Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#331 Frustratie

 

Daar lig ik dan. Op de zolder, want datgene waar ik sinds mijn geboorte naar had uitgezien ging niet door. In plaats van gillend de hoogte in te schieten en vonkenspattend en knallend de wereld van mijn bestaan te laten weten lig ik hier op een kille zolder, te wachten of ik ooit nog eens zal schitteren. Gekocht door gezagsgetrouwe burgers, die zich netjes houden aan het vuurwerkverbod

Ik wou dat ik één van mijn neefjes was. Niet van karton, maar van metaal, en niet gevuld met simpel kruit en wat metaalpoeder voor de kleurtjes, maar met iets als pentriet. Dan zou ik de wereld een poepie laten ruiken.

In plaats van netjes door de vuurwerkhandel te worden verkocht zou ik met een lading soortgenoten naar een plek waar de mensen elkaar afmaken worden verscheept. Misschien wel in het kader van een hulpverlenings- of ondersteuningprogramma. Een revolutionair of regeringssoldaat zou mij vastpakken, mij in de hals van een mortier laten glijden en afvuren. En na een korte vlucht zou ik te midden van de tegenstanders exploderen, dood en verderf zaaiend.  Ah, dat is nog eens leven!

Maar ja, ik ben het achtergebleven neefje. Ik mag na heel veel vieren en vijven bij hoge uitzondering worden verkocht door iemand met een vergunning  of door een linkmiegel zonder vergunning. En als ik word afgeschoten, kijkt iedereen naar me in plaats van weg te duiken, en ze roepen oooh en aaah als ik ontplof. Als het daar tenminste ooit nog van gaat komen....

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spijtig dat het nu kil is op zolder maar bij een hete zomer behoort zelfontbranding tot de mogelijkheden en naar een dakbrand komen ook veel linkmiegels kijken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bobcom, jij hebt voor het Rambo-type gekozen, althans in zijn fantasie. Hopelijk komt hij ooit nog van die zolder af. Goed beschreven, graag gelezen.

Niet van karton, maar van metaal, en niet gevuld met simpel kruit en wat metaalpoeder voor de kleurtjes, maar met iets als pentriet.  ----- misschien leest het vlotter als je schrijft: Niet van karton, gevuld met simpel kruit en metaalpoeder voor de kleurtjes, maar van metaal met iets als pentriet.

ik wordt afgeschoten  ---- word

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief, dank voor je reactie. je vlottere variant gaat niet, omdat het dan lijkt of de granaat bestaat uit metaal en pentriet. Maar dat laatste is de vulling die zorgt voor de wat fatalere knal.

Ik wordt afgeschoten....ouch >>> bewerken

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

.... omdat het dan lijkt of de granaat bestaat uit metaal en pentriet. 

Dat staat in de originele tekst toch ook? "Niet van karton, maar van metaal" en "niet gevuld met simpel kruit en wat metaalpoeder voor de kleurtjes, maar met iets als pentriet" 
Als je dat achter elkaar zet, staat er:  "van karton met simpel kruit en wat metaalpoeder voor de kleurtjes" en "van metaal met iets als pentriet." 
 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Sorry, Fief, er blijft nmm een verschil. Mijn vuurpijl lijdt onder een existentieel probleem: het feit dat hij maar een kartonnen huls heeft en geen metalen huls èn het feit dat hij alleen maar kruit en metaalpoeder in zijn binnenste heeft in plaats van een gesofistikeerde springstof bezorgt hem een gevoel van minderwaardigheid. Vandaar dat ik nadrukkelijk opsom wat hij niet heeft en zijn militaire neven wel: mindere huls, mindere vulling...

Natuurlijk wordt alles extra tragisch als hij bovendien met oud en nieuw niet afgeschoten wordt. Niet alleen geen slachtoffers maken, nee, niet eens niet de lucht in.. hoe erg wil je het hebben als vuurpijl-met-granaatambities?

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi geschreven. Door je verteltrant ligt er ook veel berusting in besloten. Daardoor kabbelt het voor mijn gevoel wat.

Juist door de titel had ik het wel mooi gevonden als de frustratie zich tot een grote hitte had opgebouwd, waardoor zelfontbranding en zijn diepste verlangen -dood en verderf zaaien- nog waarheid had kunnen worden. Maar goed, dat is misschien mijn morbide brein.

Graag gelezen.