Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#348 Eindhoven 2022

 

Een opdrachtgever met een naam die verwijst naar een Duits graafschap moet je vergeven  er niet bij stil te staan dat het Nederlands verder reikt dan de staat waar een oranjekoning heerst.

Ook buiten die grenzen is het niet zo een gek idee om te bedenken dat een koning er even de brui wil (moet) aan geven. Zo zie je dat in Belgenland de koning een dag werd uitgeschakeld omdat hij weigerde de abortuswet te tekenen.
Als een koning even niet regeert kan het er ook vrolijk aan toe gaan. Barokschilder Jacques Jordaens maakte omstreeks 1640 het werk: ‘De koning drinkt’. Men ziet er de koning te midden van een uitgelaten bende drinken op de gezondheid van zijn volk.
Terzijde, in de jaren zestig van vorige eeuw stond die afbeelding  op blikken koekjesdozen. Net als de kalenders met reproducties van kunstwerken golden zij in die tijd als introductie tot de grote kunst voor de kleine man.
Nu de Nederlandse koning toch een dagje vrij is, kunnen Maxima en Mathilde in Brussel naar hun geliefkoosde couturier Natan gaan om er de zomercollectie te bekijken. Terwijl zou ik met hem eindelijk werk maken van de herschrijf van het Wilhelmus. Ik heb al dit voorontwerp gemaakt. Het metrum klopt met de huidige melodie:

O, land waarop wij vertrouwen
In voor- en tegenspoed
Op u willen wij bouwen
U kennen wij zo goed
Oranje kleurt ons land
Tijdens zege of verlies
Eendrachtig hand in hand
Dat is ons devies

De vrijheid en tolerantie
Behaald door strijd en moed
Het welzijn van onze natie
Blijft ons hoogste goed
Nederland is ons gegeven
Wij bouwden het met trots
Midden de branding van het leven
Blijft u steeds onze rots

Met de nieuwe kleren en de nieuwe tekst  kan Koningsdag 2022 in Eindhoven niet meer stuk.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, de eerste zin heb ik een paar keer gelezen, maar ik ben er nog niet uit wat je daarin precies wil vertellen. Ik laat het maar even voor wat het is. De rest van het verhaal is weer een stukje geschiedenis waar je ons vaker op trakteert. Graag gelezen. Wie weet worden jouw verzen ooit nog eens toegevoegd aan ons volkslied.

een Duitse graafschap ---> Moet het niet een Duits graafschap zijn?

Alleen de titel klopt niet. Volgend jaar vindt Koningsdag weer ergens anders plaats. En als je dit jaar bedoelt, klopt het jaartal niet

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief, dank je voor de reactie. Mijn antwoorden op een rijtje:

  • van Holsteijn is de naam van de coach en dat is een Duits graafschap (zonder e uiteraard); het is daarnaast moeilijk voor een Belg om in Nederland de koning te gaan vervangen, dacht ik zo;
  • heb je de tekst ook al eens geprobeerd te zingen?
  • ik hoorde op het programma 'Blauw bloed' op NPO2 dat Eindhoven hoopt opnieuw aan de beurt te zijn in 2022, maar dan voor een Koningsdag zoals vroeger met alle toeters en bellen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, dank voor de toelichting. Eindhoven is niet de enige stad die dat graag zou willen. Of het ze ook gaat lukken?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, het viel me tijdens het lezen meteen op dat je voor een Belg opvallend veel van het Nederlandse koningshuis weet en ik wou je net vragen of je soms elke zaterdagavond aan Blauw Bloed gekluisterd zit, net als mijn moeder, en warempel je hebt de vraag zelf al beantwoord ;-)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, BB brengt ook regelmatig nieuws over andere vorstenhuizen, niet in het minst over de kleerkast van Mathilde in vergelijking met de dressing van Maxima. Vroeger hadden we zowel in het Nederlands als het Frans royalty programma's op onze zenders, maar die werden om een of andere reden afgevoerd.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, je schrijft duidelijk over iets dat je nauw aan het hart ligt. Mooi. Zoals ook al bij anderen gezegd, ken ik er niets van. Dus ja. Een reactie om je reactieteller te laten oplopen :)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, tof dat je mijn teller opdrijft. Dat van nauw aan mijn hart liggen wie ik nog zo niet, maar een kwisje over vorstenhuizen win ik met glans (als er wat te winnen valt tenminste).

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, mogelijk was het ver gezocht van mij maar als Belg vond ik deze opdracht wat 'chauvinistisch' en enkel bedoeld voor Nederlandse schrijvers, terwijl er hier toch meerdere Vlamingskes hun best doen om mee te schrijven. Daarom verzon ik een goede reden om het Mike niet kwalijk te nemen en zijn Duitsklinkende naam was een 'opportunity'. Dat gezegd zijnde is het tot in Amerika bekende Holstein koeienras dan weer oernederlands.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat snap ik helemaal, Gi, bij het lezen van de opdracht was mijn eerste gedachte ook dat er niet gedacht werd aan het feit dat Schrijvenonline er voor de (Nederlandstalig) Belgisch - Nederlandse markt is.
Dit gezegd hebbende: de Belgen kunnen er natuurlijk voor kiezen er (demonstratief) een draai aan te geven door de plaats in te nemen van hún koning.
Maar dit terzijde.

De reden dat ik het begin niet snapte, kwam doordat ik een verhaal verwachtte, waarbij al lezende duidelijk zou worden wie de opdrachtgever was. Ik stond er niet bij stil dat je de opdrachtgever van de schrijfopdracht bedoelde, dus ik ging met een verkeerd been het verhaal - dat meer een column is - in.
 

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi. Inderdaad, misschien niet lang genoeg over nagedacht. Het leek me leuk om met de gelegenheid een schrijfopdracht te verzinnen die te maken had met Koningsdag. Het had inderdaad ook breder getrokken kunnen worden op de Belgische koning. Excuus!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, geslaagde column, al ben ik niet stuk van de volksliedcoupletten. Ten eerste passen ze niet - het Wilhelmus zou niet langer een acrostichon zijn. Ten tweede zit er minstens evenveel griezelnationalisme in jouw versie als in het origineel - niks voor mij, als voorstander van het afschaffen van naties, nationalisme en volksliederen. Ten derde krijg je met de woorden "Eendrachrig hand in hand" heel Rotterdam mee, maar geen Ajacied zal het uit zijn strot krijgen.
Overigens: Jaap Fischer heeft een leuk lied geschreven bij het door jou genoemde schilderij van Jordaens

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Bob, dat volksliedgedoe was uiteindelijk maar paginavulsel bij gebrek aan beter en ik had de tekst nog liggen van de wedstrijd die een tijdje geleden werd uitgeschreven. Weet iemand trouwens welke tekst het gehaald heeft toen? Dat van die Eendracht heb ik uit de Belgische Brabançonne gepikt. Toffe liedjes heeft die Jaap. Dank je.