Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 349 En nu oprotten!

Met een schok zit ik rechtop, een wazige gedaante danst rondjes in de kamer. Mijn vrees is bewaarheid. Ik knip het licht aan. Een gnoom met blonde krullen, gele tanden en een gigantische neus met pukkels zingt: ‘Niemand weet, Niemand weet dat ik …’ 
   ‘Kop dicht en laat mij slapen,’ roep ik.
   
Hij staat stil met een verwonderde blik.
   ‘Wat mot je?’ vraag ik.
   ‘Ik zoek de dochter van een prinses,’ antwoordt Repelsteeltje.
   
‘Zie ik er uit als een prinses?’ Ik sla het bed open.
   ‘Meer als een middelbare vent… ’
   ‘Precies.’
   ‘Met een dikke pens, vlekkerig hemd...’
   ‘Genoeg!’
   
'Uitgelubberde onderbroek, vettig haar.'
   'Genoeg zei ik!'
   Hij zakt zwijgend op de vloer en pakt uit zijn wambuis een rol papier. Hij strijkt het papier vlak, zet zijn voeten op de onderste punten van het papier en buigt voorover. Geconcentreerd kijkt hij naar de plattegrond. Hij opent de locatie-app op zijn mobieltje.

   ‘Laat me raden,’ zeg ik. ‘Drieduizend nog iets bij achttienhonderd zoveel. Repelsteeltje knikt en drukt op “Go”. Het scherm wordt groen, er verschijnen drie foto’s van een slaapzaal met gouden hemelbed. Hij mompelt en zoekt de overeenkomsten.
   ‘Anton…’ begint hij.
   ‘... van de planning,’ knor ik geïrriteerd. ‘Elke keer hetzelfde excuus.’ Ik stap uit bed, de vloer voelt kil. ‘Eerst die prins in zijn strakke maillot, toen een kudde dwergen en eergisteren een wolf. Die prins stak zijn tong in mijn mond en prevelde hitsig “Oh, Doornroosje”. De dwergen duwden mij in een glazen kist. En die wolf emmerde over de slechte grootmoederkwaliteit: “Tegenwoordig hebben ze allemaal een snor” zei hij. En nu jij sta jij hier.’
   Repelsteeltje zegt: ‘Het staat hier toch echt: 3859,43 -1843,98.’ Hij drukt op de resetknop van de app. ‘Nou, dan ga ik maar weer.’ 
   Naast hem vormt een grijze mist, een wolf met een witte poot staat dreigend in de kamer. 
   ‘Laat me raden,’ schreeuw ik, ‘je zoekt een geit?’ De wolf knikt. ‘En Anton stuurt je hierheen?’ De wolf zoekt steun bij Repelsteeltje die ingespannen zijn groene sloffen bestudeert.
 

De kou slaat op mijn blaas. ‘Ik ga pissen, en als ik terug ben zijn jullie vertrokken. Vertel al jullie vriendjes die uitvliegen dat de volgende terugkeert met een ongelofelijke hoofdpijn!’ Bij de deur roep ik ze na: ‘En ontsla Anton of geef hem een planningscursus. En nu oprotten!’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, een briljant verhaal. Met vaart en humor geschreven. Met plezier gelezen. 

De kou slaat op mijn blaas en zeg ‘Ik ga pissen, ...  ---> achter zeg ben je een dubbele punt vergeten. In deze zin zou je "en zeg ik" ook weg kunnen laten. Je hoeft niet aan te kondigen dat je iets gaat zeggen.
De kou slaat op mijn blaas. 'Ik ga pissen, ...

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius, een verhaal om van te smullen. Mooi gevonden en heerljk geschreven. Zeurtje: laatste alinea, eerste regel één "ik" te weinig.

En blijkens Google maps ligt je slaapkamer ergens halverwege Portugal en de Azoren

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief en Bob, bedankt voor de complimenten. De "ik ga pissen" aankondiging is aangepast. 

@ Bob, de app die Repelsteeltje gebruikt is ontwikkeld en getekend door Anton planner, (ook wel Anton P genoemd door zijn vrienden). Die heeft een andere lengte- en breedteberekening, het 0 punt is in de buurt van Waalwijk en werkt met magische mijldelen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi en Tudor, bedankt.

@Gi, De V.T. is ín een uitspraak van de hp, hij zegt dit omdat hij daarvoor ook "Genoeg!" heeft geroepen. mmm blijkbaar leest dit niet duidelijk, ik ga op zoek naar een oplossing.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De V.T. is ín een uitspraak van de hp, hij zegt dit omdat hij daarvoor ook "Genoeg!" heeft geroepen. mmm blijkbaar leest dit niet duidelijk, ik ga op zoek naar een oplossing.

Het is heel duidelijk wat er staat. Hij zegt dat hij dat zojuist zei. Wat mij betreft gewoon laten staan.

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH en Fief: jullie hebben bij nader inzien volkomen gelijk: laten staan dus! 'Laten staan', zei ik.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg om gelachen. Prachtige vondst, kundig uitgewerkt.
Het verhaal is zó briljant dat Bob het zelfs aan mij toeschrijft. Kun je nagaan! :-D

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat goed gevonden, scherp geschreven .

Eerst die prins in zijn strakke maillot, toen een kudde dwergen en eergisteren een wolf. De eerste stak zijn tong in mijn mond en prevelde hitsig “Oh, Doornroosje”, de dwergen zochten een glazen kist en die laatste emmerde over de grootmoederkwaliteit, “Tegenwoordig hebben ze allemaal een snor.” Nu jij.

moest ik twee keer lezen, maar wel twee keer genieten.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: Ere wie ere toekomt, en een hele klus voor Musonius om dit verhaal te overtroeven.
@Musonius: misschien kan jij een verhaal schrijven over hoe je midden in de nacht bezocht wordt door een verwarde oude vent die nog een appeltje met MCH te schillen heeft, en vervolgens niet eens meer weet wat dat appeltje was. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH: Ere wie ere toekomt, en een hele klus voor Musonius om dit verhaal te overtroeven. Misschien met een geschiedenis over hoe een middernachtelijk bezoek van een verwarde buitenlander die nog een appeltje met MCH te schillen heeft, en vervolgens niet  meer weet wat dat appeltje was.  

 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH,

Bedankt voor je inzending. Ik heb erg genoten van dit verhaal. Heel komisch en vlot geschreven. Mijn complimenten.

Twee suggesties:
''De eerste stak zijn tong in mijn mond en prevelde hitsig “Oh, Doornroosje”, de dwergen zochten een glazen kist en die laatste emmerde over de grootmoederkwaliteit''
--> Deze zin vind ik nog niet helemaal lekker lopen. Ik denk dat het aan de volgorde ligt of aan de lengte ervan. Wellicht kun je dit stukje even opnieuw bekijken en indien nodig anders formuleren, bijvoorbeeld door het citaat weg te halen. Soms wil het helpen om het even een paar keer hardop voor te lezen en zo verschillende varianten te toetsen. 
Tweede opmerking: 
’ De wolf zoekt met zijn ogen steun bij Repelsteeltje die ingespannen zijn groene sloffen bestudeert.'
--> Ik zou hier 'met zijn ogen' weglaten of de zin in het geheel iets anders formuleren. Je zou deze eventueel ook op kunnen splitsen in twee kortere zinnen, afhankelijk van wat je een prettig ritme vindt. 

Nogmaals bedankt voor je leuke inzending, ik heb met plezier gelezen! 
 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Lotte, bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik begrijp wat je bedoelt: De "met zijn ogen" gaat weg en de andere zin ga ik herformuleren.