Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#335 - Debuut

 

Ik sta in het halfdonker, naast de trappen die naar het podium leiden. Wanneer de presentator mijn naam afroept voel ik een vlaag van enthousiasme en nervositeit. Ik krijg het er warm van. Het publiek geeft een beleefd en matig enthousiast applaus. Ik hoor mijn vriendin boven iedereen uit juichen. Zij is de enige die me ooit eerder heeft horen zingen en spelen, voor de rest van het publiek ben ik een totaal mysterie. Ik krijg een duwtje in de rug van een medewerker en ga de trap op. Het metaal van de treden kraakt onder mijn voeten.

Ik wandel het podium op en word meteen verblind door de spots. De hitte die de lampen afgeven creëert een onverwachte hittegolf die op me af komt. Ik krijg het nog warmer dan ik het al had. Voorzichtig wandel ik richting mijn gitaar. Op het podium ruik ik het zweet van de muzikanten voor me. De energie en sensatie van hun set is nog voelbaar in de lucht. Ik pak mijn gitaar op en hang hem rond me. Met mijn vingers volg ik de boog van de klankkast en strijk ik langs de snaren. Het vertrouwde gevoel van het instrument stelt me gerust. 

Ik ga achter de microfoon staan. Het publiek lijkt precies opgeslokt te zijn door een zwart gat. Enkel mijn gitaar en ik zijn verlicht. Iedereen is muisstil en voor enkele seconden waan ik me alleen in de zaal. Een gevoel van sereniteit overvalt me. Dan beginnen de kleine geluidjes me op te vallen : een kuchje, het kraken van de tribune, een gsm die trilt, gefluister, een rammelende sleutelbos, … Ik voel de adrenaline weer door me heen razen. Die combinatie van angst, adrenaline en sereniteit geven me het gevoel dat ik leef. Ik adem diep in en uit. Als ik goed kijk, kan ik enkele gezichten onderscheiden op de eerste rij. Mijn hart begint sneller te kloppen. 

In mijn ooghoek zie ik een persoon hevig zwaaien. Ik draai mijn hoofd en zie de presentator, naast het podium, die geluidloos en met hevige gebaren probeert duidelijk te maken dat ik moet beginnen spelen. Ik sluit mijn ogen en haal nog een laatste keer diep adem. Ik sla mijn eerste akkoord aan. Al mijn zenuwen verdwijnen en ik begin te zingen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel herkenbaar verhaal. Zeer beeldend beschreven; elke seconde wordt beleefd. Ik ga helemaal mee met het verhaal. Je stopt ook op het juiste moment. Hulde!

Nawoord:
Na kritisch herlezen, heb ik toch wat puntjes:

Ik sta in het halfdonker, langs de trappen = [...] naast de trappen
Zij is de enigste = enige
voor al de rest = voor de rest of voor alle anderen
Het metaal van de treden kraakt onder mijn voeten. - Hier twijfel ik: kan metaal kraken?
Het publiek lijkt precies opgeslokt te zijn - ik zou precies schrappen
een vrouw die iets in haar handtas probeert te vinden, - Hier heb ik wat moeite mee; je beschrijft geluiden. Dat het een vrouw is, dat is weliswaar een aannemelijke aanname, maar dat ze iets probeert te vinden, weet je niet. Ik zou het vervangen door ... die in haar tasje rommelt, of woorden van die strekking.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi FloFlo, niks zo eng, lijkt me, dan als enige op een podium te staan voor zoveel mensen. Mooi beschreven. Het voelt alleen niet als een happy place. Ik had dan eerder een verhaal verwacht van iemand die wel enorm zenuwachtig is voor hij opkomt, maar die helemaal in zijn element raakt zodra hij begint te spelen. 

