Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 343 La casa de Javel

 

“God wat was het weer druk. Niet alleen het afstand houden is erg verwaterd maar nu  klanten zelf hun winkelkar moeten ontsmetten, zie je de raarste dingen.”
“Zoals?”
“Een man stak een jeton in een niet gereinigde winkelkar, nam de kar stevig beet, trok ze dan tot aan de stand met het reinigingsproduct en begon ze daar pas uitvoerig te reinigen.”
“Je droeg toch jouw mondmasker? Heb je alles gevonden wat op het boodschappenlijstje stond?”
“Ja, behalve de bidon Javel, die was weer uitverkocht.”
“Hoe noem jij dat? Een bidon is toch een fietsdrinkbusje?”
“Mijn vader had het vroeger altijd over een bidon petroleum en ik noem die plastic vijfliterbussen daarom ook bidons.”
“Wat is dit hier tussen de sla? Heb je een staaltje vinaigrette gekregen?”
“Niet dat ik weet, waar komt dit vandaan?”
“Het lijkt wel een reukflesje, waren die leuke hotessen er weer met hun parfumstaaltjes?”
“Jij bedoelt die babes die mij ooit eens besproeid hebben met hun Pacco Raban parfum dat ik drie dagen later nog rook?”
“Ja, maar dit lijkt eerder op een proefbuisje uit een laboratorium. Zal ik er aan ruiken? Nee maar, dat is javel.”
“Klopt, kijk er zit een kaartje tussen de wortelen. Er staat op dat wegens het aanhoudend tekort aan javel er een nieuwe leverancier werd gecontacteerd die eerlang zijn product zal leveren. Dit is alvast een voorsmaakje.”
“Iemand aan de kassa heeft dit vast bij jouw boodschappen gevoegd.”
“Dat kan haast niet anders, maar het doet mij wel terugdenken aan Conchita.”


Dan vertel ik mijn partner dat de voormalige hoogste gezagdrager van de grootste wereldmacht nog wat kon opsteken van schoonmaakster Conchita.

Na een jobwissel bevond mijn kantoor zich in een  kamer met uitzicht op een stadstuintje in een oud herenhuis.  De vorige kettingrokende gebruiker van de ruimte was naar een hogere etage verhuisd maar de nicotineaanslag op de witte muren was gebleven.  De Spaanse schoonmaakster, die gemerkt had dat ik een niet-roker was, vond het zonde dat ik tussen vier vergeelde muren moest werken en beloofde mij dat ze elke week een gedeelte onder handen zou nemen.

Zij sprak een goddelijk mengelmoestaaltje van Spaans, Frans, Nederlands en Engels.

Toen ik haar vroeg of zij daarvoor bleekwater zou gebruiken, antwoordde zij verschrikt: “No, no blanqueador, pas de Javel, niet goed por los manos et ne sens pas bon. Javel no good!” Zelf vond ik dat het aan het Frans ontleende eau de Javel, genoemd naar Javelle, een vroeger dorp bij Parijs waar het geproduceerd werd, best aangenaam rook maar ‘soit’.

Conchita zou de klus ‘klaren’ met ammoniak.  Het was haar lievelingsproduct met name voor het reinigen van witte muren, maar als er één geur was waar ik allergisch voor was: jawel, niet javel maar ammoniak! Na een uitgekiende planning zou Conchita haar ‘trabajo transformacional’ aanvatten op de dag dat ik voor een opdracht buitenshuis was.  De volgende morgen stond ik vol bewondering in de halfwitte, halfgele kamer. Conchita stond fier naast mij en sprak de wijze woorden: “Maravillosa, non? Ammoniak c’est magnifique!”  Met mijn breedste glimlach knikte ik overtuigd, maar hield het er geen tien minuten uit en vluchtte naar een andere ruimte. 

Niettegenstaande mijn vlucht bleef Conchita enthousiast verder werken. Na twee volle  openramendagen kon ik zonder mondmasker weer aan de slag in mijn inmiddels hagelwitte kantoor. Dan volgde een opendeurdag voor de collega’s die met open monden het resultaat bewonderden van de Spaanse tornado.

Mocht Conchita nog van deze wereld zijn, zij zou Trump van antwoord gediend hebben in de zin van: ‘No, señor Presidente, Javel is no good, much mejor hacer gàrgaras with ammonia!"

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk mijmeren naar die Spaanse Conchita. Trump zou het ook gekund hebben met ammoniak.

