Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#342 Stompkaars

 

Stompkaars

De tafel is gedekt voor twee personen. Blauwgroene servetjes liggen naast de borden en blauwe kaarsen staan aan weerskanten van de tafel. De bel gaat en Jana doet de voordeur open. Dick geeft haar een crèmekleurige stompkaars. Verbaasd kijkt ze hem aan. ‘Het kan goed zijn om een kaars te branden als iemand net is overleden.’ Dat is nieuw voor haar. Haar vader is net begraven en zij heeft er zelf niet aan gedacht om een kaarsje voor hem te branden. Dat is niet zo gebruikelijk vanuit haar gereformeerde komaf.  Als Dick weg is, loopt Jana met in haar ene hand een glas wijn en in de andere de kaars naar de bank en zet ze beiden op de salontafel. Met een aansteker doet ze de kaars aan. Een aarzelend vlammetje wordt groter en laat zich uiteindelijk meebewegen door de luchtstroom in de kamer. Peinzend met het glas wijn in haar handen, staart ze naar de vlam die af en toe lijkt te verstillen. Troost en warmte omringen haar. Er is verdriet en rust. Vaag realiseert Jana zich waarom ze nu pas die kaars heeft aangedaan, het is haar moment, heel intiem.                                                                                                                                                                    Ze weet niet hoe lang ze zo gezeten heeft. De bovenkant van de kaars begint te krullen en de wijnfles is leeg. Haar ogen dreigen dicht te vallen. Voorzichtig dooft ze de vlam.                                                                                                                 Voordat ze de woonkamer verlaat, blaast ze de blauwe kaarsen, of wat daar nog van over is, op de eettafel uit.

 

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er staat bij: niet beschikbaar terwijl ik zelf wel de tekst kan lezen. Kan iemand mij hierover informeren?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Leeuwin, ik vermoed dat er meer aan is vooraf gegaan, wat ik niet meekrijg. Je verhaal begint nogal plotseling met een gedekte eettafel, iemand die binnenkomt met een stompkaars en daarna de mededeling dat de vader onlangs is begraven. Iets meer dialoog had mij wellicht geholpen het te begrijpen.
De scene met wijn, aangestoken stompkaars en troost en warmte vind ik dan weer mooi invoelend geschreven.

Er staat bij: niet beschikbaar terwijl ik zelf wel de tekst kan lezen. Kan iemand mij hierover informeren?

Als er nog niemand heeft gereageerd, staat er in de kolom waar anders de naam wordt vermeld van de reageerder de tekst 'niet beschikbaar'; dat verdwijnt bij de eerste reactie. 

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony en Ton, bedankt voor jullie reacties,

@Tony, ik zal kijken wat ik aan de opmaak kan doen.

@Ton, Ja, ik heb inderdaad wel wat met het begin geworsteld. Bedankt voor je suggesties.