Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#348 Echt een koning die gast

 

'Ik geloof je man. Je vertelt het echt met details en zo. Je bent te dom om dit te verzinnen.' Nigel leunt nonchalant op de schoffel. Soms vraag ik me wel eens af of hij in staat is me ermee aan te vallen, het zou me niks verbazen. 

'Maar krijg je die Maxima er dan ook gewoon bij? Die is echt fokking lekker....of nee je valt niet op blond toch?' 
'Niet zo,' mompel ik, me afvragend of ik dit soort voorkeuren ooit met Nigel gedeeld heb.  
'Misschien kan je vragen of ze weer terug naar zwart gaat. Dat kan gewoon als je de king bent toch.' 
Nigel steekt een sigaret op, zijn vijfde vandaag. Hij rookt alleen als de baas er niet bij is, en blaast de rook redelijk vaak in mijn richting.  
'Maar wat doe je dan eigenlijk hier? Een echte koning heeft toch wel wat beters te doen dan parkjes te bewerken.' 
'Ga jij het de baas wijsmaken? Hij is nog steeds pissig van die keer dat ik me verslapen had.' 
'Dude serieus, dat is maanden geleden. Kan je er als koning niet gewoon voor zorgen dat die motherfucker ontslagen wordt?' 
 

* 

Het beeldscherm vult zich met de vertegenwoordiger van de vage instantie waar ik een zoomgesprek mee moest hebben van de koning, het RIVM of zo. Het is een vrouw van middelbare leeftijd met een grote bruine knot in haar haar. 
'Goed meneer Frederiksen, ik hoop dat het koning zijn u een beetje bevalt. Zoals u verteld is, is uw enige taak vandaag om dit gesprek met mij te voeren. Ik heb een paar vragen voor u.' 
De eerste vraag is wat ik van de toelage van Amalia vind. 'Schaf maar af, ze krijgt wel genoeg toch,' zeg ik snel. 
De volgende vraag is of ik vind dat de koning betrokken moet zijn bij het formuleringsproces of zo. 
'Geen idee wat dat is, maar doe maar niet. Dat klinkt niet gezond.' 
'Oke en de laatste vraag...' Serieus, maar drie vragen? Hoe simpel is dat koning zijn dan. 
'Is er nog iets dat u nu als koning zijnde zou willen veranderen?' 
Eigenlijk hoef ik niet eens over het antwoord na te denken, maar ik doe het toch. Dat komt echt als een koning over. 
'Ik heb een nogal vervelende collega en een nog vervelendere baas. Is het mogelijk dat die motherfuckers ontslagen worden?' 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed zo meneer Frederiksen, heerlijk staaltje van machtsmisbruik. En erg geestig en soepel geschreven, Virtuosuo. Ik heb maar twee vragen (in plaats van drie): wat is het formuleringsproces en zou "me bedenkend" in de derde alinea niet "me afvragend" moeten zijn?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg geestig verhaal, Virtuosuo!

foking = fokking

@Aurora,
Formuleringsproces: duidelijk een grapje, de hp zal formeren niet hebben gesnapt, vandaar het 'of zo' erachter.
Zich bedenken: ik struikelde hier ook over, want ik ken en gebruik het vooral in de betekenis van 'veranderen van gedachten', maar in Nederland betekent het ook 'zich realiseren'.
 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Aurora Borealis

Gaat over het formatieproces, maar HP heeft weinig staatsrechtelijk inzicht en kon dit woord niet helemaal tot zich door laten dringen. Het RIVM is in werkelijkheid uiteraard ook de RVD...Afvragend is inderdaad iets beter in deze context, heb hem aangepast...

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Musonius

Kan beiden wel zijn, denk dat het nog de meest in de context wordt gebruikt van 'van gedachten veranderen'. Als het gaat over zich realiseren staat er normaalgesproken 'dat' achter; bijvoorbeeld 'ik bedenk me opeens dat'. Maar in deze context zijn beide betekenissen niet echt toepasselijk, dus ben ik het wel met Aurora Borealis eens dat 'afvragend' hier beter past.