Trouwens je moet me eens vertellen waar er nu nog leuke hostessen staan met staaltjes. Die zitten nu ook werkloos thuis.

Goed verhaal!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, had ie het maar met ammoniak geprobeerd, dan waren wij nu een stuk geruster, want het fenomeen T. roert zich weer lees ik net in de krant.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, ook het nodige Spaans in je winkelkarretje gegooid? Vrolijk opwekkend verhaaltje met weer veel leespret. Al weet ik nog niet of ik me zelf aan de ammoniakexperimenten  waag. Mijn schilder zou zeggen: "beter saus dan ammoniak".
Een opmerkinkje: ik vond zelf het haakje naar Trump voordat je Conchita introducereerde wat storend. Twee regeltjes die me eerder uit dan in het verhaal brachten. Aan het slot ligt dat anders. Je wilt je Trump-ei  kwijt, maar gun de man dan ook de ammoniak. "No, senor Presidente, Javel is no good, mucho mejor hacer garagaras with ammonia" ;-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Bobcom. Om eerlijk te zijn bestond het Conchita vs Trump verhaal al eerder en heb ik er een stukje aan gebreid voor deze opdracht. Mijn Spaans reikt niet zover maar bedankt voor jouw suggestie, ik maak er meteen werk van (btw: is het niet gàrgaras?)

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een lang verhaal Gi, smeuïg dat wel, maar het lijken er wel twee. Dat vind ik jammer voor de pointe, die gaat voor mij helaas de mist in. Geen idee wat javel is. Een of ander schoonmaakmiddel?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, helaas is mijn Frans en Spaans van een dergelijk niveau dat ik het verhaal maar ten dele begrijp. Wat ik ervan begreep, vond ik goed gevonden. Je schrijft met een vlotte pen. 
Ammoniak of bleek, het ruikt allebei erg sterk. Ik kan me die openraamdagen wel voorstellen.
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties:

@Katja, als je mijn antwoord aan Bob leest zal je vermoeden bevestigd worden dat het een verhaal in een verhaal is of een verhaal naast een verhaal. Ik ken Javel sinds mijn prilste jeugd (en dat is lang geleden): het is een zo bekend merk van bleekwater dat niemand het in België nog bleekwater noemt maar javel dus.
@Fief: geef mij toch maar javel als het op de reuk aankomt.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Ik las je verhaal gisteren en moest het even laten bezinken, en nam het nu weer terug op.

Het verhaal is wat vreemd, verwarrend. Wat ik op zich erg fijn gevonden vind is dat je werkt met dee (vieze) geuren javel (bleekwater) en ammoniak. 

Maar dan schrijf je in laat het me deel 1 noemen een observatie over de winkelervaring, en je komt buiten met een miniflesje javel. Laat ons aannemen dat dit realistisch is, dan vind ik dat je er ets te weinig mee doet waardoor er precies een volledig ander deel ontstaan in je tekst, die, sta me toe dat te zeggen wat steriel overkomt.

Ik probeer te duiden. Je haalt de fles boven, bekijkt ze en begint te praten over Conchita. Die overgang had je beter kunnen verzorgen, waarom rook je er niet aan om terug te reizen naar die gepoetste kamer. Nu vertel je het bijna emotieloos een dat vind ik jammer. Ik denk dat jij dat veel sterker kan maken.

De link naar de javel-story van Trump vind ik persoonlijk at minder geslaagd, je trekt mensen op die manier in fete een beetje uit je een verhaal...

Ik ben ervan overtuigd dat je verhaal meer een geheel kan vormen endat je er iets meer gevoel in kan brengen. Je pen is vlot genoeg.

Johanna

 

 

   

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Johanna: dank voor de reactie.

@LGB: ik snap niet wat jij niet snapt. Zijn het de paar zinnetjes in andere talen?

@Alle lezers: ik wilde gewoon mijn verhaaltje kwijt van circa driehonderd woorden over Conchita, dat ik al eens eerder aanpaste toen Trump vond dat je met het drinken van bleekwater (javel is één van de wereldbekende merknamen) het virus kon verdrijven. Vermits men in deze opdracht tot zeshonderd woorden mocht gaan, heb ik er een extra inleiding bijgeschreven. De bedoeling van de vreemde talen is om het taaltje van Conchita (een echt bestaande dame) zo getrouw mogelijk weer te geven. De titel is een grappig bedoelde verwijzing naar de TVserie 'La casa de papel'. Ik geef graag verdere uitleg of vertaling aan wie het wenst.