Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 347 De schat van Oscar

In het stadspark hebben de krokussen plaatsgemaakt voor boterbloemen en madeliefjes. De grote rododendrons laten veelbelovende knoppen zien. Bij de vijver zit een gezin te picknicken en verderop spelen twee jongens met een bal. Mijn oog valt op een meisje van een jaar of tien, met een grote teddybeer in haar arm, die haast net zo groot is als zijzelf. Ze praat voortdurend met de beer. Als ze langs me loopt, lijkt ze te aarzelen. Dan kijkt ze me vluchtig aan en zet de beer naast me op de bank. ‘Ga hier maar even zitten,’ zegt ze en gaat boterbloemen plukken. Ze maakt een boeketje en loopt ermee naar de beer. ‘Hoe vind je deze? Mooi, hé. Wat zeg je? Wil je ze aan die mevrouw geven?’ Een beetje schuchter, kijkt ze me aan. Dan klemt ze de bloemen tussen de pootjes van de beer en zegt: ‘Wil jij deze bloemen hebben?’
‘O, wat aardig!’ zeg ik ‘Wat een mooie boterbloemen.’
Ze laat de beer een beetje knikken met zijn kop en steekt een poot naar me toe. ‘Mijn naam is Oscar.’
 ‘Dag Oscar. Ik ben Ria,’ zeg ik, terwijl ik zijn poot schud.
‘En hoe heet jij?’ vraag ik het meisje. Het meisje steekt een poot omhoog en zegt: ‘Ze heet Camilla. Ze praat alleen met mij. En als ze jou wat wil zeggen, laat ze mij dat doen.’
‘Wat een fijne vriendschap. En lief dat Camilla jou mee neemt.
Vindt Camilla jou niet wat groot, om steeds mee te sjouwen?’
‘Camilla zegt, dat ze me nodig heeft.’
 ‘Waarvoor dan?’ vraag ik.
‘Praten jullie maar even verder,’ zegt Camilla. Ik ga een ketting rijgen van madeliefjes.’

Tijdens het rijgen kijkt ze af en toe even snel mijn kant uit. Ze maakt een knoopje in de bloemenslinger en loopt naar me toe. Ze fluistert iets in het oor van Oscar. De poot van Oscar duwt tegen mijn arm en ik hoor: ‘Vind je mij een lieve beer?’
‘Jazeker,’ zeg ik.
‘Dan is deze ketting voor jou.’ Oscar pakt de bloemenkrans tussen twee poten en geeft het aan mij. Ik hang de ketting om mijn hals. ‘Daar ben ik heel blij mee,’ zeg ik.
‘Mooi,’ zegt Oscar, met zijn kop opzij. ‘Zijn we dan nu vrienden?’
‘Ja hoor,’ zeg ik. ‘Maar je hebt me nog niet verteld, waarvoor Camilla jou nodig heeft.’
‘Ik zal Camilla vragen, of ik het mag vertellen.’ De kop richt zich naar Camilla. Even kijkt ze Oscar vragend aan. Dan fluistert ze een heel verhaal en knikt Oscar toe, dat het goed is.

‘Camilla heeft bergen fantasie en weet dan soms niet meer of het echt gebeurd is.De kinderen uit haar klas zeiden dat ze vaak jokte. Toen gaf Juf Els mij  aan haar. Ze vertelt de verhalen nu eerst aan mij en dan kan ik bedenken, wat waar is en wat niet. Dat gaat zo goed, dat ik bij Camilla mag blijven.’
‘Wat een wijze juf,’ zeg ik. ‘Maar kon ze niet een kleinere beer geven?’
‘Nee, want haar beer heeft een grote buik nodig.’
‘Nou maak je me nieuwsgierig.’
‘In mijn buik zit een ruimte, om schriften met verhalen in op te bergen. Juf Els zegt, dat ze veel moet schrijven, om haar fantasie niet kwijt te raken. Misschien wordt ze wel schrijfster.’
‘Dat zou heel goed kunnen,’ zeg ik, terwijl ik mijn hand op Oscars buik leg. ‘Dan ben jij haar schatbewaarder.’

 

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marinka, wat een prachtige boodschap heb je verpakt in een heel lief verhaaltje.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar eh ... heb jij Oscar nog steeds? Ik denk dat zijn buikje wel vol zit met nog veel meer van dit soort mooie verhalen. Wil je die met ons delen, hier op SOL?

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Ton,
Dankjewel voor je complimenteuze reactie.
Ik was wat ouder dan Camilla toen ik begon met schrijven en had helaas geen Oscar. Maar ik zou gemakkelijk zijn buikje kunnen vullen met alle schrijfsels die ik inmiddels heb (gelukkig kan het nu digitaal).
Ik hoop jullie nog veel te kunnen laten lezen. Deze groep is heel geschikt om in deze mooie hobby steeds beter te worden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marinka, je hebt een mooi verhaal geschreven. Een goed idee van de juf om de beer als uitlaatklep te gebruiken. Ik ben er nog niet helemaal uit of de beer echt praat of dat het praat met de stem van het meisje. Verder graag gelezen. 

