Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#348 Wie wint mag het zeggen

 

# 348 

Het begon al te schemeren en het ijs kraakte van jewelste, maar de ijsmeester had ‘it giet oan’ gezegd. Dat betekende dat het overal betrouwbaar genoeg was. Ik schaatste al een tijdje  met een lange man wiens gezicht ik niet kon zien, omdat zijn muts en gezicht onder een laagje rijp zaten.

We waren al bij Dokkum. Nog vijfentwintig kilometer en we hadden de klus geklaard. Even stempelen en door. Bij mijn schaatsmaat leek de fut er uit. Ik minderde vaart om hem langszij te laten komen. ' Gaat-ie?'
‘Jawel.’ Het klonk niet overtuigend.
‘Nog even doorzetten, anders zijn we niet op tijd binnen.’
‘Ga jij maar, ik kom wel.
‘Nee, samen uit samen thuis. Ik schaats voor je en je let alleen op je slag. Wedje maken dat het ons gaat lukken?’
‘Waar wedden we om?’
‘Als ik win, neem jij een dag mijn baan over en als jij wint doen we dat andersom.’ Ik moest grinniken om mijn eigen logica.
Mijn schaatsmaat keek me van opzij ernstig aan. ‘Weet je zeker dat je dat wilt?’
‘Ja, een prima plan lijkt me. Mijn leerlingen zullen het zeker leuk vinden.’
‘En als ik win, denk je dan dat je op die dag staatgeheimen kunt bewaren?’
Ik kreeg geen kans om te antwoorden, want een helikopter wierp een felle lichtbundel op het ijs naast ons. Meteen daarna werden we omringd door journalisten en camera’s.
‘Meneer van Buren, meneer van Buren. Iedereen rende naar mijn maat. Vlak voor hij door de massa werd opgeslokt, riep hij:
‘Ik zie je op mijn verjaardag. Dan ga ik naar jouw school en kun jij gaan koekhappen.’

 

 

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony. Dank je wel. Ik had ook toiletpot gooien (waargebeurd) kunnen schrijven. Had  je dat wel begrepen? Koekhappen is ontbijtkoek dat aan een waslijn hangt, geblindoekt en met de handen op de rug proberen op te eten. 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg leuk!
Nooit bij stilgestaan dat koekhappen zó'n Nederlandse traditie is, dat ze het net over de grens niet kennen.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat dacht ik ook Munsonius. Ik denk dat TonyCoppo het als grapje bedoelde, maar ik heb het voor alle zekerheid toch maar even uitgelegd :D

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

TonyCoppo maakt geen grapjes!

Ontbijtkoek is trouwens ook iets wat hier niet veel gebruikt wordt, men verkiest peperkoek.

Dat moest toch wel gezegd :)

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Caroline, humoristisch verhaal, leuk geschreven! Hier en daar mis ik wel een komma of staat er een punt teveel. Zo zou er bijvoorbeeld altijd een komma voor 'maar' en 'want' moeten staan en een zin mag zo goed als nooit beginnen met 'Maar'. Dat zie ik in je verhaal wel gebeuren. Als je daarop let, zullen die zinnetjes vanzelf makkelijker leesbaar worden.

Graag gelezen!