Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 328 Liefde op het eerste gezicht

‘Ze is weer als nieuw’, zegt de huishoudhulp die ze in bijenwas heeft gestoken. Ik glimlach, nieuw kan ze niet meer worden mijn Antique Victorian Renaissance eetkamerkast.

Telkens ik van de trap naar beneden loop sta ik voor je. Welke verhalen zou jij niet kunnen vertellen over de bewoners van de woningen waarin je inmiddels hebt gestaan.
Toen ik van mijn bemeubeld flatje naar een leeg appartement verhuisde was jij het enige meubel, samen met de zes stoelen en de ovale opklapbare tafel in de eetkamer. Jij had mijn hoofd op hol gebracht toen ik je voor het eerst zag tijdens de openbare verkoop. Jij  werd mijn eerste zotte aankoop. Wie koopt als jongeman nu een antieke eetkamer als  eerste meubels? Zelfs aan een bed had ik nog niet gedacht.
De eerste dagen zat ik daar alleen met  jou. Wat heb ik je toen  niet allemaal verteld over de toekomst die ik met je zou opbouwen?
Velen zijn uitgekomen, maar sommige toekomstdromen bleken bedrog. Sublieme live muziekuitvoeringen, feestelijke vriendenmaaltijden, lieve maar ook harde discussies en duizenden uren van familiegeluk en miseries hebben wij samen meegemaakt.
Gek toch, hoeveel andere meubelstukken de revue zijn gepasseerd. Er waren best leuke bij. Herinner je je nog die heerlijke schommelstoel? Hij paste wel naast je, net als die moderne bank zoveel jaren later. Ze zijn allemaal verdwenen, maar jij staat er nog, mijn eerste liefde. Jij was al antiek en straks ben ik het ook, maar jij zult nog vele jaren overleven. 
Ooit zullen de kleinoden verdwijnen die je al die jaren in jouw binnenste voor mij hebt bewaard en moet ik van jou afscheid nemen. Dan kom je mogelijk terug in een veilinghuis terecht. Ik hoop innig voor jou, oude dame, dat je dan als weleer weer een jonge kerel kan verleiden.

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De sfeer die je stuk ademt past goed bij je gekozen huisraad, Gi. Weet niet of je dat opzettelijk hebt gedaan maar dat komt mooi naar voren, vind ik.

Ik weet niet of ik iets mis maar de uitdrukking in de titel is volgens mij Love at first sight ipv Love on the first sight.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, hetzelfde gevoel heb ik bij de antieke secretaire die ik van mijn vader heb geërfd en hij op zijn beurt weer van zijn moeder. Mooi en met liefde beschreven.
Antique Victorian Renaissance eetkamer ----  hier twijfelde ik wat je nu bedoelde. Bij een eetkamer denk ik aan een ruimte en niet aan een kast.

Vincent gaf het ook al aan. Het is love at first sight. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vincent en Fief, jullie hebben natuurlijk gelijk dat de titel fout was.  Eetkamers kan men in alle meubelwinkels kopen, Fief, net als slaapkamers maar het zijn ook de ruimtes waarin men eet of slaapt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt Gi, maar een eetkamer of slaapkamer omvat alle meubelen die daarbij horen. Het is dus niet één meubelstuk. Jij omschrijft hier een kast, een onderdeel van een eetkamer.
Ik vind je Nederlandse titel (of Vlaamse als je dat liever hebt) mooier zo.

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Je vertelt aan de hand van een eetkamerkast een heel leven. In dit korte bestek natuurlijk in een notendop, maar toch.Ongewild verzeil ik in de tijd van mijn ouders en grootouders. Toen werden er nog dingen voor het leven gekocht, die dan ook een heel leven meedraaiden. Nu, in deze consumptiemij staan de maak- en vervaldata niet ver van mekaar. Onze spullen zijn eindiger dan vroeger. Heerlijk nostalgisch waar ik van genoot. Tof!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, een fijn nostalgisch gevoel maakt zich van mij meester bij het lezen van jouw verhaal. Mooie beschrijving van de levensloop van zowel mens als kast en de outro over het schier eeuwig leven van de kast, alsof de cyclus dan weer opnieuw begint na jouw afscheid.
Met genoegen gelezen!

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik kan me helemaal vinden in het hoofdpersonage. Ook ik heb een voorkeur en een liefde voor oude dingen. Onder stof blijkt vaak veel moois te zitten.

Net zoals Fief struikelde ik ook over 'eetkamer', omdat het in het verhaal maar over één meubel leek te gaan in plaats van de hele kamer. 

Jij was al antiek en straks ben ik het ook

Deze vond ik mooi! Graag gelezen :) 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Mike voor de immer rake feedback, ook bij de andere inzendingen van de collega's. Ik hoop dat Fief en jij je niet al te zeer hebben bezeerd met het struikelen en ga er van uit dat de andere lezers hier geen problemen mee hadden.  De tafel en de stoelen van de eetkamer worden terloops ook vermeld maar de eetkamerkast speelde inderdaad de hoofdrol.:-)