Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#329 All I want for Christmas…

 

Laura parkeerde haar auto vlak bij de ingang. Mariah Carey werd abrupt afgebroken. De voorkant van haar Fiat Panda kwam tegen de aan de kant geveegde sneeuw aan. Witte vlokjes daalden op de voorruit neer, kort bleven ze intact.

Het had zijn voordelen om in de avonduren boodschappen te doen. Overdag stroomde de winkel over van gejaagde mensen die soms door blinde paniek bevangen werden wanneer een door hun gewenst ingrediënt niet in de schappen lag, in plaats van dat ze keken naar wat ze wel hadden. Met een beetje creativiteit kon je zoveel smakelijke gerechten creëren. Ze had heel wat hompen deeg gekneed, verse soepen bereid, simpele maar heerlijke pastagerechten verzonnen en meer. Sinds haar vakantie naar Casablanca had ze een passie voor exotische recepten. Ze hield van de sfeer daar, de bevolking was zo open en vriendelijk.

Ze pakte haar handtas van de passagiersstoel en opende het portier. Een koude windvlaag raakte haar in het gezicht, maar het deed haar niets. Ze had haar favoriete kleurige muts op met de bijpassende sjaal om haar hals geslagen. Met een hoofd vol plannen stapte ze door plassen en puur witte sneeuw richting de karretjes. In haar hoofd verschenen de handelingen die ze de komende dagen zou verrichten. Haar gedachten werden abrupt verstoord door lawaai. Er klonk geschreeuw vanuit de winkel. Een oudere vrouw die juist door de schuifdeuren naar binnen was gegaan kwam met een geschrokken blik terug naar buiten. Haar karretje had ze binnen laten staan.

‘Wat is er aan de hand?’ vroeg Laura. Haar hart begon sneller te kloppen.

‘Een winkeldiefstal, geloof ik. Ze proberen een man te overmeesteren bij de kassa.’ De brilglazen van de vrouw raakten beslagen, ze sprak op hoge toon. ‘Hij maakt een hoop kabaal, die druktemaker.’

De woorden waren nog niet uitgesproken of een man in donkere kleding kwam naar buiten gestormd. Hij botste vol tegen Laura op en pakte haar bij de bovenarmen vast ter voorkoming dat ze zou vallen. Een fractie van een seconde dacht ze dat hij een bivakmuts ophad, maar het was een zwarte muts op donkere krullen gecombineerd met een bijpassende das. En daar tussenin de prachtigste hazelbruine ogen die ze ooit had gezien. Sneeuwvlokjes dwarrelden om het profiel van de man heen. De tonen van het zojuist in de auto afgebroken kerstliedje waren te horen door de langzaam sluitende schuifdeuren van de supermarkt. Haar verbeelding maakte de rest van zijn gezicht duidelijk; sterke gelaatstrekken, een lichte baard…

‘Pardon, dame. Ik heb een beetje haast.’ De lichtgetinte huid bij zijn ogen vertoonde lichte rimpeltjes. De greep op haar armen verzachtte, toch liet hij haar niet los.

Een plotselinge windvlaag zorgde voor een werveling van de sneeuwvlokken om hen heen. Het voelde of ze zich samen met de man middenin een sneeuwbol bevond, met de kerstverlichting van de winkel aan de ene kant en de straatlantaarn aan de andere kant. Ze stonden stil in hun eigen wereld. 

‘Geeft niet.’ Ondanks de kou begonnen haar wangen te gloeien. Dit leek zo’n scène uit een kerstfilm waarin de hoofdpersoon hét moment met haar grote liefde beleefde voor de zoen volgde. Ze kon haar ogen niet van hem afhouden. Als hij zou vragen of ze met hem meeging zou ze het zonder nadenken doen. Ergens in de verte klonk een sirene.

‘Ik moet echt gaan, schat.’ Hij liet haar los, haalde een reep chocolade uit zijn jaszak. ‘Voor jou, schoonheid. Misschien zie ik je nog eens. Prima winkel dit.’ Na een knipoog rende hij richting het parkeerterrein. Ze staarde hem na.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Evelien, mooi verhaal. Een interessante ontmoeting kunnen worden, met een misschien nog wel interessanter vervolg. Graag gelezen.
Ik mis alleen waarom ze zich nou zo tot de man aangetrokken voelde. De ontmoeting beslaat maar een klein gedeelte van je verhaal.
Als je verhaal met de tweede alinea zou beginnen, zou dat naar mijn gevoel een sterker begin van het verhaal zijn. De intro van de eerste alinea voegt niet veel toe. De winterse sfeer komt verderop aan het bod in het verhaal. 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt :-)