Je begint heel veel zinnen met: ik ga, ik voel, ik zie, ik wandel, ik sta, ik krijg. Daardoor krijg je veel "ik" in het verhaal. Als je varieert met de opening van je zinnen, leest het mooier en krijg je een betere flow.
Bijvoorbeeld:
Ik ga achter de microfoon staan. Het publiek lijkt precies opgeslokt te zijn door een zwart gat. 
Achter de microfoon lijkt het publiek opgeslokt te zijn door een zwart gat.
Of:
Ik draai mijn hoofd en zie de presentator, naast het podium, die geluidloos en met hevige gebaren probeert duidelijk te maken dat ik moet beginnen spelen.
Naast het podium probeert de presentator me geluidloos en met hevige gebaren duidelijk te maken dat ik moet beginnen met spelen.

Enkel ik en mijn gitaar zijn verlicht. ----> persoonlijk vind ik het mooier als je het omdraait. Enkel mijn gitaar en ik zijn verlicht.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

De trac hebben is blijkbaar ‘Vlaams’ en komt van het Franse ‘avoir le trac’, dus hou ik het bij plankenkoorts die je prachtig beschreven hebt. Daarnaast onderschrijf ik volledig de reacties van Musonius en Fief.

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de reacties en bedankt voor de suggesties! Ik heb hier en daar kleine dingetjes aangepast.

@Fief wat betreft de '"happy place". Mijn happy place is het podium. Inclusief de adrenaline vooraf (@Gi misschien niet echt plankenkoorts, eerder gezonde stress?). Dat is echt waar ik me het gelukkigst voel. Misschien is dat wat moeilijker voor te stellen als je nog nooit op een podium hebt gestaan of niet graag op een podium staat? 

Nog eens bedankt voor alle tips en reacties! 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi FloFlo, ik ben lid geweest van een musicalvereniging. Erg leuk om te doen. Ik weet hoe de zenuwen voelen vlak voor opkomst, maar ik wist me gesteund door mijn medespelers. Prachtige ervaring.

@Fief wat betreft de '"happy place". Mijn happy place is het podium. Inclusief de adrenaline vooraf. Dat is echt waar ik me het gelukkigst voel.

Dit haal ik dus niet uit jouw verhaal. Zoals ik het nu lees, sta je met angst en beven op het podium. Begin met de laatste alinea en neem ons mee in het gevoel dat jou zo gelukkig maakt als je op het podium staat. Beschrijf wat dat gevoel van adrenaline met je doet.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi FloFlo, heel minutieus beschrijf je de momenten voor het eigenlijke optreden begint, een prachtige weergave! Ik was erdoor geboeid en las het in één adem van begin tot eind. En ja, ook zeer herkenbaar; tot een jaar geleden speelde ik in een band en bij mij kwam het gevoel van gelukzaligheid als we eenmaal goed en wel met het eerste nummer waren begonnen. Nog lekkerder werd het wanneer het publiek meezong en danste.
Eens met Fief dat het geluksgevoel niet blijkt uit wat je wel hebt opgeschreven.

Lid sinds

5 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hi Flo,

Heerlijk beschreven, die zenuwen voordat je begint op een podium! Heel herkenbaar, maar ik sluit me aan bij de andere reageerders: het positieve gedeelte van deze ervaring komt nog niet genoeg naar voren in je tekst.

Je kunt hier twee richtingen kiezen. Richting 1: het personage is aan het begin van het verhaal alleen maar zenuwachtig en aan het einde van het verhaal gelukkig. Dan maak je een overgang van A naar B. Hoe dat geluk aanvoelt, mag je natuurlijk zelf weten! Sereniteit vind ik mooi, maar dat gevoel dat de energie van het vorige optreden er nog hangt vind ik ook leuk.

Richting 2: je wisselt binnen de tekst steeds af tussen de nadelen/negatieve gevoelens en de voordelen/positieve gevoelens. Kies duidelijke details. Deze zin kan bijvoorbeeld scherper: ‘De hitte die de lampen afgeven creëert een onverwachte hittegolf die op me af komt.’ Wat doet die hitte van de lampen precies? Voelt die hitte lekker of verstikkend?

Door je tekst een klein beetje aan te scherpen, wordt het effect een stuk duidelijker. Veel plezier!

Hartelijke groet,

Kelly