Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

350 Gewichtloos

'Omhoog die kin! Hier liggen geen euro's op de grond.'
Twee koude vingers duwen Charlie's kin de lucht in; met tegenzin verruilt ze het zicht op haar voeten voor de stoffige tl-bak aan het plafond. Charlie weet dat ze verloren is, want zonder oogcontact met haar voeten, leven ze hun eigen leven. En daar is madame Dufour niet van gediend.

'Charlène, les pieds! Uitdraaien en strekken, dit lijkt nergens op.'
Charlie hoort de meisjes achter haar aan de barre gniffelen en ze voelt haar wangen rood kleuren. Schaamte en woede vechten om voorrang. Ze wenst vurig dat madame Dufour  doorloopt, zodat de hele klas niet meer naar haar kijkt.

Maar de balletlerares is nog niet klaar met Charlie.  Ze zakt door haar knieën en pakt Charlie's in een roze balletschoen gestoken voet bij enkel en tenen vast en duwt hem in een perfecte boog. Charlie voelt haar voet krampen, maar ze houdt haar mond, bijt op haar lip en grijpt de barre nog wat steviger vast.
'Zo ziet een balletvoet er uit meisje'. Madame Dufour kijkt streng naar Charlie op. 'Dit wil ik graag in de volgende oefeningen zien.'
Charlie knikt bedeesd en ademt zachtjes uit als Dufour opstaat en haar inspectie langs de andere meisjes vervolgt.

Dit is niet wat Charlie voor ogen had toen ze
haar moeder smeekte om balletlessen. Ze was betoverd door de ballerina's die ze op televisie door het beeld had zien zweven. Elegant, moeiteloos, alsof de wetten van de zwaartekracht niet op deze onaardse wezens van toepassing waren. De witte tutu's, de klanken van Tchaikovsky's Zwanenmeer; Charlie wilde niets liever dan deel uitmaken van deze magische wereld.
Maar dat het bloed, zweet en tranen zou kosten om gewichtloos te zijn; daar had ze geen moment bij stil gestaan.

Madame Dufours stem brengt Charlie terug naar de oude balletzaal.
'Meisjes!' De balletlerares klapt in haar handen. 'A l'improviste!'

De leerlingen verlaten hun plek aan de barre en zwermen uit over de zaal. Charlie zoekt een plekje achterin en wacht gespannen af wat er gaat gebeuren.
Ze friemelt aan haar nieuwe balletpakje en kijkt naar madame Dufour die bij de geluidsinstallatie staat. Haar rechte, magere gestalte straalt een en al discipline uit.
Charlie zucht en vraagt zich af hoe ze haar moeder moet vertellen dat ze er na één les al genoeg van heeft.

Maar dan zweven er bekende klanken door de zaal; Tchaikovsky. Charlie's hart maakt een sprongetje en plotsklaps is de betovering terug. Ze voelt hoe de muziek bezit van haar neemt, door haar armen en benen stroomt, vorm wil aannemen in haar lichaam. Charlie vergeet de zaal, madame Dufour en de anderen. Ze vergeet de zwaartekracht en danst.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Chantal, fijne beschrijving van hoe een kind droomt van het ballet en dan geconfronteerd wordt met de harde werkelijkheid. Ballet is niet zomaar een topsport, het is een harde wereld. Spijtig dat de meeste kinderen (en hun ouders ... ) enkel de roze tutu zien.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een mooi verhaal, Chantal!

Je laat goed zien dat dansen echt niet alleen maar een beetje huppelen, springen of bewegen is op de maat van de muziek. 
De opdracht was eigenlijk om de danser wel vaardig te laten zijn in een bepaalde dans en (nog) niet vaardig in een andere danssoort. Dat geeft niet hoor, het verhaal is verder prima en het leest vlot. Maar met dat in het achterhoofd:
Als je de worstelingen van het leren van een dans wil laten zien, zou je ook kunnen proberen te beschrijven wat die bloed, zweet en tranen precies zijn. Waar heeft de danseres pijn? Hoe voelt ze de beperkingen van haar lijf als ze een pas nog niet geperfectioneerd heeft? Hoe zie je dat ( in een later stadium) aan haar lijf? (Het ballet is daar een goed voorbeeld van. Als je de voeten van een professionele ballerina ziet, wordt je daar niet vrolijk van...)

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee joh, al die ik-perspectieven. Die liggen veel te voor de hand. Prima dit, ook al is de laatste alinea pas waar je aan de opdracht tegemoet komt. Maar dat geeft niet. Het verhaal is heel herkenbaar.  Het zou de ervaring van mijn eigen dochter kunnen zijn. Behalve die laatste alinea dan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je nam me mooi mee de zaal in. De eerste regels zetten meteen de juiste toon. Ik ben wel benieuwd of ze uiteindelijk wel voor een tweede les zal gaan, maar fijn dat je dat in het midden laat.

Normaal gesproken ben ik ook wel van het 'ik-perspectief' in een kortverhaal, omdat het je vaak nog dichter op de huid van de hp zet, maar in dit verhaal voelde ik me al mooi meegenomen naar de zaal alsof ik aanwezig was.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet echt de opdracht, maar wel een prachtig verhaal.
Wat het perspectief betreft: van mij hoeft het echt niet in de ik-vorm, de afstand waarmee we naar het meisje kijken, heeft iets vertederends. Mooi zo.