Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#341 Stiff upper lip

 

   Ach nee toch, ze hebben een vrouwmens gestuurd, dacht de baron. Dat ik dat op mijn tachtigste nog moet meemaken.

   Cool, een vrouwelijke detective, dacht de kleindochter. Jammer van dat goedkope broekpak. En ze is te dik. De kleindochter keek weer op haar telefoon. Nog steeds niks.

   “Goedemiddag,” zei Helen tegen de baron. “Mijn collega en ik zijn hier in verband met de verdwijning van uw zoon”. Ze keek onwillekeurig de bibliotheek rond, waarbij haar oog meteen op iets bijzonders viel. “Wat een prachtig Fabergé ei hebt u daar.”

   “A thing of beauty is a joy forever,” sprak de oude heer minzaam.

   “Ah, John Keats. Dit jaar precies tweehonderd jaar dood.”

   De baron veerde even op. Verdulleme, een vrouw die verstand had van kunst én poëzie. Maar het bleef natuurlijk iemand die haar plaats niet kende.

   Helen en collega Britney streken neer op de chesterfieldbank - hoewel niemand hen had gevraagd te gaan zitten - en Britney haalde haar iPad tevoorschijn.

   De baron stak een sigaar op, terwijl zijn kleindochter nogmaals haar telefoon raadpleegde. Een berichtje van de jaarclub. Weg ermee.

   “Kan ik u wellicht ook een sigaar offreren?” vroeg de baron vriendelijk.

   Helen haatte sigaren, maar ze kende dit type mannen. De baron was een soortgenoot van de vader waar ze lang geleden het contact mee had verbroken en ze wist wat haar te doen stond. “Graag.”

   De baron keek aandachtig toe, terwijl ze de sigaar aanstak. Jammer, ze gaf geen krimp.

   Helen wou net beginnen, toen de butler een dikke Perzische kat binnenliet, die doelbewust op Helen afschommelde en zich met een plof op haar schoot nestelde. Ze had de schurft aan katten, en helemaal als ze op haar beste broekpak gingen liggen verharen. Ze gaf het beest een ferme aai en werd beloond met luid geronk en een verliefde blik.

   “Baron, uw zoon is twee dagen geleden van huis vertrokken en is sindsdien niet meer gezien en niet meer bereikbaar. Waaruit leidt u af dat hij ontvoerd zou zijn?”

   “Dat is toch evident. Wij zijn een zeer vermogende familie”. De baron zette zijn vingertoppen tegen elkaar en keek mijmerend naar het geornamenteerde plafond. “Zo vermogend dat mijn zoon en ik niet hoeven te werken en we ons volledig kunnen wijden aan de hogere dingen des levens. Uiteraard verwacht ik niet dat u begrijpt wat onze positie met zich meebrengt.”

   Helen glimlachte flauwtjes. Hij moest eens weten wie haar vader was.

   “Enfin, er zijn altijd lieden die denken dat ze daarvan kunnen profiteren, omdat het vrij schieten is op de adel - terwijl wij alleen maar dienstbaar willen zijn. We houden uiteraard een low profile, maar dat is niet afdoende.”

   “En er was die vent.” De kleindochter keek op van haar telefoon en besloot dat het tijd was dat ze de aandacht kreeg die haar toekwam. Yes! de agentes keken haar vol verwachting aan.

   “Toen ik laatst met mijn vader op de Tefaf was ….. Oh, u weet natuurlijk niet wat de Tefaf is.”

   “Ik weet wat The European Fine Art Fair is,” antwoordde  Helen.

   “Right. Daar werd mijn vader aangesproken door zo’n accountantstype in een donkerblauw pak. Hij zei, dat als mijn vader niet meewerkte er wel andere manieren waren. Volgens mijn vader was het een projectontwikkelaar die op ons sparrenbos uit was, maar dat hij niet wilde verkopen en that was it.”

   Op dat moment ging de telefoon van de kleindochter. Ze sprong opgetogen uit haar stoel. “Pappie! Eindelijk! Waar ben je?”

