Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

331 Het leven van een vuurpijl

 

Vuurpijl in Corona-tijd

 

Ongeduldig ligt de rode vuurpijl in de doos.

Hij duwt de blauwe vuurpijl naast hem wat opzij.

‘Schuif eens op, ik krijg bijna geen lucht’

‘Ik kan geen kant op, het is hier zo krap’

Pfff, duurt het wachten nu nog lang?

En waar wachten we nog op?

Het is toch al donker.

De rode vuurpijl wil schitteren als de mooiste van allemaal.

Op zijn buik staat een krans van heldere rode lichtjes, hoog in de lucht.

Wat zal iedereen hem met open mond bewonderen.

Daar kan het gesputter van grondbloemen niet tegenop.

De vuurpijl hoort opeens kerkklokken.

Dan wordt zijn doos opgetild en in de kou gebracht.

Druk gepraat terwijl hij heen en weer schudt.

De doos wordt neergezet.

Wat gebeurt er allemaal?

Een hand grijpt de blauwe vuurpijl.

De rode vuurpijl hoort steeds meer kerkklokken.

Grondbloemen zoemen.

Nu komt gauw zijn grote moment.

Dan pakt de hand hem op en zet hem in een fles.

De rode vuurpijl trilt van ongeduld.

‘Schiet op, joh!'

Maar dan hoort hij een stem.

‘Jammer, deze heeft een te kort lontje’.

 

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jikke,

Leuk dat je meedoet hier op SOL! Verzorgd en grappig verhaaltje. Het komt op me over als een kinderverhaal of iets in toegankelijke taal. Dat komt denk ik door de korte zinnen, die allemaal onder elkaar staan, alsof elke zin een losse alinea is; maar het is ook de woordkeus. In die zin, zo in combinatie met vuurwerk, doet het me in de verte ook denken aan het werk van Nijntje, Zwijntje, Tijs, Lijntje en Nijn-Eleven. En in de nog iets verdere verte aan dit pareltje van SIRE uit 2002 ;-).

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jikke, welkom op het forum. Een vlot verhaaltje met een verrassend slot. Bij een langere tekst leest het niet fijn, al die zinnen los onder elkaar. Hier gaat het nog.
Graag gelezen. Goed gedaan. 

Achter de eerste twee gesproken zinnen hoort ook een punt. Bij de laatste zin heb je dat wel gedaan, maar de punt hoort vóór het aanhalingsteken te staan. (ELDA-regel: Eerst Leesteken, Dan Aanhalingsteken).
 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Kruidnagel

Hallo Kruidnagel,

Dank voor je feedback. De ruimte tussen de zinnen had ik niet bedacht, maar dat gebeurde toen ik mijn tekst invoerde.

Was niet mijn bedoeling. Nu gebeurt het alweer...

Ik moet nog even wegwijs worden op deze site. Ik begrijp dat je de tekst wat meer voor kinderen vindt, terwijl het vuurwerk juist niet daarin past. Ik ken je voorbeelden niet, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ondanks de corona heb ik nog geen kort lontje, maar heb ik weer iets om over na te denken.

Met vriendelijke groet

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Ha Fief,

Dank voor je feedback. De regelafstand was niet mijn keus maar het gebeurde toen ik mijn tekst plaatste. Ik moet nog even wennen aan de (on)mogelijkheden van deze site.  Ook dank voor de interpunctie-aanwijzingen. Een verrassend slot, ja daar houd ik wel van. Mijn verhaaltje is een paar keer veranderd, tot ik me de berichten van de politie herinnerde over 'korte lontjes' met de jaarwisseling.

Met vriendelijke groet

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jikke, leuk verhaal met een onverwacht einde, zeker nadat je je HP (= hoofdpersoon) met enig dedain laat spreken over grondvuurwerk; hij zal niet schitteren. En de knipoog naar de korte lontjes vind ik ook top! Ik hoop hier meer van je te lezen!
Wat de regelafstand betreft: je kunt een extra witregel voorkomen door aan het einde van een regel tegelijk de 'shift' en de 'enter' in te toetsen, dan gaat je cursor naar de eerstvolgende regel. En alleen een 'enter' levert een extra witregel op.

 

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jikke, ik bedoel eigenlijk vooral dat in een verhaal in principe meerdere zinnen achter elkaar staan, dus zonder Enter. (Wel sowieso een nieuwe regel (zachte Enter) bij een nieuwe spreker.) Tenzij echt elke zin op zichzelf staat, maar in je verhaal is dat niet het geval. Maar ik weet niet of ik je moet uitleggen hoe alinea's werken, omdat je duidelijk schrijfervaring hebt.

De roze tekst in mijn eerste reactie, dat zijn webkoppelingen: als je erop tikt/ klikt, ga je naar een site met meer uitleg.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Allereerst een tip voor de tekst: door CTRL+ ENTER te doen in plaats van alleen enter, krijg je geen witregel maar ga je direct naar de volgende regel :)

Je verhaal is erg leuk! Het verwart me soms wat welke quote bij wie hoort en ik heb het idee dat je de sfeer en het gevoel in de ik-vorm nog net iets sterker neer kan zetten. Dan zit je ook niet steeds te wisselen tussen 'de blauwe' en 'de rode vuurpijl'. Misschien een idee voor de volgende keer! Het einde is wel fantastisch onverwachts, heel leuk :)