Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#335 de zolderkamer

 

“Wow, jij hebt een mooi uitzicht,” zei Jenny.

De zoldertrapdeur liet ik in het slot vallen.

       Ze keek vanuit de lichte kamer, waar het stadslawaai nauwelijks doordrong, dwars over de stad en inderdaad mijn kamer van vier bij zes meter, zonder keuken, was een lot in de loterij.

       Jenny hield haar jas aan, haar ogen dwaalden van de legkast naar mijn bed en ze zei: “Leuk dat stapelbed boven je bureau, is het niet te laag?”

       “Ach, na tien keer mijn hoofd stoten, wende ik eraan. De ochtendzon schijnt dwars door de kamer en maak mij vroeg wakker. Voor mijn bureau is het te licht, daar heb ik die tweedehands aluminium zonnegordijnen voor. En anders verhuis ik mijn computer naar die kleine eettafel naast de kapstok, waar je jas heel goed kan hangen. Wil je koffie?”

       “Ja lekker Gerard, super. Mooi, die grote pentekeningen aan de witte muren. Zijn ze alle vijf van dezelfde tekenaar?”

       “Van kinds af aan lees ik strips. Die pentekeningen, verjaardagcadeaus, zijn zeefdrukken van Hans Kresse. Als student koop je zulke prenten niet, een biertje gaat voor.”

       Ik concentreerde me op het zetten van koffie, vanuit mijn ooghoek zag ik Jenny langs mijn bloeiende lidcactus planten in de vensterbank onder het brede raam slenteren. Ze hing haar jas niet aan de kapstok. Bij de plant voor de deur rook ze aan de zwoele geurende citroenbloemen en vroeg: “Staat die citrusplant altijd hier?”

       “Nee, die gaat straks naar buiten.”

“Awesome je hebt zelfs een balkon.”

       “Dat is met die gestoorde klimaatzomers een uitkomst voor deze lage bloedhete kamer onder het platte dak. Zie je die waslijnen buiten?”

       “Ja.”

       “Daar leg ik mijn matras onder en aan de waslijn komt een klamboe, van zomerhitte heb ik geen last.”

       “Cool, vrijen onder die klamboe, ‘s-avonds laat, lijkt mij awesome.”

       Sinds de ontmoeting bij haar ontgroening zagen we elkaar meer dan graag, onze handen en monden hadden verkennend intieme lichaamsdelen betast en Jenny wist dondersgoed waarom ze op mijn kameruitnodiging inging, niettemin hield ze de jas aan.

       Op de kussens op de lichteiken laminaatvloer dronken we koffie, luisterend naar het rustgevend roekoe, roekoe van de koerduiven buiten. Met haar bruine ogen onder dat gitzwarte haar keek ze mij een beetje spottend aan, verlangend staarde ik terug. Dat lieve kreng daagde me uit.

       “Cool, je hebt een leuke kamer, bedankt voor de koffie.”

       Langzaam viel haar jas open…..

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi quillaume, een verleidelijk stuk. Aan het eind wordt wel duidelijk waarom ze haar jas zo angstvallig aanhoudt. Persoonlijk zou ik het nog beter vinden lezen als het in de tegenwoordige tijd staat. Maar behalve dat, graag gelezen. Een paar dingen vielen me op in de tekst:

lot in de loterij ---> volgens mij is de uitdrukking "een lot uit de loterij"

De ochtendzon schijnt dwars door de kamer en maak mij vroeg wakker ---> achter maak hoort nog een t.

bloeiende lidcactus planten  --->  het is gewoon "bloeiende lidcactus", of ben je een "en" vergeten? ... bloeiende lidcactus en planten in de vensterbank ...

's-avonds  --->  's avonds (zonder koppelstreepje)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Quillaume, wat een heerlijke scene; realistisch beschreven. Subtiel hoe je de jas ongemerkt een hoofdrol geeft. Graag gelezen!

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal quillaume! Ik heb wat moeite met de dialogen. Las laatst een stukje dat die ook lekker moeten klinken als je ze hardop voorleest. Zou je echt 

Van kinds af aan lees ik strips. Die pentekeningen, verjaardagcadeaus, zijn zeefdrukken van Hans Kresse. Als student koop je zulke prenten niet, een biertje gaat voor.

zo zeggen tegen iemand. En dan bedoel ik met name de tweede zin. Misschien leest een beetje meer spreektaal beter, bijvoorbeeld

De pentekeningen zijn verjaardagscadeaus. Ken je Hans Kresse? Die heeft ze gemaakt. Ik koop ze nu niet meer hoor, ik geef mijn geld eerder uit aan een biertje.

Maar goed, just my two cents...

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk verhaal. Ik zou ook de tegenwoordige tijd overwegen. Is het niet lidcactusplanten of lidcactussen? Ook twijfel ik bij de 'zwoele geurende citroenbloemen'. Als het zwoele bloemen zijn klopt het, maar ik denk dat ze zwoel geuren (ga ik meteen denken: hoe zal dat ruiken :-) ), maar dan wordt het: zwoel geurende.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een leuk en spannend verhaal! Op de foutjes ben je al gewezen, dus dat hoef ik niet meer te doen. Met plezier gelezen.