‘Je hebt me nog niet verteld, waarvoor Camilla jou nodig heeft.’ ‘Ik zal Camilla vragen of ik het mag vertellen.’ 
‘Wat een wijze juf.’ zeg ik. ‘Maar kon ze niet een kleinere beer geven?’ ‘Nee, want haar beer heeft een grote buik nodig.’ ‘Nou maak je me nieuwsgierig.’ ‘In mijn buik zit een ruimte om schriften met verhalen in op te bergen. Juf Els zegt, dat ze veel moet schrijven om haar fantasie niet kwijt te raken. Misschien wordt ze wel schrijfster.’ ‘Dat zou heel goed kunnen.’ zeg ik, terwijl ik mijn hand op Oscars buik leg. ‘Dan ben jij haar schatbewaarder.’ 

---> tip: zet de gesproken teksten onder elkaar, dan is het duidelijker te zien wie er iets zegt. Hier staan de zinnen achter elkaar en je moet goed kijken wie aan het woord is. Je krijgt dat ook een mooiere bladspiegel.

2 jongens, 2 poten   ---> getallen schrijf je voluit

‘Wat een wijze juf.’ zeg ik.  ---> de punt moet een komma zijn.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Marinka01 (je bent de eerste!). Ik vond het wat moeizaam lezen. Ik weet niet waarom (sorry daarvoor, geen coach, geen opleiding enzo).

Ik denk dat het ligt aan zinnen zoals 'Ze praat voortdurend met de beer' dat mij wat afschrikt. En ook 'Mijn oog valt op een meisje van een jaar of tien, met een grote teddybeer in haar arm, die haast net zo groot is als zijzelf.' terwijl ze zonder acties dan plots die beer daar zet naast jou.

Ik vind ook sommige dialogen niet echt geloofwaardig (niet dat dat moet)

bv : '‘Camilla heeft zoveel fantasie, dat ze soms zelf niet meer weet, of het echt gebeurd is. Toen de kinderen uit haar klas zeiden dat ze steeds jokte, gaf Juf Els mij aan haar. Ze leerde haar om de verhalen eerst aan mij te vertellen, zodat ik voor haar kan bedenken, wat waar is en wat niet. Toen dat goed ging, mocht ik bij Camilla blijven.’

ik hoor geen kind, met komma's en overpeinzingen. moest je schrijven:

Camilla heeft bergen fantasie. Ze weet zelf niet meer wat echt gebeurd is. ...' in mijn idee wordt dat simpeler, spreektalige en dus passender.

Donderdagavond is niet mijn beste moment, maar goed, je doet ermee wat je wilt. Nogmaals, geen diploma, dus misschien best gewoon deze reactie negeren.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door TonyCoppo

Halo Tony, Bedankt voor je commentaar. Dat je geen opleiding hebt voor coachen, is natuurlijk helemaal niet erg. Dat hebben de meeste schrijvers in deze groep w.s. niet. Het is de bedoeling om zo te leren schrijven, dat het leuk en duidelijk is voor de lezer en daarvoor is elke feedback welkom.
De eerste zinnen die je noemt vind ik zelf niet storend als introductie.
Dat je sommige dialogen niet geloofwaardig vindt, kan ik me voorstellen. Ik kan nog wel een paar dingen veranderen om het meisje wat kinderlijker te laten klinken. Het voorbeeld dat je noemt, vind ik wel goed. Maar het is wat ingewikkeld, omdat ik ook de strategie van de juf wil uitleggen.
Ik denk wel dat je het nu gemakkelijker leest door de eerdere verbeteringen.
 

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marinka

Dat heb je goed gevonden, prettige opbouw. Het enige wat me wat stoort is dat je je eigen tekst onnodig vertraagt in het midden (de kennismaking lijkt eindeloos lang te duren, de start van de vrieendschap) waardoor je naar mijn smaak wat te weinig aandacht hebt voor die verhalen in de buik, wat ik een erg originele insteek vind trouwens.

Je schrijft vlot!

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Johannawrote

Dankjewel Johanna, voor je feedback. Prettig, te horen dat je mijn schrijfstijl vlot vindt. Ik heb het meisje inderdaad wat te uitvoerig haar best laten doen om de beer vrienden te laten worden met de ik-persoon. Daardoor had ik geen ruimte meer voor een aantal anekdotes die ik in gedachten had, over hoe haar fantasie mensen in verlegenheid/ problemen had gebracht. Een aandachtspunt voor een volgende keer.