Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 336 Een vrouw uit één stuk (vriendelijke versie)

Marjorie Taylor Greene? Ja die ken ik. Een leuke vrouw, met zachte trekken. Ze woont bij ons in de straat. Een leuk gezin, haar kinderen spelen met de onze en gaan naar elkaars feestjes. En we carpoolen, dat wil zeggen, dat deed ze voordat zij de politiek inging. Met haar man heeft ze een bouwbedrijf, dus ze had het al behoorlijk druk. Toch is ze altijd vriendelijk en bereid te helpen als ze maar even kan.

Dat ze nu zo in de pers wordt aangevallen, verdient ze niet. De politiek is een slangenkuil, dat is bekend. Dan steek je er zoveel energie in en word je vervolgens, zelfs door je eigen partijgenoten voor ‘knettergek’ en ‘kankergezwel’ versleten. Afschuwelijk!

Wat mensen niet willen horen, noemen ze een complot, maar zij noemt de dingen bij hun naam. Daardoor is ze geen allemans vriendje. Maar heel trouw! Zoals aan de president, al heeft hij de verkiezingen verloren, wat zij overigens niet gelooft.

De meelopers vallen nu door het mandje, zij blijft fier overeind. Een vrouw uit één stuk. Ze laat het niet bij woorden, ze voegt de daad eraan toe. Perfect is ze niet. Wie wel? Soms gaat ze te ver. Voor je het weet heb je geliket dat Nancy Pelosie vermoord moet worden. Dat is pech als je een bekend figuur bent, dan hang je. Ze liet zich meeslepen, dat kan gebeuren. Ze heeft het trouwens teruggedraaid.

Ze heeft exact door wat er in het verleden is gebeurd: 11 september, de school shootings… alleen maar om de wapenwetgeving in de wielen te rijden. Ze wil de mensen wakker schudden. Dan zijn harde woorden nodig. De bangeriken proberen haar te wippen. Wees gerust. Dat zal zij niet laten gebeuren. Thumbs up for Marjorie Taylor Greene!

 

Onvriendelijke versie:

Ze oogt niet alleen knap, ze is het. En heel aardig en down to earth bovendien. Dat zie je niet vaak in de politiek. Haar donkergrijze ogen kijken je ontwapenend aan. Haar blonde lokken dansen rond haar zachte gezicht, deels verscholen achter een zwart mondmasker; de rode tekst maakt meteen duidelijk dat ze betrokken is bij het wel en wee van de mensen, het land. Geen politiek dier dat van kleur verschiet als haar dat beter uitkomt.

Ik begrijp niet dat ik nu pas van haar hoor. Waar was ze al die tijd, of liever, waar waren de media? Een grijze muis is ze bepaald niet. Ik denk dat ze bang zijn voor de waarheid. Zij windt daar geen doekjes om. Je weet wat je aan haar hebt. Nu de vorige president weg is durven ze wel! Al die meelopers vallen nu door het mandje. Zij niet. Zij was altijd al een vrouw uit één stuk. Naast haar gezin en een eigen constructiebedrijf is ze al jaren actief als politica. Wie doet haar dat na! 

Het gaat niet om haarzelf, om geld of roem. Beslist niet. Zij heeft een brede blik, is een van de visionairen in het land. Ze heeft exact door wat er in het verleden gebeurd is en wat de mensen helaas slikken als zoete koek. Haar houd je niet voor de gek, oh nee.

Nu laten haar partijgenoten haar opeens vallen als een witheet hangijzer. Maar soms moet je harde woorden spreken, anders dringt je boodschap niet door, dat begrijp ik heel goed. Ze proberen haar te wippen. Wees gerust. Dat zal zij niet laten gebeuren. Thumbs up for Marjorie Taylor Greene!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja, ik heb gisteren toevallig over haar gelezen. Goed verzonnen, graag gelezen.
Ik weet niet of ze betrokken is bij het wel en wee van de mensen en het land, het gaat haar voornamelijk om Trump, maar vanuit haar standpunt zal ze het voor het land doen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had nog nooit van haar gehoord en ben nieuwsgierig geworden! Treffend omschreven. Ik weet het niet zeker, maar zeg je dat wel zo, 'witheet hangijzer'?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Katja, boeiend geschreven! Al had ik van haar nog niet gehoord. Ik heb het moeten googlen en vond vooral foto's van haar in het rood. Een rode vrouw uit één stuk! Of ze gehaat is, weet ik nog niet, en misschien had je ze wat vriendelijker kunnen maken - gevoelsmatig bedoel ik dan. Maar dat hoeft ook niet.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik weet niet zoveel over deze vrouw. Wellicht kwam ze zijdelings voorbij in het nieuws.

Ik ben wel een beetje gecharmeerd van jouw stijl. Redelijk recht door zee en duidelijk. Maar doordat ik de Hp niet ken (net zoals de lonely planet van vorige week), weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen.

Ik heb het in ieder geval graag gelezen.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja, ik ken deze vrouw niet. (Nu een klein beetje dankzij jouw verhaal.) Ik vind haar in je stuk niet per sé vriendelijk overkomen, wel krachtig. Ze laat zich de kaas niet van het brood eten. Kan het misschien zijn dat je hekel aan haar te groot is om haar echt vriendelijk neer te zetten?

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, vriendelijk.. inderdaad niet, Vincent. Ik heb haar vooral positief proberen te beschrijven, maar ben expres niet concreet geworden. Al had ik dat beter wel kunnen doen, omdat niemand haar kent en ook voor Fief, die wel over haar gelezen heeft, is niet duidelijk dat ik niet aan haar kant sta, deze complotdenkster, Trump adept, etc. Had verwacht dat dat voor zichzelf sprak. Misschien scherp ik het nog aan, zodat het duidelijk wordt. Maar vriendelijk wordt ze daar nog steeds niet mee.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken haar wel degelijk, Katja. Het is een extreem en eng mens, en ik vond dit stukje daarom meteen een hele goed vondst. Maar ik denk dat je haar voor anderen nog best wat scherper neer kunt zetten. Ze is van zichzelf al een karikatuur, dus het kan niet gauw over the top worden.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat klopt, maar, zoals gezegd, om van haar een vriendelijke vrouw te maken zou ik een meer huiselijk verhaal moeten schrijven. Wie weet doe ik dat nog.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Katja, een goede herschrijf, maar persoonlijk vind ik dat er niets mis is met je eerste versie. Je hebt er nu "onvriendelijke versie" boven gezet, maar zo onvriendelijk is die versie in mijn beleving niet. Je geeft in beide versies goed weer dat je haar aardig vindt. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap gedaan, ik heb niet het gevoel dat je tussen de lezer en het personage inzit met je oordeel. Het werkt omdat degene die aan het woord is zichzelf voor de gek houdt en dat merk je.