Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 332 De meest bijzondere jaarwisseling

 

De meest bijzondere jaarwisseling waar lange tijd naar uitgekeken werd, en niet alleen door mij maar door de hele planeet, was geen jaarwisseling, maar de eeuwwisseling. Het begon al met de verwarring of deze van 1999 op 2000 plaatsvond of toch van 2000 op 2001. Omdat men er niet uitkwam, of omdat van de overgang van 1999 naar 2000 grote problemen werden verwacht (millennium bug!), ging daar alle aandacht naar uit. Al geruime tijd voor het zover was maakten mensen zich druk hoe dit zou aflopen.

Vanwege deze zeer speciale gebeurtenis en de spanning eromheen vonden wij niet dat we het gewoon thuis konden vieren. Wie op het idee kwam weet ik niet meer, maar het werd een huisje op Sicilië. Lekker warm en ruig, veronderstelden we; vooral de mannen verwachten er beslist de maffia tegen het lijf te lopen. Nee, dit zou geen doorsnee jaarwisseling worden.

De eerste ontnuchtering kwam toen we voet aan land zetten: het was somber kil weer, dat verraste de eilandbewoners ook. Tegen toeristen wordt natuurlijk altijd gezegd dat het in deze tijd van het jaar altijd mooi en lekker zacht weer is, dus wat we ervan moesten geloven? In ieder geval is het zo dat Italianen geen centrale verwarming hebben, dus er kon een kern van waarheid in schuilen. Ons huisje, idyllisch gelegen in een sinaasappelboomgaard waar we voor het ontbijt de oranje vruchten direct van de boom konden plukken, had gelukkig straalkacheltjes. Allard meende dat we die beter aan konden laten staan, ook al waren we overdag weg, anders zou het teveel energie kosten om de kou te verdrijven wanneer we terug kwamen. Toen we de rekening kregen bleek dat helaas een misvatting.

Wat geen misvatting was: De eigenaar van het huisje en de boomgaard was duidelijk een maffiabaas: een forse kerel in een zwartleren jas, zonnebril, grote gouden ringen aan zijn dikke vingers en achterover gekamd haar. Als tolk had hij zijn dochter meegenomen. Zij kwam op de scooter, hij met zijn gevolg in geblindeerde SUV's. De mannen in ons gezelschap smulden ervan.

We verkenden het eiland per huurauto, deden in elk gehucht de lokale pasticceria aan en bestelden zoveel mogelijk verschillende pasticcini waar vervolgens iedereen van proefde om er een oordeel over te vellen. Wel jammer dat de Etna niet wilde uitbarsten.

En toen was het de laatste dag van de 20e eeuw. Vol verwachting togen we naar het schemerige dorpsplein. In een hoekje werd een volwassen varken aan het spit rondgedraaid, stevige vrouwen met schorten en iele mannen met grote snorren bedrijvig eromheen. Het enige geluid kwam van kinderen die luid gillend als speenvarkens over het plein renden en wat vage kerstmuzak. Er klonk of schitterde geen vuurwerk er knalde geen champagne. Als buitenstaanders hadden we hier niets te zoeken. Beteuterd liepen we terug naar ons huisje. In ieder geval was het daar lekker warm en gelukkig hadden we een fles champagne voor het geval dat het allemaal heel anders liep dan we verwachtten.

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja, ik neem aan dat het verhaal fictief is. Een maffiabaas ontmoeten op Sicilië ligt natuurlijk wel erg voor de hand. Zou zijn dochter niet gewoon meegereden zijn in zijn SUV? Op de scooter is ze een gemakkelijk doelwit voor andere maffiabazen. Waarom komt zij overigens apart op een scooter?
Ik kan me voorstellen dat het niet de jaarwisseling was die je je had voorgesteld. Zeker zo'n bijzondere als een eeuwwisseling. Helaas ga je de volgende niet meemaken. 

De meest bijzondere jaarwisseling waar lange tijd naar uitgekeken werd, en niet alleen door mij maar door de hele planeet, was geen jaarwisseling, maar de eeuwwisseling. ---  Dit is een ingewikkelde zin die door de vele komma's niet prettig leest. "maar door de hele planeet" zou je ook gewoon weg kunnen laten.
De meest bijzondere jaarwisseling waar niet alleen ik al lange tijd naar uitgekeken had, was de eeuwwisseling. Of zoiets.

In een hoekje werd een volwassen varken aan het spit rondgedraaid  --- volgens mij is een varken per definitie volwassen, anders zou het een big zijn.

wat vage kerstmuzak --- ik dacht in eerste instantie dat het verkeerd geschreven was, maar het blijkt een bestaand woord. Weer wat geleerd.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, correct Fief,

100% fictief. Ik heb het over een volwassen varken in contrast met de speenvarkens.

De dochter kwam apart op de scooter omdat haar vader haar nodig had om te tolken.

Nee, het is inderdaad heel anders verlopen, het voordeel is wel dat het minder erg is dat we de volgende eeuwwisseling niet hoeven mee te maken.

Dank voor je commentaar!

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Katja

Dit heb ik met plezier gelezen je verhaal.Of het fictief is of niet, dat speelt geen rol. Als het fictief is, probeer dan altijd wel te zorgen dat het geloofwaardig is, anders riskeer je dat mensen vragen stellen, afstand nemen van de tekst en dat zou jammer zijn, want het is mooi opgebouwd.

Ik vind het wat on-Italiaans dat ze jullie niet zouden deel laten uitmaken van het feest, hier had je een twist kunnen gebruiken met de maffiabaas die eerder in je verhaal opdook. Of wat meer de sfeer besproken: dat ze jullie met argwaan bekeken, of wat dan ook...

Maar wel fijn hoor.

Johanna

   

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De dochter kwam apart op de scooter omdat haar vader haar nodig had om te tolken

Vreemde reden. Ze kan toch gewoon met hem meerijden? Het is zijn dochter.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Johanna,

Ik zei dat het verhaal 100% fictief was, maar dat klopt niet. Het enige dat ik niet weet is of het een maffiabaas was. Als ik het verzonnen had, had ik er inderdaad een draai aan kunnen geven, anderzijds vonden wij het een aparte ervaring dat dit duidelijk een lokaal feest was. De mensen spraken denkelijk geen Engels. Ik heb in Spanje in een patisserie meegemaakt dat ik gewoon niet geholpen werd, compleet genegeerd, dus, ons idee van zuidelijke gastvrijheid is betrekkelijk.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad Gi,

desalniettemin hebben wij beslist geen slechte herinneringen aan deze speciale jaarwisseling.

een late reactie van mij😉, bedankt!