Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 340 Hopeloos

 

Onder stralende hemels is de zee vaak rimpelloos. Bij donkere lage luchten gaat ze tekeer. Het strand kent haar als geen ander.  Soms wordt het door haar gestreeld, dan weer beukt ze er op los.

Wat ken ik jouw grillen, mijn zee. Jij, aan wie ik mijn lot heb verbonden. Vandaag heeft een gure westenwind  de laatste wandelaar van jouw strand verjaagd. 

Aan de rand van het water struikel ik over een plastic fles. Ik wil ze weg stampen maar zie dat er nog een dop op zit. Ze is nog intact.  Mijn strandjuttersverstand zegt me dat ik er niet moet aan drinken. Er zit echter geen water in maar wel een opgerold papier.  Ik vis het eruit en gooi de rode dop en de fles meteen terug in het water.  Op het blad staat een boodschap:

…Neen, deze fles is niet afkomstig van een drenkeling die op hulp wacht op een onbewoond eiland. Ik ben Boyat Slat uit Rotterdam in Nederland en ga een systeem bouwen om plastic afval in de oceanen op te ruimen.
Ik heb twintig flessen in het water gegooid. Cynisch genoeg zijn het plastic flessen, maar ze drijven het best en ik wil weten waar ze terecht komen.

Willen de vinders mij helpen bij mijn onderzoek en mij laten weten waar ze deze vondst deden? Gelieve deze fles in uw PDM-zak te deponeren. Erg bedankt.

Boyat

info@theoceancleanup.com

Even twijfel ik en kijk naar de wegdrijvende fles. Dan verfrommel ik het papier, gooit het weg en stap verder.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vrees dat het in het echt ook zo gebeurt. Goed verhaal. Wat me tegenvalt, is dat de hp zo lyrisch schrijft over de zee en het strand, maar vervolgens niet meewerkt aan het onderzoek van Boyat. De boodschap lijkt me duidelijk.

een gure Westenwind  ---> westenwind wordt met een kleine letter geschreven.

Mijn strandjutters verstand ---> strandjuttersverstand 

uit Rotterdam in Nederland  ---> als de tekst in het Nederlands staat, hoeft er volgens mij "in Nederland" niet achter. 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik heb vooral genoten van het begin van je verhaal. Het stuk met de boodschap vond ik iets minder. Er is trouwens één onrealistisch dingetje aan jouw verhaal zover ik het zie en dat is dat een Rotterdammer nooit 'neen' zou schrijven. Dat is volgens mij oud Nederlands of Vlaams.

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gedaan Gi. Je omschrijft mooi hoe zelfs diegenen die zich met de zee vereenzelvigen niet vrij zijn van de zonde van vervuiling. Je kunt zoals de hp  van iets houden en (onbewust) toch deelnemen aan de afbraak ervan. Net als Boyat, die info wil over hoe plastic zich verspreidt over de wateren maar dikke kans dat een deel van flessen in de maag van een zeedier eindigt. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Vincent Zijffers

Dank voor jullie reacties

@Vincent: je hebt het helemaal begrepen.
@LeGrandBleu: er moest volgens de opdracht nu eenmaal een voorwerp op het strand liggen en in dit geval hoorde daar die boodschap bij. Over mijn 'neen' krijg ik hier regelmatig opmerkingen. Het leunt voor mij aan bij het Franse 'non' en is naar mijn gevoel een nee gevolgd door een uitroepteken. Het blijft correct Nederlands en mogelijk werd de oorspronkelijke Engelse tekst van Boyat door een Vlaming vertaald (les excuses sont faites pour s'en servir...).
@Fief: vermits de fles overal kon aanspoelen was de tekst uiteraard in verschillende talen geschreven. De corrector (?) gaf aan dat ik strandjuttersverstand niet aan elkaar mocht schrijven en nu ik het hier typ wordt het woord weer in het rood onderlijnd. Ik heb de spatie terug weggehaald. F... die corrector!

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vertrouw nooit op het rode lijntje. De corrector zet onder alle woorden die niet in zijn vocabulaire voorkomen een rode streep. Onder jouw naam komt bijvoorbeeld ook een rode lijn te staan. Hoe durft hij! Jij die al zoveel verhalen heeft geplaats, hij zou onderhand toch beter moeten weten.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oei, Fief, dat moet ik eens uitpluizen. Een rechtszaak lijkt mij wat overdreven, trouwens tegen wie moet ik ze dan aanspannen? Nu merk ik dat ook jouw naam in het rood onderlijnd is. Rood onderlijnen brengt mij terug naar mijn prilste jeugd wanneer de juf of meester mijn opstellen hadden verbeterd...(terecht of onterecht). 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ook aan die oude flessenboodschap gedacht, Gi. En ook mij viel de tweeslachtigheid op, van jou zowel als van Boyat. Een verhaal met een boodschap, of een spiegel, zo je wilt.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Katja, merci voor de reactie.  Boyat ,zoals ik hem ken, zou natuurlijk nooit plastic in zee werpen. Ik ook niet maar ik ben tot nader order ook geen strandjutter. Met de spiegel slaag je weliswaar de spijker op de kop. 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi

Je start straf, mooie woorden en zinnen enig had wat gehoopt het ook wat meer in de rest van de tekst gezien, die was naar mijn smaak iets té strak.

 

Coach Johanna

   

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, misschien is dank je wel zeggen wel zo netjes. Johanna heeft de moeite genomen in plaats van Odile op onze verhalen te reageren. Wees blij dat je überhaupt een reactie hebt gekregen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, Fief, zo werkt het niet. Je draait de wereld om. Het zou wel zo netjes geweest zijn van Odile om zich na aandringen van Musonius te hebben verontschuldigd en mee te delen dat ze zich zou laten vervangen. De commentaren van Johanna vind ik over de ganse lijn zeer ondermaats. Daarnaast is het opvallend hoe snel jij er bij bent om op situaties als deze te reagen met het vingertje in de lucht.  Ik bedank mensen graag als ze er recht op hebben. Van een coach (of wie er zich voor uitgeeft) mag je ook verwachten dat ze/hij de moeite neemt om in haar/zijn reacties tenminste foutloos te schrijven. Misschien kan je volgende keer zelf de moeite doen om de coaches aan te moedigen om feedback te geven, dan hoeven wij onderling deze discussies niet te voeren.