Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#335 Eindelijk thuis

30 januari 2021 - 21:07

Een explosie van geuren knalt mijn neus binnen zodra het autoportier opengaat. Nog eerder dan mijn ogen de nieuwe omgeving kunnen scannen, maken de reukreceptoren in mijn neus overuren. Alles ruikt anders. Het is koeler, frisser, zelfs het gras voelt anders onder mijn tenen. Het duurt lang voordat ik een paar geursporen kan ontcijferen: liefdesferomonen hangen in de lucht, naast versteende oude hondenpoep, het rubber van een autoband, gemorste cola uit een blikje en een zwaar zoete lucht die ik niet kan thuisbrengen. Dit is dan zeker wat ze de grote stad noemen.

Hoe anders dan waar ik vandaan kom – naar mijn gevoel nog maar enkele ogenblikken geleden. In een flits zie ik mezelf onder een afdakje in de zon liggen. Ik weet nog dat ik opgetild werd en samen met nog twee anderen in een achterbak van een auto terechtkwam. De grote grijze vogelachtige op een enorm asfaltterrein kan ik me nog vaag voor de geest halen, maar daarna weet ik het niet zo goed meer. Heb ik geslapen, waar ben ik nu? Een band om mijn nek en een touw verhinderen mij om de omgeving te gaan verkennen, maar eerlijk gezegd maal ik daar niet om. Koud is het hier, steenkoud, stervenskoud.

Dan voert een mens mij door een deur, de trap op, weer door een deur. Ik word met een korte klik bevrijd van het obstakel rond mijn nek. Een zachte stem roept mij ‘Ben je daar dan eindelijk, lieverd?’ Ik kijk om me heen. Een etensbak, een waterbak, een bank, een mand, een ijzeren gevaarte, dat ze hier bench noemen, een ligkussen, een knuffel en een bot om op te knagen. Ik drentel een rondje, les mijn dorst en schrans de voerbak leeg. Dan zucht ik nog maar eens diep en loop op de vriendelijke stem af. Eindelijk heb ik een thuis.

 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2021 - 0:39

Hoi Marianne, mooi hoe dit dier zijn happy place krijgt. Graag gelezen.
Wat ik wel vreemd vond, is dat hij niet wist dat het om een vliegtuig ging, maar wel wist dat het ijzeren gevaarte een bench was.

 Ik wordt ---> zonder t

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2021 - 7:20

Hoi Marianne,

Leuke insteek om een hond te kiezen. Je bent goed geslaagd in het neerzetten van de hondenwereld. Ik zou wel bij 'volgens mij nog maar enkele ogenblikken geleden' 'volgens mij' veranderen naar iets van 'voor mijn gevoel'. Ook ben je bij 'Een band om nek' een woord vergeten.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
31 januari 2021 - 14:01

Ik vind het inderdaad een prachtig verhaal. Heb het met veel plezier gelezen. Alleen was het de opdracht om jouw eigen 'gelukkige' plekje te beschrijven van iemand die er het eerst komt. Of heb ik het verkeerd begrepen? 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2021 - 14:30

Hi Yvonne, de opdracht was om een happy place vanuit een HP te schriven. De ik in het verhaal is een hondje, volgens mij past dat prima in de oprdracht. 

Lid sinds

4 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2021 - 16:17

Volgens mij past het ook prima, Marianne.

Ik dacht ergens in de eerste zinnen al; dit gaat vast over een hond. Zo'n scherp reukorgaan. Supergoed de belevingswereld van de hond neergezet. Leuk!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2021 - 20:56

Hoi Marianne, leuk verhaal, goede invulling van de opdracht. Een hond uit een ander land die hier zijn nieuwe stekje krijgt, inclusief mand, voerbak, bot en een vriendelijk mensenbeest; ja, dat is echt een happy place! Heerlijke feelgood, waar ik als hondenliefhebber van smul! Met plezier gelezen!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
15 februari 2021 - 11:40

 

Hi Marianne,

Leuke insteek, een hond die eindelijk z’n plekje vindt. Je maakt goed gebruik van verschillende geuren, waardoor ik in het begin in het verhaal gezogen word.

In dit verhaal gebruik je verschillende locaties, die niet op chronologische volgorde voorbijkomen: de nieuwe omgeving (grote stad), de oude omgeving van de hond, een vliegveld en tenslotte het nieuwe huis. Dat zijn er erg veel voor zo’n kort verhaal! Het nadeel hiervan is dat je niet iedere plek uitgebreid kunt beschrijven. Waar in het begin de omgeving tot leven komt dankzij alle geuren, klinkt de omschrijving van het huis wat oppervlakkig.

Wat als je het gedeelte met het vliegtuig schrapt? Wat voor geuren kun je toevoegen aan zijn nieuwe huis, waardoor we nog beter snappen dat de hond zich hier prettig voelt? Wat voor andere details kun je toevoegen die laten zien in wat voor huis of gezin de hond nu terechtkomt?

Veel plezier!

Hartelijke groet,

Kelly