Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#335 - Amigo

1 februari 2021 - 6:49

 

AMIGO

De sneeuw knispert onder onze voeten, de kou prikkelt zacht op onze blozende wangen en het ruikt knus naar de vele houtvuurtjes, die de plaatselijke bevolking stookt om zich warm te houden op deze frisse avond.

De zon is al een tijdje geleden ondergegaan, in haar volle, roze glorie, maar dankzij de sneeuw die het dorp bedekt, lijkt het nog lichtblauw te schemeren. Overal om ons heen straalt warm licht uit de lokale restaurantjes en hoog in de bergen zien we de lampen van de pistebullies, hard aan het werk om onze eerste skidag perfekt te maken.

We zijn vanmiddag aangekomen, mijn beste vriendin Lottie en ik. Ze heeft al zoveel over Bansko gehoord, maar dit is de eerste keer dat ze het zelf mee mag maken. Ze heeft zich voldaan bij mij ingehaakt en roept verrukte kreetjes uit, zo gezellig vindt ze het allemaal.

We stappen bij Amigo binnen en de warmte straalt ons tegemoet als we door de dubbele deuren komen. Het is vrij donker binnen en lijkt in alles op een typische, ietwat ranzige, Ierse rockbar, compleet met stoffige verkleedhoeden en gesigneerde t-shirts aan de zwarte wanden, borden met vunzige spreuken en reclame voor goedkope shots en natuurlijk het standaard prikbord achter de bar, met valuta uit alle mogelijke landen, de meesten nog pre-euro.

Als haar ogen wat gewend zijn aan het schaarse licht, merkt Lottie de, veel minder typische, grote jachttrofeeën hoog aan de muur op. Een wildebeest, een kudu, een antilope...

Ik ben al doorgelopen naar de bar, waar de vertrouwde, Bulgaarse barman me vrolijk wuivend tegemoet komt. ‘Beer?’ Nee, vandaag verwennen we onszelf en beginnen we met ieder met een Irish Coffee.  

We snuiven de heerlijke geur van coffee en whiskey op, warmen uit knusheid onze handen rond de glazen, praten wat over hoe geweldig morgen zal zijn, met onze vers-gewaxte skis op de vers-geprepareerde sneeuw, en voor we het doorhebben zijn onze glazen leeg. 

De barman brengt meteen twee grote pullen met schuimend bier. Het is nog rustig, zo vroeg in de avond, en vanaf de beste plek vooraan de bar bekijken we de mensen die nu langzaam binnendruppelen. Meest mannen, een vrijgezellenpartij, dat wordt feest.

De bandleden treden aan. Op weg naar het kleine podium herkennen en groeten ze mij. Ik stel ze voor aan Lottie. Er wordt omhelsd. Dan spelen ze het eerste nummer, altijd hetzelfde, voor mij: ‘Wonderful tonight’.

 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2021 - 9:13

Heel mooi sfeervol verhaal Barbara. Knap hoe je dit mannenbastion, dit ruige drankhol, aantrekkelijk, nee liefdevol, weet te beschrijven, want ik zou er nog steeds niet binnengaan. 

Wel bijzonder: een Ierse bar met een Spaanse naam en een Bulgaarse barkeeper. Hey! Who cares?

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2021 - 10:31

Hoi Barbara, klinkt als een gezellige bar. Graag gelezen. Welkom op het forum.

ierse rockbar ---> Ierse moet met een hoofdletter

bulgaarse barman ---> Bulgaarse moet met een hoofdletter. 

Gi

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2021 - 11:53

Jouw verhaal begon veelbelovend, Barbara, maar na de derde alinea verloor je mijn interesse want ik vind na jouw (overigens sublieme) beschrijving niets aantrekkelijks aan dit etablissement, laat staan dat ik dit een happy place zou vinden. Vooral die bandjes die elk optreden met hetzelfde liedje inzetten, vreselijk. Maar goed, ieder zijn meug.
Los van het beschrevene is jouw manier van schrijven best ok. Ik kijk dus uit naar jouw volgende deelname.

