Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#343 - De waarheid

Half wensend dat hij even in de huid van een Marvel-actieheld kon kruipen, of dat van een kwieke octopus – of neem misschien toch maar een Indische god met armen op overschot – duwt hij met zijn linkervoet de voordeur open. Onder elke tentakel twee papieren zakken klemmend die genoeg pakken farfalle en rigatoni lijken te bevatten om een dozijn lockdowns moeiteloos door te komen.

Onderweg naar de keuken loopt het bijna mis wanneer hij struikelt over de voerbak van Hunter, de Britse Korthaar die al negentien jaar moeiteloos tussen elke grote en kleine strubbeling in zijn huwelijk met Els lijkt te laveren. Met een ingehouden vloek weet hij zich nog net staande te houden. Vijf seconden luisteren aan de trap stelt hem vervolgens gerust: het Sissende Serpent ligt nog steeds uitgeteld in haar ziektebed.

Zijn aandacht verlegt zich naar het object dat ongeveer een half uur geleden op de parking van de supermarkt in één van zijn zakken werd gedropt. Veel herinnert hij zich niet meer van de dader in kwestie. Enkel zijn origine - Noord-Afrikaans - en die opzichtige wonde boven het rechteroog. Nog voor hij luidkeels protest had kunnen aantekenen, was de onbekende trouwens snelsnel tussen de rijen geparkeerde auto’s verdwenen.

Het ronde, glazen flesje in kwestie bevat – naar hij schat – ongeveer 80 ml van een translucide, goudbruine vloeistof.

Een geflopt cadeau misschien? Of een acute allergische reactie?

Het bakelieten dopje vertoont enkele diepe krassen, maar laat zich makkelijk losdraaien. Een geurtest volgt. Echter, na enkele seconden laat hij de flacon weer zakken. Niets. Absoluut niets. Geen hinten van meiroos of jasmijn, geen zacht accent van vanille of fruitige toetsen. Hij had de afgelopen twintig jaar al behoorlijk wat parfums getest én gekocht als gift en/of goedmaker, maar uit deze substantie lijkt – naar analogie met zijn huwelijk – alle fut reeds lang vervlogen te zijn.

Enigszins teleurgesteld draait hij het dopje weer vast en legt het flesje naast de opgestapelde pakken pasta op de keukentafel. Was nog mooi van pas gekomen bij een volgend intiem moment met Dina – de Appetijtelijke Assistente –, bedenkt hij grijnzend bij zichzelf.

Dan pas valt zijn blik op het gesneden patroon onderaan in de bodem.

Hij graait het flesje nogmaals vast, draait en keert het in het prille zonlicht dat binnenvalt via het keukenraam. Mits enig scherpstellen lijken de lijnen zich haast magisch te ordenen tot tekst:

“Sens ton monde

Et

Sentir la vérité”

Bizar.

‘Cadeautje gekocht om me op te beuren, hmmm?’ klinkt het plots vanuit de deuropening.

Zelfs Hunter, De Geriatrische Luizenbol, had het sarcasme dat verweven zat in haar stem, moeiteloos kunnen ontwarren. Een kort, afgemeten antwoord volgt: ’Nee, gekregen als condoleance cadeau omdat ik al twintig jaar dezelfde lucht inadem als jij.’

Zijn sneer schijnbaar compleet negerend, grist ze het flesje uit zijn hand, draait het open en brengt het – ogen op hem gefixeerd – richting haar forse snufferd. Na enkele seconden snuiven ondergaat het gelaat waaraan die snufferd vastgeplakt zit, een complete metamorfose: ogen die zich wijd opensperren, lippen die in een witte woede worden samengeperst, wenkbrauwen die neerwaarts krullen.

Een snelle reflex belet vervolgens dat het flesje tegen zijn eigen reukorgaan belandt in plaats van tegen de koelkast.

‘Jij … gore ... vuile … smeerlap, alsof ik het niet wist!!’

Perplex staart hij naar het Vleesgeworden Venijn.

