Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#349 Fatale nacht...

Langzaam open ik mijn ogen. Het is donker en het rode licht van mijn wekker, is het enige zichtbare in mijn kamer. Ik staar recht voor me uit, 03:05 geeft de wekker aan. Mijn telefoon ligt aan de oplader, achter mijn wekker, net buiten mijn bereik.

  Dan hoor ik het weer. Schoenen die heel traag over de vloerbedekking schuiven. Ik durf me niet te bewegen. Ik ben alleen thuis en de buren zijn op vakantie. Mijn ademhaling versnelt, maar komt abrupt tot stilstand als een formule 1 auto die in de vangrail knalt.

  Ik hoor deurklink naar beneden gaan. Dan gaat de deur open. Bijna onhoorbaar schuifelt er iemand door mijn kamer. Ik voel de beweging langs mijn dekbed. Dan staat het figuur naast me en bukt. Ik voel zijn gezicht dicht bij de mijne.

  Vanuit het niets sluit een hand zich om mijn hoofd en wordt ook mijn neus en mond dicht geknepen. Met een woeste beweging word ik aan mijn hoofd uit bed getrokken. Mijn ogen schieten open en kijk recht in twee ogen. Ik sla wild om mee en raak het figuur hard in zijn maag. Zijn grip verslapt en dat is precies wat ik nodig heb. Ik val weer op mijn bed, maar met een halve koprol sta ik aan de andere kant van het bed.

  De contouren van mijn aanvaller geven aan dat ook hij is hersteld van de klap. We kijken elkaar aan en dan sprint ik naar de deur. Ik bereik als eerste de deur, maar dan word ik aan mijn haren naar achteren gesleurd. Door een harde duw beland ik op mijn buik op de grond. Ik stoot mijn arm aan iets wat half onder het bed uitsteekt. In paniek grijp ik het. Het is een van mijn gewichten.

  Vanuit mijn ooghoek zie ik dat de aanvaller op me wil duiken. Vlug draai ik me om en sla met al mijn kracht het gewicht tegen zijn hoofd. Twee verbaasde ogen kijken me aan en draaien weg. Het lichaam verslapt en valt met een klap op de grond naast me. Ik blijf even liggen en hoor hoe zijn ademhaling trager wordt en dan stopt. Met mijn hand druk ik op de knop van het bedlampje. Ongelovig kijk ik naar de vloerbedekking die rood begint te kleuren. Met een ruk scheur ik de bivakmuts van zijn hoofd….

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sasja, een gewelddadig bezoek. Je beschrijft het heel spannend, maar bij een aantal zinnen heb ik zo mijn vraagtekens:

 

Schoenen die heel traag over de vloerbedekking schuiven.  ---> de slaapkamerdeur is gesloten. Zou iemand die binnensluipt zo hard over de vloerbedekking schuiven dat je het aan de andere kant van de deur kunt horen?

De adrenaline stroomt door mijn lijf en komt abrupt tot stilstand als een formule 1 auto die in de vangrail knalt. ---> de adrenaline geloof ik, maar het tweede gedeelte van de zin is erg ver gezocht, laat staan ongeloofwaardig. Als de adrenaline op gang komt, is dat zomaar nog niet weg. 

Ik hoor een hand die zich om de deurklink vouwt.  ---> ik betwijfel of je het kunt horen. Ik zou eerder beschrijven dat je de klink omlaag ziet gaan.

Ik voel adem over mijn gezicht stromen. ---> de persoon heeft een bivakmuts op. Hoe kun je zijn adem voelen stromen? Je zou zijn ademhaling kunnen horen.

Met een woeste beweging word ik aan mijn hoofd uit bed getrokken. ---> Dat je uit het bed gesleurd wordt, oké, maar aan je hoofd?

Mijn ogen schieten open en kijk recht in twee bruine ogen. ---> hoe weet je dat het bruine ogen zijn als het donker is?

De aanvaller laat zich op mij vallen. Vlug draai ik me om en sla met al mijn kracht het gewicht tegen zijn hoofd.  ---> hoe kun je je omdraaien als die aanvallen op jou ligt?

Bloed stroomt door de bivakmuts in mijn vloerbedekking. ---> dat het bloed stroomt vind ik ook ongeloofwaardig. Als je hem goed geraakt hebt, zal er mogelijk wat bloed door de bivakmuts komen, maar niet stromen.

Tot slot: de titel is niet duidelijk. Is het een fragment of is de titel Een fragment? De titel van de opdracht (nachtelijk bezoek) hoef je niet te noemen.

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

Bedankt voor je uitgebreide feedback. Heel fijn om te lezen en er wat van te leren!

Ik heb er over nagedacht en de tekst aangepast. Op een aantal punten vond ik dat je helemaal gelijk hebt.

De titel is net als de opdracht Nachtelijk bezoek. Met fragment bedoelde ik dat, dit verhaal een fragment is van een langer verhaal. Maar om verwarring te voorkomen heb ik dat inmiddels aangepast.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sasja, ik heb het verhaal heel graag gelezen nadat je de aanpassingen hebt gedaan. Spannend.

De associatie met de formule 1 auto die tegen de vangrail klapt begrijp ik niet zo. Er gebeurt vaak nog veel met een auto die met grote snelheid tegen een vangrail knalt waardoor die niet abrupt tot stilstand komt. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karin,

Bedankt voor je feedback. Fijn om te lezen.

Ik merk dat mijn vergelijking stoort, dus ik ga nadenken over een andere vergelijking of ik haal de vergelijking er helemaal uit.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De titel is net als de opdracht Nachtelijk bezoek.

Zoals je kunt zien, ben je de vijfde met deze titel. Vandaar mijn opmerking om een originele eigen titel te verzinnen. 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sasja,

Heel boeiend stuk! De tekst leest lekker en je weet de spanning goed over te brengen. Knap gedaan!

Er zitten een aantal dingen in je tekst die net wat mooier of krachtiger kunnen. Ik zou je eigen verhaal (nog) een keertje hardop voorlezen, dan kom je deze dingetjes waarschijnlijk zelf ook tegen. 
Wat voorbeelden:
- ''Mijn telefoon ligt aan de oplader, achter mijn wekker, net buiten mijn bereik.'' --> 'net buiten bereik' ipv 'net buiten mijn bereik' loopt beter
- Mijn ogen schieten open en kijk recht in twee ogen.  --> twee keer 'ogen' kort na elkaar, loopt niet zo lekker

Goed einde ook, een echte cliffhanger. Bedankt voor je verhaal! 

Groet
Lotte Petersen