Zelf zou ik perfect schrijven en ergens staat er twee keer 'vers' na elkaar.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2021 - 16:36

Dag Barbara, het is best goed geschreven, erg beeldend, en toch boeit het mij niet echt, maar ik kan er niet de vinger op leggen hoe het komt. Er zijn hier genoeg verhalen geschreven over happy places die absoluut mijn happy place niet zijn, maar waar ik door de verwoordingen of de gebeurtenissen toch in mee kan gaan. Hier lukt dat niet. Misschien is het omdat er weinig interessants gebeurt.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2021 - 18:04

We stappen bij Amigo binnen en de warmte straalt ons tegemoet als we door de dubbele deuren komen. Het is vrij donker binnen en lijkt in alles op een typische, ietwat ranzige, ierse rockbar, compleet met stoffige verkleedhoeden en gesigneerde t-shirts aan de zwarte wanden, borden met vunzige spreuken en reclame voor goedkope shots en natuurlijk het standaard prikbord achter de bar, met valuta uit alle mogelijke landen, de meesten nog pre-euro

Ik vind het onprettig lezen. Komt denk ik omdat je zoveel bijvoeglijke naamwoorden gebruikt, ook in de andere alinea's.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2021 - 8:02

Dankjewel, Katja!

Wat grappig, ik zie in meerdere reacties dat jij en jullie deze kroeg niet aantrekkelijk zouden vinden, er zelfs niet eens binnen zouden gaan, ondanks mijn liefdevolle beschrijving. Ik heb altijd zomaar aangenomen dat iedereen deze plek, waar ik me zo welkom voel, geweldig zou vinden. Behalve Lottie, heb ik meerdere goede vrienden en vriendinnen meegenomen naar mijn Amigo. Zouden zij het ook maar een ruig stinkhol hebben gevonden en uit liefde voor mij net gedaan hebben of ze genoten? Wat een nieuwe, fijne gedachte! 

Ja, ik zou het ook niet bedacht kunnen hebben, die Ierse bar met Spaanse naam in Bulgarije, en dan ook nog met Afrikaanse jachttrofeeen aan de muur. Te raar! 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2021 - 8:05

Dankjewel Fief!

Inderdaad, mijn eerste verhaal, best spannend en zo fijn met aanmoedigende reacties.  

Die hoofdletters heb ik meteen aangepast, goede raad! 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2021 - 8:09

Hoi Gi en dankjewel voor je reactie! 

Die twee keren 'vers-' achter elkaar was een uitprobeersel van me, in een poging om poëtisch te zijn. Niet erg geslaagd dus... Goed om te onthouden voor een volgende keer.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2021 - 8:12

Dankjewel voor je eerlijkheid, Musonius.

Ik moet toegeven dat ik zelf ook iets 'spannends' miste en vond het moeilijk dit toe te voegen aan een kort verhaal dat een plaats beschrijft.

Heb je een idee voor een interessante gebeurtenis, die ik eventueel in het verhaal had kunnen verwerken? 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
2 februari 2021 - 8:19

Dankjewel Le Grand Bleu. 

Nu je het zegt, zie ik ook dat ik in mijn schrijfstijl inderdaad een bijvoeglijk naamwoord gebruik voor bijna elk zelfstandig naamwoord en zelf voor vele werkwoorden. Ik was me daar niet echt bewust van en je hebt me aan het denken gezet. 

Ik gebruik al die bijvoeglijke naamwoorden om alles zo beschrijvend mogelijk te maken en een bepaald sfeertje weer te geven; om mijn waarnemingen zo precies mogelijk met de lezer te delen. 

Nu besef ik dat het onprettig (misschien zelfs een beetje irritant) kan overkomen op de lezer. 

Heb je een suggestie om de sfeer en de waarnemingen op een effectievere en prettigere manier te verhalen?