste studiejaren opnieuw een spreekbeurt houden over muziekgenres. Na mijn eerste succesvolle uiteenzetting over beschrijvende klassieke muziek met de ouverture 1812 van Tsjaikovski en de Moldau van Smetana heeft de leuke docent er alle vertrouwen in en geeft mij ‘carte blanche’.
Ik leg uit dat het over ‘zwarte muziek’ zal gaan. Zijn wenkbrauwen fronsen.

Jamaicaanse slaven plukken ‘s nachts bananen omdat het overdag te heet is. Bij het krieken van de dag roepen ze de opzichter die de bananen telt:  ‘Come mister tallyman tally me banana.  Daylight come and me wan’ go home.’  Wanneer negerslaven zingen: ‘Oh my Lord, what a morning’, hebben ze het niet zozeer over de morgenstond maar eerder over de ‘mourning’, het lijden van hun volk.
Door de luidsprekers klinkt het fluweelzachte stemgeluid van Harry Belafonte en de krachtige gospelstem van Mahalia Jackson.
Ik  zie het bedrukte gezicht van de leraar opklaren. Na het applaus van de medestudenten, zegt hij: "Je hebt me verrast, ik kende dit niet, maar kan het best smaken."

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie anekdote, Gi. Ik heb eens het graf bezocht van Smetana en Belafonte ken ik van de platen van mijn moeder. Mooie muziek.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dank je voor het terugbrengen van de herinnering aan Belafonte. Talent voor weemoed en scherts: van "Day-o" tot "This song is about depression" ("we had some chickens - no eggs would they lay"). Wat was de vinylwereld toch mooi...

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ZG! Prachtige vertelling. Ik interpreteerde de opdracht anders.

Bij het krieken van de dag roepen ze de opzichter die de bananen telt:

Eenvoudige zin die erg veel vertelt! Krachtig. Prachtig.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, mooi verhaal. Ik begrijp dat het waargebeurd is. Bedankt voor het delen van deze herinnering. Graag gelezen.

In het grote chemie leslokaal mag ik voor de drie hoogste studiejaren opnieuw een spreekbeurt houden over muziekgenres. --> chemie leslokaal kun je ook schrijven als chemielokaal. Is dit overigens geen vreemde plaats voor een spreekbeurt over muziek?

Daylight come andme wan’ go home. --> andme moet volgens mij and me zijn

ik kende dit niet maar kan het best smaken --->  kan het best smaken of smaakt het best? 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius: Zowel van Harry Belafonte als Mahalia Jackson zijn er youtube filmpjes te vinden.
Bob: natuurlijk is vinyl de max, en dan dat 'Island in the sun' van deze rasartiest!
Tony en schaal: dank je, hoge quotering. Ben in mijn nopjes.
Fief: over het algemeen zijn chemielokalen wegens de proeven die er gedaan worden groter dan gewone leslokalen; and me uiteraard met een spatie; laatste opmerking begrijp ik niet. Bedankt voor de appreciatie.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, je schrijft dat de leraar zegt: "ik kende dit niet maar kan het best smaken". Dit leest voor mij alsof de leraar zegt dat hij het hem wel zou kunnen bevallen, maar ik denk dat de leraar zegt dat het hem bevalt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Aurora, ik probeer, waar het te pas komt, in mijn stukjes namen uit vervlogen tijden weer even tot leven te brengen, vooral voor wie ze (nog) niet kent.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Mooie anekdote die niet alleen jou, maar mij ook terug brengt naar vroeger tijden. In de auto bij mijn ouders was één van weinige cassettebandjes die met de muziek van Harry Belafonte. Dankjewel voor het oproepen van dierbare herinneringen. Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Terug in het klaslokaal. Mooi meegenomen. Natuurlijk wel een slechte beurt van de docent dat hij het lied niet kende. ;-)

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie anekdote Gi. Alhoewel ik het origineel wel ken dankzij de rijkgevulde platenkast van mijn vader, herinner ik mij de melodie vooral vanwege: 

https://www.youtube.com/watch?v=NaHZeqQHQIs&ab_ch…

... wat gezien de context zoals beschreven in jouw tekstje nu bijna zondig aanvoelt. Misschien moet ik als boetedoening het consumeren van LEO's gewoon afzweren.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tudor24 intraveneus inspuiten vind ik een effectievere straf. Bedankt voor de reactie en tof dat al die ouders met hun platenkasten zulke goede smaak hadden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, de man (een geestelijke) ademde klassieke muziek en negrospirituals of de calypsoklanken van Belafonte waren voor hem (tot dan toe) onbetreden terrein.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi dat muziek je zo weer terug kan voeren naar een bepaald moment. Ik zie het helemaal voor me en de emotie van het lied voel ik ook. Minder voel ik de emotie van jou als luisteraar (behalve dat het een mooie herinnering is), maar alsnog is het erg mooi gedaan.