Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#323 Panteroortjes

Vandaag is het raak. We zijn in zuid-Engeland, dat kan haast niet anders, de Britten zijn bekend om hun excentriciteit. Toch valt het reuze mee, of tegen, ‘t is maar hoe je het bekijkt. We bezoeken het kasteel van Beaumont waar enkele kamers zijn opengesteld. Een bij tijd en wijle vrolijk claxonnerende chauffeur in wit overhemd, zijden sjaaltje, spencer en stoffen pet rijdt in een open groene Olds mobile over de knisperende grindpaden.

Vanuit de verte nadert een  opvallende verschijning: een struise dame met roze fluorescerend haar en lila pony in een zwarte jurk met smalle bandjes. Van een afstandje lijkt de jurk opengewerkt, maar van dichtbij blijkt het een goudkleurig motief. Door de witte fifties zonnebril is haar leeftijd moeilijk te schatten, maar ergens in de veertig zal ze wel zijn. Dat weerhoudt haar er niet van twee pluche panteroortjes op haar hoofd te dragen en in haar mollige armen een grote beer in een rood jakje, zijn eigen zwarte zonnebril om zijn nek. Alleen de suikerspin ontbreekt nog.

Is dit nou excentriek? Is het niet gewoon aandacht willen trekken? Hoewel, excentriek betekent zonderling, afwijkend. En dat is ze. Maar ben je dat omdat je wilt opvallen? Of ben je dat omdat je echt anders bent?

Blijkbaar vindt zij het heerlijk zich te verkleden. Bij kinderen verdwijnt die behoefte mettertijd. Terwijl er mannen zijn die zich hun hele leven regelmatig als vrouw verkleden. Je moet wel een enorm zelfvertrouwen hebben om anders te durven zijn, en de blikken en het commentaar van de massa te trotseren.

Of is het een kwestie van onschuld? Je zou het bij haar wel denken door die beer en panteroortjes. Ik vraag of ik haar mag fotograferen. Ze heeft er geen problemen mee, in tegendeel, ze gaat er eens goed voor staan en glimlacht stralend.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Katja, mooie beschrijving van deze excentrieke dame. Lijkt me heerlijk als je zo stoer bent om alle regels aan je laars te lappen en lekker jezelf kunt zijn.
Het zinnetje met de suikerspin lijkt er een beetje dwangmatig aan te hangen omdat de opdracht over een suikerspin moet gaan, maar als je er zo "ongewoon" uitziet mag een suikerspin niet ontbreken.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, 

Ja, ik had kunnen smokkelen en doen alsof zij een suikerspin at (heb ik overwogen). Feit is dat ik haar prompt voor ogen kreeg bij deze opdracht,  vast en zeker door dat knalroze haar. En toen ik dieper ging nadenken kwam ik ook nog op het thema onschuld. Dank voor je reactie.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Katja,

Wat een leuke beschrijving van deze bijzondere dame. Zij is inderdaad wel de definitie van excentriek! Je zet haar onschuld mooi neer door haar kledingstijl goed te beschrijven.
Je laat zien dat die kleding bepaalde associaties oproept. Je laat de verteller haar beweegredenen afwegen Dat is jammer, want daarmee doe je de laatste zin teniet.

Deze vrouw heeft er geen problemen mee dat haar excentrieke zelf wordt gefotografeerd.  Daarmee laat ze zien dat deze vrouw maling heeft aan wat normaal is, of hoe ze zich zou moeten gedragen en lekker in haar eigen vel (en ongewone kleren) zit.  Dat bewijst haar onschuld. De mijmeringen van de verteller zijn daardoor inhoudelijk niet meer zo sterk. Het bevestigt haar vermoeden, maar dat is alleen omdat de vrouw geen problemen heeft met de foto. Net zoals je zo mooi haar kledingstijl omschrijft, zo zou je haar onschuldige gedrag kunnen omschrijven.  Biedt ze misschien snoepjes aan? Praat ze met een hoog stemmetje?  Dan ziet de lezer dat de vrouw in haar kleding èn in haar doen en laten onschuldig is. Dat werkt krachtiger dan iets vermoeden.


Als je de bewondering van de verteller wil laten doorklinken, kun je na een schets van het gedrag van de vrouw afsluiten met een zin die beschrijft hoe de verteller daarop terugkijkt, of zich daarover voelt. Bijvoorbeeld: Ze huppelt weg nadat de foto is genomen. Ik voel me week worden bij haar aanstekelijke vrolijkheid. Daarop volgt een steek van jaloezie. Kon ik maar zo zorgeloos zijn….
 

Je hebt een cadeautje van een personage gevonden met deze vrouw. Ben niet bang alles uit te pakken 😊

Groet,

Nadine

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een vreemde reactie Nadine, ik begrijp hem eerlijk gezegd niet. Waarom doe ik met mijn bespiegeling de laatste zin teniet?

Ik begrijp ook niet waarom ze snoepjes zou moeten uitdelen, met een hoog stemmetje moet spreken of weg moet huppelen. Ben jij haar nu niet aan het beoordelen en stop je haar niet in een hokje?

Ik beschrijf wat ik zie: een excentrieke vrouw van middelbare leeftijd die, net als alle andere toeristen een landgoed bezoekt. In haar gedrag is ze gelijk aan ons, alleen door haar uiterlijk valt ze op. En de verteller, ik, mijmert daarover. Of bedoel je dat juist dat teveel is? Dat ik het bij de beschrijving had moeten laten?

Ik hoop dat je dit nog ziet.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Katja, mooie beschrijving, ik zie haar zo voor mij.
Je gedachten over haar laten gaan, vind ik persoonlijk een beetje jammer; aan de hand van jouw beschrijving wil ik liever zelf filosoferen dan dit te laten invullen door de schrijver.

Bij tijd en wijle, zonder -n.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Katja, jouw kritiek op de kritiek van de coach is terecht, maar ik vrees dat je op een tweede antwoord nog lang mag wachten. Tot nu toe heb ik niet één coach een tweede maal zien reageren. Maar goed een antwoord van tweehonderdzevenenzestig woorden op een stukje van driehonderd is ook niet mis.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

leuk dat je reageert. Ik heb er in ieder geval, ook door Musonius, begrepen dat ik zelf, in een verhaal, niet mag reflecteren op de inhoud, dan vul ik blijkbaar voor anderen in. 

Hoi Emy,

ik begrijp niet wat je daarmee wilt zeggen, is dat nu goed of juist niet, en ken ik die bekende persoon ook? Dank voor je reactie.