‘Alsof ik haar geur niet herken,’ vervolgt ze hysterisch. ‘Ik heb al genoeg van je kutmaatpakken en kakhemden gewassen!!’  Met een woedende draai verdwijnt ze uit de keuken en laat hem verbouwereerd achter.

Na enkele seconden roerloos turen in het ijle hervindt hij zijn tegenwoordigheid van geest, raapt de flacon van de vloer en ruikt aan de inhoud die onberoerd achterbleven is in het flesje.

Niets. Absoluut Niets.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tudor, een dynamisch geschreven tekst. In die zin graag gelezen, maar mij ontgaat de clou. Zij ruikt iets, hij niet. Ik heb ongetwijfeld iets gemist.

de Britse Korthaar die al 19 jaar moeiteloos doorheen elke grote en kleine strubbeling in zijn huwelijk met Els lijkt te laveren. -->  volgens mij laveer je tussen iets door 

 19 jaar, 5 seconden, 20 jaar  ---> getallen onder de twintig en tientallen schrijf je voluit. 

die opzichtige wonde ---> bedoel je hier wond of wonden?

 80ml --->  80 ml (ik twijfel of ml voluit geschreven moet worden) 

De Geriatrische Luizenbol, het Sissende Serpent, het Vleesgeworden Venijn, de Appetijtelijke Assistente ---> waarom met hoofdletter? Een beetje te veel alliteratie naar mijn smaak.

Zijn sneer schijnbaar compleet negerend grist ze het flesje uit zijn hand --->  achter negerend hoort een komma

Jij…gore..vuile…smeerlap, ---> let bij het beletselteken op de spatie en de hoeveelheid puntjes:  Jij ... gore ... vuile ... smeerlap

en ruikt aan de inhoud die schijnbaar onberoerd achterbleven is in het flesje. ---> schijnbaar onberoerd leest vreemd. De vloeistof zat in het flesje en de vrouw heeft er alleen aan geroken. Dat is niet schijnbaar, dat is zo.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor

Wat een fijne tekst. Je maakt mooie zinnen en geeft goede beschrijvingen. Er zit ook wat suggestie in en dat maakt dit verhaal bijzonder. 

Ik vind het goed gedaan, misschien hier en daar nog een slordigheid eruit halen (cf. opmerkingen van Fief)?

Graag gelezen.

Johanna

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tudor24, Ik denk dat ik weet wat de clou van je verhaal moet zijn, maar echt uit de verf komt hij niet. Titel misleidt wat, en misschien had het opschrift op het flesje eerder iets als "sens ton monde et sens la verité" kunnen zijn (of "sentir son monde est sentir sa verité" - nu betekent het afaik niets. Ik neem tenminste aan dat het reukwater de eigenschap heeft om gevoelens in geuren te vertalen.
Soms klinkt je wat te gewild: tentakels in plaats van armen (hij is geen inkstvis, wou alleen dat hij het was), translucide in plaats doorschijnend (translucent (eng), lucide, tranparant?), een gelaat waar een snufferd aan vast geplakt zit... De naamgevingen vind ik zellfs wat storend - je kijkt nogal op je karakters neer, en dat maakt ze eendimensionaler dan nodig is. Daardoor blijft er weinig ruimte voor echte gevoelens, en dan ruik je ook weinig. Wat dat betreft klopt je laatste zin als een bus.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief en de rest,

Bedankt voor jullie feedback! Ik heb (rekening houdend met de opmerkingen van Fief) wat kleine aanpassingen aangebracht in de tekst. De rest van de opmerkingen neem ik mee voor een volgende opdracht.

Ik heb graag wat ruimte voor eigen interpretatie in een tekst. In die zin is de vaagheid wel zo bedoeld, maar werkt dat voor anderen dan eerder storend. Alle begrip daarvoor. Voor mezelf had ik voor alle duidelijkheid wel een duidelijk thema voor ogen.

Verdere opmerkingen altijd welkom. :-)

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt de andere partij zo zwart afgeschilderd in de ogen vd verteller dat je weinig opties open laat voor de lezer. Mits je juist een draai aan je verhaal gegeven had, maar dat doe je niet. Dat maakt het verhaal eenzijdig en weinig verrassend.