Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#336 Verloofd

 

We gaan ons verloven! Stond er met een mooie foto, van de perfect gemanicuurde hand met een prachtige glinsterende ring, op de facebookpagina van Diana en Kees. Eline las het en besloot gelijk een whatsappberichtje te sturen. Wat leuk dat haar vriendin verloofd is!  

Ze vindt het dan ook totaal niet vervelend dat ze het via facebook leest. Diana is erg voorzichtig rondom corona. Haar oma is ongeveer de enige die ze nog regelmatig ziet en ze kan het zich niet veroorloven om ook corona te krijgen. Dat ze dus niet iedereen persoonlijk benadert, snapt ze heel goed. Net als dat ze snapt dat ze iedereen tegelijk wil inlichten en niemand wil voortrekken.  

Gefeliciteerd! Stuurt Eline dan ook en, ik wil graag alles weten! Diana reageert, dank je wel! Uit haarzelf legt ze haar situatie uit; 

Normaal (zonder corona) kom je veel meer bij elkaar over de vloer of ga je even theedrinken. Dat heb ik bewust veel minder gedaan en dat kan ook gewoon eigenlijk nu niet echt. Dus hebben we het eigenlijk aan weinig mensen verteld.  

De uitleg is niet nodig, Eline begreep en respecteerde het al. 

Diana verteld, na de nieuwsgierige vraag van Eline hoe hij haar gevraagd heeft, dat Kees in Artis bij het olifantenverblijf op zijn knie is gegaan.  
Wat heerlijk, denkt Eline dromerig, wetende dat olifanten haar lieverlings-dieren zijn. Het was vast een mooie dag en ze ziet de enthousiaste reactie van Diana al voor zich.  

Eline vraagt naar de trouwdatum, en als Diana uitlegt dat die er is, maar nog even geheim is, snapt ze dat volledig.  
Nu kan ze met een gerust hart gaan slapen, en legt ze haar telefoon weg, nadat ze haar goede vriendin, haar verloofde en haar kat een goede nachtrust heeft gewenst.  

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sanne, ik vind het idee goed gevonden, maar het verhaal zou sterker kunnen. Een aantal zinnen kunnen strakker waardoor je meer ruimte (lees: aantal woorden) overhoudt om het verhaal sterker te maken. Een in verhaal van slechts 300 woorden moet elk woord een functie hebben. De laatste zin zou je weg mogen laten. Die voegt niets toe.
Er zou van mij ook meer verborgen venijn in mogen.

Eline kun je op een aantal plaatsen ook vervangen ook door "ze". Je schrijft het vanuit Eline en hoef je haar naam niet steeds te noemen.

We gaan ons verloven! Stond er met een mooie foto, van de perfect gemanicuurde hand met een prachtige glinsterende ring, op de facebookpagina van Diana en Kees. 

De tweede zin met Stond beginnen, klopt grammaticaal niet. Ik zou de volgorde ook iets anders zetten voor de leesbaarheid, maar het is uiteraard jouw tekst.
'We gaan ons verloven!' stond er op de facebookpagina van Diana en Kees met een mooie foto van de perfect gemanicuurde hand met een prachtige glinsterende ring.

Gefeliciteerd! Stuurt Eline dan ook en, ik wil graag alles weten! Diana reageert, dank je wel! Uit haarzelf legt ze haar situatie uit;

Op deze manier is het lastig te lezen wat verhaal en wat bericht is. Met aanhalingstekens (of wellicht cursief geschreven) zie je het verschil beter. 
'Gefeliciteerd!' stuurt Eline dan ook. 'Ik wil graag alles weten!'
Diana reageert: 'Dank je wel'. Uit haarzelf legt ze haar situatie uit. (moet het overigens niet zichzelf zijn?)
(het is een suggestie, het blijft jouw verhaal uiteraard)

Diana verteld, ---> vertelt.

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: prachtig je moest een schrijfcoach zijn! Erg goede hulp!

@Sanne: leuke insteek voor je verhaal. Maar ook ik zou je graag zoveel zinsconstructies grammaticaal zien veranderen, alsook emotioneel. Je hebt een erg goede insteek gevonden, de technische uitvoering kan beter, denk ik. Maar ach, we groeien allemaal door te doen! Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank jullie wel voor de feedback! En inderdaad @Fief, erg blij met jouw reacties, ook op mijn vorige posts, en het eens dat je een prima schrijfcoach zou zijn. 

Ik vind de opdrachten erg leuk, ga proberen ze wekelijks te blijven doen. En feedback neem ik mee in mijn volgende posts. Dat probeer ik tenminste zoveel mogelijk te doen. 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sanne, wat een leuk gegeven. Wat mij betreft mag het nog een stuk vileiner.
Het verdient ook wel een sterkere clou, bv dat het niet erg is dat je niet op de bruiloft komt, omdat je haar toch binnenkort ziet als je haar help verhuizen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het oordeel van de schrijver is hier heel erg verstopt en dus heb je het heel goed gedaan. Dat was mijn bedoeling met deze opdracht, die ervoor zorgt dat je 'de slechterik' met evenveel aandacht beschrijft als de protagonist en ook menselijk neerzet.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tikje griezelig hoe dankzij de beschrijving van wat geFacebook en geWhatsapp karakters vervlakken - het wordt bijna een scenario voor een soap. Eline komt er voor mij uit naar voren als een beetje een stakkertje, en Diana als een egocentrische krengetje. Het cliché van het knappe meisje met haar gewonia-vriendinnetje? Door de gekozen vorm - een verslag van wat er via social media gebeurt - wordt het ontdaan van emotie, en krijg je noch sympathie voor het stakkertje noch antipathie voor het krengetje.