Fief, zat al te peinzen over precies de punten die je aankaart. Had zelfs eerst een nog een langere tekst voor de ontmoeting, ik zal met je aanwijzingen aan de slag gaan!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Evelien, wat een lekker romantisch kerstverhaal, met leuke ingrediënten, zoals haar hand door zijn haar en de sneeuwbol. Het leest vlot weg en dat is een verdienste.
Eens met Fief dat je iets meer had kunnen uitweiden over wat de man ik kwestie zo aantrekkelijk maakte. Wellicht had je, om daarvoor ruimte te maken, wat minder aandacht kunnen besteden aan de gerechten.
Ik haperde even bij de passage over het boodschappen doen in de avonduren. Dan is het rustiger in de winkel en kun je inderdaad meer vakkenvullers dan klanten aantreffen. Je verbindt echter dit moment (= de rustige avonduren) aan de periode; vier dagen voor kerst. Die verbinding komt bij mij niet logisch over.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een sfeervol en lief verhaal Evelien, waarin je me als lezer nieuwsgierig maakt naar meer. Want het is hierboven al gezegd; de ontmoeting waar het om draait, omschreef je maar kort. Ik vind die ontmoeting dan weer wel mooi beeldend beschreven; dat beeld van die sneeuwbol, met de gedempte muziek erom heen. Ik zie het voor me. Ook je insteek tijdens de ontmoeting vind ik goed gevonden; hoe hij iets zegt over het eten, en wij als lezer al weten dat de hoofdpersoon een echte kok is. Mooi in de lijn van het verhaal. Maar inderdaad, wat is er zo aantrekkelijk is aan die man, dat ontgaat me. Die hand door het haar ging me dan ook iets te snel;-) Maar ik ben benieuwd wat er gebeurt als je die onverwachte aantrekkingskracht wat verder uitwerkt. Graag gelezen! 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Bedankt voor de kritische blikken, ik heb nu het één en ander aangepast en vind het veel beter geworden 😊 Hopelijk zijn jullie het met me eens.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Evelien, je herschrijf heeft nu een heel ander karakter gekregen. De nieuwe verhaallijn past nog steeds binnen de opdracht (ach, als dit niet het geval zou zijn, was er wat mij betreft geen man overboord ...) en het is nog wat spannender geworden. Je hebt nu de ontmoeting en aantrekkingskracht verder uitgewerkt, wat mij betreft geslaagd!
Eerlijk gezegd vind ik aan het eind de mopperende oude vrouw afbreuk doen aan de sfeer die je net daarvoor hebt opgebouwd. Ik zou het persoonlijk mooier vinden om achter te blijven met het gevoel dat Laura heeft bij het nastaren van de man.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Evelien, ik ben het eens met Ton. De laatste zin voegt niets toe. En ik vraag me af of een wildvreemde man  haar zomaar "mop" zou noemen. 
Verder zit er al meer magie in het verhaal, dus in die zin graag gelezen. Voor mijn gevoel voegen de eerste twee alinea's echter niets toe aan het verhaal. Die ruimte had je kunnen gebruiken om nog meer over de ontmoeting te vertellen.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een mooi kerststukje. Niet te dik erop of eronder, maar zoals het zou kunnen gaan, in een verhaal. Of film. De hoofdpersoon krijgt diepte door de Panda en door eigenwijze gedachten over mede-consumenten. De Adonis blijft daarentegen wat twee-dimensionaal. Hij is jong, knap, krachtig. Ja dat zegt niks want dat ben ik ook...in het diepst van mijn gedachten. Maar okee, deze lezer ziet het gebeuren, hij leunt vol verwachting achterover en opent een fles bier. Aan het eind is hij tevreden.

Twee dingetjes: het is stampij, plus dat de mop van Fief mij ook niet kan bevallen. Als het nou nog schat was geweest of lieverd, dan was het vrijpostig genoeg. Volgens mijn normen dan, maar die zijn natuurlijk cultureel bepaald. Ik weet nog dat ik als jong broekje voor het eerst in Engeland was en in Dover moest ik iets (waarschijnlijk bier) kopen en de knappe, al wat oudere, verkoopster sprak me aan met 'can I help you love?' Ik kon toen alleen nog maar stuntelen, stotteren en weglopen. Met, inderdaad, de staart tussen de benen.

 

Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook je reacties zijn een plezier te lezen, HaveeWee :-)

Laatste aanpassingen doorgevoerd. Heb het eerste gedeelte gelaten zoals het was, het is bedoeld als een soort rustige inleiding op een spannende ontmoeting. Ga ik de interactie tussen de twee verder uitschrijven dan wordt het misschien te lang gezien de vluchtigheid...