Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 346 Er is meer tussen boe en ba

16 april 2021 - 16:14

 

De ouwe Gijs hield van sterke verhalen. Na een neutje of wat gingen de sluizen open en vertelde hij het ene na het andere. Dat hij het geblaf van een herdershond zo goed kon nabootsen dat hij dieven ermee van het erf hield, dat hij zijn schapen leerde zwemmen zodat ze zichzelf konden redden als ze eens in de sloot vielen of dat hij zonder mankeren zijn kippen eigenhandig de nek omdraaide. Dat laatste had waar kunnen zijn, ware het niet dat zijn vrouw Griet geschamperd had: ‘Jij slaat nog geen mug dood zonder er nachtmerries van te krijgen. Die kippen heb ik met deze eigenste blote handen te grazen genomen.’
Maar dit verhaal vertelde hij aan de koffietafel, na kerktijd, met een zuiver zieltje en nog geen alcohol in het glas gehad.

‘We waren nog niet lang getrouwd toen Griet me op een nacht wakker maakte.’
‘Je loeide,’ zei ze.
‘Kwam het niet van buiten?’
‘Het leek binnen.’
We zaten rechtop in bed en luisterden ingespannen. Op het geluid van een brommer in de verte na was het volkomen stil.
‘Ik zal wel gesnurkt hebben terwijl jij over koeien droomde,’ zei ik.
‘Ik droomde niet,’ zei ze verongelijkt.
We kropen weer onder de dekens, ik draaide me op mijn zij en was binnen een mum van tijd  vertrokken. Maar toen gebeurde het. In mijn slaap schommelde één van de koeien naar me toe, en begon tegen me te praten.
Een por in mijn zij.
‘Je deed het weer!’
‘Wat?’ zei ik slaapdronken.
‘Je loeide. Nu weet ik zeker dat jij het was.’
Ik stapte mijn bed uit en trok mijn kleren aan.
‘Wat ga je doen?’
‘Ik ga even bij Bella 3 kijken.’
Het was nog vroeg in de ochtend. De zon kwam net kijken en dauw lag op het veld. Ik opende het hek en liep de wei in.
Bella 3 draaide haar schonkige lichaam en sjokte me tegemoet. Zachtjes begon ze tegen me te loeien en ik begreep haar boe voor boe.

‘Bijzonder,’ zei Erica terwijl ze in haar lege kopje roerde.
‘Ongelofelijk,’ zei Frits en ontweek het om Gijs aan te kijken.
‘Wat zei ze, Gijs?’ vroeg Roland met een knipoog naar de anderen.
Zwijgend keek Gijs de kring rond. Toen zei hij:
‘Bella heeft me in detail verteld hoe een koe een haas vangt.’

 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2021 - 16:26

Hoi Annetteke, origineel verhaal met een evenzo originele titel. Erg leuk bedacht. Vooral die zin: hij begreep haar boe voor boe. En die zin op het eind vind ik geweldig. Met plezier gelezen.

... dat hij zonder mankeren zijn kippen eigenhandig de nek om had gedraaid. --> ik zou ipv "had gedraaid" schrijven dat hij ze de nek "omdraaide". Hij vertelt namelijk iets wat hij beweert te doen, niet wat hij in werkelijkheid doet.
Je schrijft  ook dat hij de schapen leerde zwemmen en niet dat hij ze had leren zwemmen.

met een zuiver zieltje en nog geen alcohol in het glas gehad.  ---> dit leest als een foutieve samentrekking. Misschien leest het beter als je schrijft:  ... met een zuiver zieltje en broodnuchter. (of zoiets)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
16 april 2021 - 18:09

Dank je, Fief!

Je suggestie m.b.t. de kippen heb ik overgenomen.
De laatste zin van de eerste alinea laat ik vooralsnog staan: er klopt inderdaad iets niet, maar het klinkt me wel sympathiek in de oren.

Gi

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 april 2021 - 11:15

Annetteke, tof schrijfsel, van mij mag je de laatste zin van de eerste alinea behouden, het doet mij denken aan de Duitsers die (anders dan Gijs) na het kerkbezoek in de eerste de beste kroeg gaan 'Frühschoppen', later gevolgd door een overvloedige brunch of rijke maaltijd.