   Helen kon niet horen wat de reactie was, maar zag voor het eerst van haar leven een gezicht echt spierwit wegtrekken.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aurora, goed zo, een vrouwelijke sigarenrokende speurneus die Keats leest en een vader uit de 'higher circles' heeft.
Zeurtje:gedachten worden doorgaans niet tussen aanhalingstekens geplaatst.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Aurora, goed verhaal. Het maakt me nieuwsgierig naar wie Helen is, waar ze vandaan komt. Ze laat in ieder geval niet met zich sollen. De baron is heerlijk elitair en de kleindochter helemaal van deze tijd. Mooi beschreven, graag gelezen.
Een goede cliffhanger. Wat ziet de kleindochter op haar telefoon? Ik heb een vermoeden, maar ik hoop het niet voor haar. 

“Zo vermogend dat mijn zoon en ik nooit hebben hoeven werken en ons volledig hebben kunnen wijden aan de hogere dingen des levens. ... ”  ---> over deze zin struikelde ik. "hebben hoeven werken" en "hebben kunnen wijden", ik zou zo snel niet weten hoe je het anders schrijft, maar het leest niet lekker. 

“Ik weet wat de Tefaf is,” zei Helen.  ---> misschien kun je voor de onwetende lezer erachter zetten wat het is.  Misschien zoiets als: ..., ik bezoek ieder jaar The European Fine Art Fair.' 

... een gezicht echt groen wegtrekken.  ---> ik weet niet precies of dit de juiste uitdrukking met groen is. Je kunt rood aanlopen, wit wegtrekken, groen en geel ergeren, maar of een gezicht groen kan wegtrekken weet ik niet. Ik snap wat je bedoelt, maar of je dat ook zo zegt?

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk verhaal en personages! Ik moest luidop lachen bij 'Ze had de schurft aan katten.' Altijd tof als een vrouw een zelfingenomen man op zijn plaats kan zetten maar dat nog even achter de hand kan houden. Helen is in control. Dat een gezicht groen kan wegtrekken heb ik wel een keertje gezien. Maar dat is misschien eigen aan de Belgische festivals. Bij deze weet ik nu ook wat Fefta is. Groetjes, V.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede introductie van een intrigerende detective.

“Ik weet wat de Tefaf is,” zei Helen. zou ik vervangen voor "The European Fine Art Fair", antwoordde Helen.

Met plezier gelezen!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede suggesties, Fief. Ik heb "hebben hoeven werken etc. iets herschreven, zodat het nu volgens mij wat lekkerder loopt. Wat betreft de Tefaf: die heb ik uitgeschreven conform de suggestie van Musonius, omdat ik niet denk dat Helen van haar politiesalaris zelf kunst kan kopen. Bovendien leeft haar vader nog, dus die dikke erfenis heeft ze nog niet gehad.
Groen wegtrekken is net zoiets als wit wegtrekken, alleen dan in het kwadraat. Omdat er misschien meer mensen zijn die de uitdrukking niet kennen, heb ik van "groen" inmiddels "spierwit" gemaakt.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Interessant verhaal Aurora, ook door de keuze van je perspectief, waarin we als  lezer met alle personages mee kunnen leven. In deze scene, waarin je de personages introduceert, is dat voor de lezer prettig; we weten wat de drijfveren van de verschillende personages zijn, en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Ik ben benieuwd hoe dit voor jou als schrijver is, als je wat verder in het verhaal zit. Want juist doordat je alles weet van iedereen, is het lastig om de gedachten van de dader verborgen te houden. Ik ben dan ook benieuwd hoe dit voor jou gaat zijn. Voor de lezer is dit perspectief soms wat lastiger om je echt te vereenzelvigen met de personages. 

Verder mooi gevonden, die analytische en nuchtere hp die de drijfveren van de anderen doorziet, en waar je ook al een doorkijkje geeft naar de frustratie naar haar eigen ervaringen in dit stijve upperclass wereldje. Met dat verbroken contact met haar vader geef je je hp al een achtergrond, en de lezer de mogelijkheid om met haar mee te gaan voelen. Graag gelezen!

Een tip; deze zin 'Ze keek weer op haar telefoon. Nog steeds niks.' zou ik direct achter de eerste zinnen over de kleindochter zetten, je hebt hier nu een witregel tussen, waardoor ik twijfelde bij welke 'ze' die gedachte hoorde. En je hp introduceert zich met de woorden dat ze van de recherche zijn. Dat klinkt uitleggerig hier, ook omdat we al weten door de kleindochter dat er een vrouwelijke detective is gestuurd. Misschien kun je in haar eerste zin laten zeggen dat zij en 'haar collega Britney' hier zijn ivm de verdwijning, ook omdat Britney er plotseling bij zit.