Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 334 De liefste voor mij

 

Jij was de liefste voor mij. Zwager van mijn nicht, acht jaar ouder. Het mooist waren je ogen. Nog nooit had ik zo’n onmiddellijke klik met iemand. Ik snapte er niks van. Het voelde als incest.

Ik leerde je kennen op hun bruiloft. Ik was onzeker en wantrouwend, maar voelde me vereerd dat ik mocht komen. Het was fijn, ontspannen en opgewekt. Na de picknick in het park, een receptie bij het ouderlijk huis. Uit het niks stond je naast me, keek me aan, straalde de hele wereld bij elkaar en zei: “Zo, wij kennen elkaar nog niet. Heb je het naar je zin?” De uren daarna stonden in het teken van grapjes, vlugge onderonsjes en zijdelingse blikken. Lang had ik me niet zo vrolijk gevoeld.

Jij vroeg mijn nummer aan mijn nicht. Zij stelde onmiddellijk mijn moeder op de hoogte. Het was nooit in je opgekomen dat mijn moeder tegen zou zijn. Helemaal uit Apeldoorn kwam jij mijn kant op gereden om stiekem een uurtje of soms twee samen door te brengen in jouw auto. Ik weet niet eens meer waar we heen gingen ik zag alleen maar jou. Het waren ontmoetingen waar ik over droomde en plotseling was alles voorbij.

Jaren later zag ik je weer. We keken elkaar aan, jij stapte op me af, straalde de hele wereld bij elkaar en zei: “Wat goed je te zien. Je ziet er fantastisch uit.”

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom deze liefde onmogelijk is blijft een raadsel maar toch mooi verwoord.
Kijk nog eens naar de laatste zin van de tweede alinea, daar ontbreekt o.m. het woord 'van'.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou moe, je beschrijft beslist geen al te fijne ervaring, maar meneer lijdt er zo te zien niet onder. Zij is beter af zonder hem, lijkt me, maar naar de titel te oordelen denkt zij daar toch anders over.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Isabella, het hangt er natuurlijk vanaf hoe oud de hp was toen ze die zwager ontmoette, want anders zie ik ook niet waarom het een verboden liefde was. De zwager van een nicht valt niet onder incest. Wellicht was het omdat haar moeder het niet zag zitten.
Waarom waren de ontmoetingen ineens voorbij? Ik ben nu ook benieuwd wat er verder met de hp is gebeurd, dat het leven zo zwaar was. Uiteindelijk toch een happy end.
 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties! Interessant om te zien hoe het blijkbaar heel verschillend leest voor iedereen. Dat is een goede les voor mij. In mijn poging het overbodige achterwege te laten, heb ik dus te weinig verteld waardoor het zo verschillend gelezen kan worden. Mooi om te leren.
Het was overigens vooral bedoeld als verboden omdat de afspraken stiekem plaatsvonden (wat ik dus niet vermeld heb) omdat het tegen de wil van de familie was.

Ik zal eens wat aanpassingen maken. 

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dacht eerst dat ze voor de bruidegom zou vallen, maar het is zijn broer.

De zin ‘Het voelde als incest’ kan er misschien beter uit? Zit het verbodene in de leeftijd? En hield het om die reden op?

Vind de eerste ontmoeting mooi beschreven.

 

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Isabella, ik val ook over de zin 'het voelde als incest', die ik in deze context niet helemaal begrijp. En ook deze zin: 'Ik was onzeker en wantrouwend, maar voelde me vereerd dat ik mocht komen.' roept bij mij vragen op. Waarom was ze onzeker en wantrouwend? Net als Evelien denk ik dat je hier over een jonger meisje schrijft? 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Isabella,

De eerste alinea zorgt, denk ik, voor verwarring. Het lijkt erop dat het geen familie is, tenslotte de zwager van de nicht van Hp. Dus geen incest. 8 jaar is ook geen enorm verschil. 
Dus het lijkt een cultureel/religieuze context te hebben. Maar dat wordt niet helemaal duidelijk.

Desalniettemin is het een mooi verhaal. 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik snap goed wat jullie zeggen en ga er voor mezelf zeker eens naar kijken.

En ook bedankt voor de positieve feedback natuurlijk!

Best wel moeilijk zo'n schrijfopdracht zeg.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Isabella, ik heb je met plezier gelezen. Ik weet niet of ik zojuist de eerste versie heb gelezen, of dat je inmiddels al aanpassingen hebt doorgevoerd, maar uit wat ik nu lees krijg ik inderdaad niet de indruk van 'incest'. Het verbodene lijkt mij eerder te liggen in, zoals Madrid het omschrijft, de cultureel-religieuze context.  

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfstijl is erg mooi! Maar je leest zelf inderdaad ook al in de reacties dat de reden dat het een verboden liefde is niet helemaal duidelijk wordt. Je kunt dat 'stiekeme' er goed invoegen door haar bijvoorbeeld af en toe over haar schouder te laten kijken of vanuit haar ooghoek te kijken hoe haar moeder er bij zit.
Probeer je een situatie voor te stellen waarin jij 'stiekem doet' en schrijf dan eens op hoe je je zou gedragen. Al die dingen kun je dan weer verwerken in je verhaal. Succes! :)

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie aardige woorden, heel leuk om te horen.

Ook heel erg bedankt voor de tips. Ik ga het stuk met de adviezen herschrijven voor mezelf. 

Annemieke, je concrete aanwijzingen wekken onmiddellijk allerlei beelden in mij op, daar kan ik goed mee vooruit.

Ton, ik heb alleen de tweede versie met kleine verbeteringen gepost, de tijd ontbreekt me om alles meteen te verwerken, maar ik ga er nog mee aan de slag. 

Bedankt allemaal!

 

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik blijf met veel te veel vraagtekens zitten, maar dat is bij de reacties al voldoende aan de orde geweest.
De beginzin Jij was de liefste voor mij. vind ik vervelend. Te invullend. Beschrijf liever een gebeurtenis waar dit uit blijkt.
De zin: jij stapte op me af, straalde de hele wereld bij elkaar en zei [...] vind ik schitterend!