Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#345 Anna en het water (herziene versie)

 

Ik voel een zacht kloppen op mijn schouder. ‘’Hé jij ook hier… Dat is lang geleden.’’ Langzaam draai ik me om en word vanuit mijn wazige gedachten de verbaasde blik van een jonge vrouw gewaar en zeg: “Sorry, ik ben echt veel te laat en moet snel mijn boodschappen doen en dan door naar mijn werk.” Tevens moet er een groot vraagteken op mijn voorhoofd staan omdat ik geen idee heb wie ze is want ze roept: “Ik ben je nog steeds zo dankbaar!” Ik open mijn mond om iets te zeggen maar ze gaat direct verder: “Ik ben Anna, je vroegere buurmeisje. Je hebt me een keer uit de parkvijver gevist toen ik wiebelig op mijn fietsje de overstekende eendjes wilde ontwijken en met fiets en al de helling afreed en in de vijver plonsde. Mijn moeder was van schrik bevroren en kon niets doen.”

Heel langzaam komt het voorval weer bij mij naar boven. Ik ben verbaasd dat ze het allemaal nog zo goed weet en zeg: “Dank je wel Anna, nu herinner ik het mij weer. Dat moet al zo’n 15 jaar geleden zijn gebeurd.”
“Dat klopt” zegt ze “Als jij er toen niet was geweest dan weet ik niet of ik hier nu wel had gestaan.”

In gedachten ga ik terug naar die bewuste dag. Ik kwam net onder de poort door het park in gefietst en zag mijn buurvrouw staan met haar handen voor haar mond. Ze keek met grote schrikogen naar de vijver. Toen ik haar blik volgde zag ik daar mijn buurmeisje in het water liggen. Ik schreeuwde “Nee!” Ondertussen smeet ik mijn fiets aan de kant en sprong met grote stappen de helling af om het arme kind uit het water te halen. Met één hand tilde ik haar en met de andere hand haar fietsje uit het water. Een paar minuten later liep het druipende meisje met haar moeder onder de poort door terug naar huis. Een warme douche en droge kleren zouden haar goed doen.

Ik vraag Anna wat ze tegenwoordig doet.
Ze antwoordt: “Ik studeer nu aan de CALO want ik wil heel graag zwemlerares en zwemcoach worden."

"Hoe is dat zo gekomen dan?"
"Ik heb mijn angst voor water overwonnen. Ik wil de liefde voor het water en zwemmen graag overbrengen naar andere kinderen en als het nodig is ze kunnen helpen hun angst te overwinnen."
"Tjonge dat is een heel mooie reden waardoor je deze studie hebt gekozen."
"Ik ben heel blij dat je mij uit het water hebt gehaald en later ook oefeningen met mij hebt gedaan om ervoor te zorgen dat ik mijn angst voor de vijver en het water kon overwinnen.”
Ik ben ontroerd te horen dat het zo goed met haar gaat en zeg: “Jij hebt er zelf voor gezorgd dat je jouw angst voor water hebt overwonnen Anna. Jij hebt het aangedurfd om die angst onder ogen te zien en jij hebt jezelf opengesteld voor hulp. Je mag enorm trots zijn op jezelf.” Een blos verschijnt op haar wangen.

Glimlachend gaan we weer verder met boodschappen doen. Even tijd nemen voor een ander kan enorm fijn zijn. Het werk wacht wel even….

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karin, welkom op het forum. Een mooie herinnering van een heldhaftige daad die je hier beschrijft. Je gaat wel een paar keer in de herhaling in het verhaal, maar verder graag gelezen. Ik kijk uit naar je volgende inzending. Morgen volgt de nieuwe opdracht. 

Persoonlijk vind ik het mooier en prettiger lezen als de gesproken teksten onder elkaar staan. Dan zie je beter wie aan het woord is. 

en wordt vanuit mijn wazige gedachten  --> word zonder t.

Ik heb mijn angst voor water overwonnen en ik wil de liefde voor het water en zwemmen graag overbrengen naar andere kinderen en als het nodig is ze kunnen helpen hun angst te overwinnen. ---> dit is een erg lange zin waarin je zinsdelen met "en" aan elkaar breidt. Misschien kun je er twee zinnen van maken door bijvoorbeeld een punt te plaatsen achter "overwonnen" en dan een nieuwe zin te beginnen.
... voor water overwonnen. Ik wil de liefde ...

In de derde alinea noem je vier keer aan dat je angst voor water is overwonnen of dat je anderen hun angst wil laten overwinnen. Te veel herhalingen in een tekst, zeker een korte tekst, kan storend lezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karin, voor een debuut op je achtenvijftigste lijkt me dit een geslaagde tekst. Benieuwd wat het morgen wordt.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ook. Het gaat ongetwijfeld over een skatepark en dat een jonge junk je vraagt of je iets te verkopen hebt.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karin,

Bedankt voor je inzending! Mooi verhaal en creatieve invulling van de opdracht. Ik vind het leuk dat je verhaal geen onverwachte twist of grote onthulling heeft, maar desondanks als een compleet en oprecht verhaal voelt. 

Uiteraard heb ik ook wat suggesties en tips. Wanneer je een dialoog schrijft, let dan op het taalgebruik en de hoeveelheid informatie die wordt gegeven. Probeer je af te vragen of dat wat je schrijft, ook écht zo gezegd zou worden. Men heeft bij het schrijven vaak de neiging om veel dialoog te schrijven om de lezer informatie te geven of om een emotie kenbaar te maken. Dit voelt niet altijd natuurlijk aan.

“Ik studeer nu aan de CALO want ik wil heel graag zwemlerares en zwemcoach worden. Ik heb mijn angst voor water overwonnen. Ik wil de liefde voor het water en zwemmen graag overbrengen naar andere kinderen en als het nodig is ze kunnen helpen hun angst te overwinnen. Ik ben heel blij dat je mij uit het water hebt gehaald en later ook oefeningen met mij hebt gedaan om ervoor te zorgen dat ik mijn angst voor de vijver en het water kon overwinnen.”

--> 
Dit stukje tekst zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om mee te oefenen. Probeer niet alle informatie in één keer weg te geven door deze letterlijk uit te laten spreken, maar maak er een dialoog van. Laat de personages elkaar informeren, in plaats van de lezer. Kijk of je op andere manieren informatie over de personages kunt overdragen, bijvoorbeeld door observaties en associaties. 

Als je het leuk vindt, kun je ook altijd de dialoog even zelf hardop uitspelen, alsof het een toneelstuk is. Zo ontdek je vaak welke stukken natuurlijk aanvoelen en welke niet. 

Verder erg leuk verhaal, ik werd er blij van! Bedankt hiervoor! 


 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel voor jouw uitgebreide reactie Lotte. Ik ben daar weer heel blij mee. Ik ga oefenen met de monoloog van Anna. Fijn dat je dit zo duidelijk hebt uitgelegd.