Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 350 Met rechts beginnen

 

Met rechts beginnen ...

Slow, slow, quick quick slow. Hoe moeilijk kan het zijn. Een vierkantje dansen zonder op elkaars tenen te staan. De man waarmee ik ben opgescheept, lijkt op Bruce Springsteen maar dan zonder muzikaal gevoel.
    
'Ik zie bij sommigen dat de dame het initiatief neemt, maar bij ballroomdansen leidt de man. Laat die emancipatoire gedachten maar even thuis, dames.' De stem van de lerares galmt door de zaal.
D
e borstkas van de man waarmee ik sta te worstelen trilt even. Staat hij te grinniken? 
    
‘Je moet met rechts beginnen,’ sis ik.
Hij staat zo abrupt stil, dat ik tegen zijn borstkas val.  Dat klinkt spannend, maar het voelt alsof ik tegen een muur ben aangeknald. Ik kijk verontwaardigd omhoog en zie dat hij met pretlichtjes in zijn ogen terugkijkt.
Verdomme. Waarom heb ik toch zo’n zwak voor mannen met blauwe ogen en een mooi gebit. Deze man danst voor geen meter, maar heeft het lichaam van een Griekse god.
    
‘Hoe heet je?’, vraagt hij.
Ik ben zo in de war van de tegenstrijdige gevoelens die zich in me ophopen, dat ik niet meteen antwoord kan geven. Zijn hand ligt op mijn heup. Voelt hij mijn string? Het randje van mijn panty? Ondanks de hakken van de verplichte pumps, is hij een kop groter waardoor hij onbelemmerd in mijn decolleté kan kijken. Welke bh heb ik ook alweer aangetrokken? 
    
‘Mijn naam is Raoul. Het spijt me als ik iets fout heb gedaan. Wil je me nog een kans geven?’
Ik kijk over zijn schouder naar de lerares die elegant tussen de paren door walst en hier en daar verbeteringen aanbrengt.
Hij heet dus Raoul en hij heeft spijt. Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen.

De lerares klapt in haar handen. ‘Lieve dansers. Ik zie dat sommige van jullie er een beetje doorheen zitten. Dat is heel normaal voor de eerste les. Ik wil jullie vragen om naar de kant te gaan, zodat de dansvloer vrij is voor iemand die ik heb uitgenodigd om jullie de jive te laten zien. Dat is de dans waarmee we het seizoen afsluiten. Dat lijkt nu nog onmogelijk, maar dat gaat lukken. Raoul, the floor is yours.'
Verbijsterd kijk ik hoe de man naast me zijn hand met de handpalm naar boven, zelfverzekerd als een ridder en met de elegantie van een ballerina, naar me uitstrekt.

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Caroline, mooi verhaal, leuke twist aan het eind. De zin "zelfverzekerd als een ridder en met de elegantie van een ballerina," is prachtig

Klein puntje: "... naast me opstaat..." -> ze stonden toch nog?

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Carolina. Graag gelezen.

Ik ben in de war van de tegenstrijdige gevoelens die zich in me ophopen, dat ik niet meteen antwoord geef.  --> volgens mij hoort achter ben nog zo te staan, anders klopt de tweede helft vd zin niet. " Gevoelens die zich in me ophopen" vind ik niet zo lekker lezen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door MCH

Dank MCH, naar mijn idee waren ze gaan zitten, maar dat moet je als lezer dan wel weten. Dankzij jouw opmerking is de situatie nu zelfs nog iets sterker, denk ik. 

@ Fief. Dank je wel voor je immer snelle reactie. Ik heb jouw opmerking meegenomen. 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Caroline,

Ik zie een hele mooie knipoog naar de huidige discussie rondom (modern) feminisme : 

   'Ik zie bij sommigen dat de dame het initiatief neemt, maar bij ballroomdansen leidt de man. Laat die emancipatoire gedachten maar even thuis, dames.

Vervolgens lees je over een vrouw die zwijmelt bij het opmerken van het mooie uiterlijk haar mannelijke danspartner en zichzelf daarvoor schaamt. 

Het verhaal is verder ook vlot geschreven.

Groet, 

Nadine 

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Nadine, dank voor je reactie. Ik weet niet precies wat je bedoelt. Wellicht doel je op een tegenstrijdigheid in de tekst? Dat de lerares iets over emanciptatie zegt, betekent volgens mij niet perse dat de hoofdpersoon dit ook zo ervaart. Lijkt mij. maar misschien bedoel je het anders. 

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Caroline,

Je verhaal is sowieso mooi vertelt en HP is leuk neergezet. Mooie afsluiting ook.

Wat het verhaal alleen nog wel completer zou maken is denk ik wel iets van een verklaring waarom Raoul niet zo bedreven is in de dans die hij met HP uitoefent. Het lijkt hier (aangezien het de eerste les is) om een basisdans te gaan, terwijl Raoul kennelijk wel al bedreven is in de meer gevorderde jive. Dat lijkt tegenstrijdig.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Virtuoso, dank voor je reactie. Jazeker is Raoul bedreven in de dans. Zeker de jive, maar zou het kunnen dat de HP denkt dat ze de quickstep zelf wel kan, maar aan het einde door de mand valt …  Raoul zegt namelijk; 'Het spijt me ALS ik iets fout heb gedaan … Het is en blijft een heer.:D  

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Caroline, 

Leuk verhaal, met een glimlach gelezen. Ik vind het een hele herkenbare situatie als je iets nieuws leert en het denkt te begrijpen. De frustraties die erbij komen kijken worden aan de ander toegewezen terwijl de je niet bewust bent van je eigen fouten. Je laat de Raoul hierin echt schitteren als iemand die de fouten heel integer opvangt. Mooi!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het dansen brengt toch wel emoties te weeg en spreekt bij vele (vrouwelijke) schrijvers hier tot de verbeelding ;-) Ik zie de situatie zo voor mij. Zou er ook iemand geschreven hebben over een vurige godin? Klein schrijffoutje: decoletté > decolleté. Graag gelezen Caroline! Groetjes, V.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Caroline, dank je wel voor je mooie verhaal. Je neemt me op een mooie manier mee in je verhaal.

Ik heb een vraagje/klein zeurtje. Je begint met een slowfox (niet een quickstep) volgens mij. Deze wordt over het algemeen niet in het eerste jaar gedoseerd maar in het derde jaar bij stijldansen. Een man weet dan ook wat de houding is en zal zijn hand niet zo laag op iemands rug leggen, zeker niet als hij veel danservaring heeft. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze een speciale slowfox cursus volgen, maar dat haal ik er niet zo een twee drie uit. Daardoor raak ik wat verward in jouw verhaal.

Al met al heb je het verhaal goed geschreven. Het leest vlot en ik heb het met plezier gelezen.