Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 323 Fien(esse)

Wim Sonneveld zong over zijn dorp en lellebel Josefien.

Ook in mijn dorp waren er opvallende ‘Fienen’.

‘Zotte Fien’ zag ik voor het eerst op de kermis. Terwijl zij zelf gulzig likte aan een geglazuurde rode appel op een stokje, hapten haar kinderen in het ijle web van een suikerspin onder de flikkerende kleurenlichtjes  van de snoepkraam.

Ik was hoogstens zeven want ik zat nog op de paardenmolen. Die bezigheid  staakte men vanaf een bepaalde leeftijd. Het dorp keek mee en je wilde niet voor ‘broekje’ versleten worden.

Fiens kinderen zaten in de brandweerwagen naast mij op de carrousel. Zotte Fien stond langs de kant met opengesperde ogen die sneller draaiden dan de molen. Wanneer de brandweerwagen  voorbij raasde, stak ze haar lange bloedrode tong uit. Ik dacht dat ze het op mij gemunt had,  hield de teugels van mijn paard strak en vergat naar de ‘floche’ (kwast) te grijpen.

‘Zwarte Fien’ zag je nooit in het dorp, maar stond urenlang  op kousenvoeten in haar deurgat. Met die bijnaam dacht ik dat ze zich nooit waste, maar  het ‘zwart’ had te maken met haar lange hoog opgetrokken kousen, die fel contrasteerde met het  lichtroze ‘plixke’ in  haar grijze haardos.

Een derde beruchte Fien was de eega van  een koopman in oud ijzer.  Ze was volslank en kon loodzware voorwerpen tillen. Daarom noemde men haar ‘Fien Spek’.

Ooit kwam ze bij een hoeve waar men net aan het middagmaal zat. Op het aanbod of ze ook een sjat (kop) soep wou ging Fien gretig in. Toen ze zag dat er biefstuk op het menu stond, zei ze zonder schroom dat ze daar ook wel een stukje van lustte.

Onlangs  kreeg ik het doodsprentje met een opvallend mooie foto van Fien Spek,  haast onherkenbaar en één en al finesse.

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Interessante memoires die ook de sfeer van 'vroeger' uitstralen.

Telkens de brandweerwagen  voorbij raasde, stak ze haar lange bloedrode tong uit

Moet natuurlijk 'Telkens als' zijn.

Onder de flikkerende kleurenspotjes van de snoepkraam hapten haar kinderen in het ijle web van een suikerspin terwijl Fien gulzig likte aan een geglazuurde rode appel op een stokje.

Ik had alleen moeite met het 'haar' in deze zin: ik snapte pas later dat het over de eerdergenoemde Fien ging. In mijn hoofd was Fien, net als de hoofdpersoon in alinea 1, nog een kind op de kermis en kon ze dus nog geen kinderen hebben. Voor de duidelijkheid misschien 'haar vervangen door 'Fiens' en de 'Fien' later in de zin dan voor 'ze'?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, de naam Fien lijkt onlosmakelijk verbonden te zijn met niet alledaagse vrouwen. Mooi hoe je ze portretteert.
De tweede suggestie die Martijn geeft, zou ik ook aanbevelen. Dan leest het net iets lekkerder.
Anders dan dat en een paar onbedoelde extra spaties heb ik niets te zeuren.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,

Andermaal een kleurrijke herinnering!

Ik heb twee vragen: waarom moest je aan de kwast trekken? En wat is een plixke; een kaal plekje?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Katja, wij vonden het vroeger op de kermis ook een sport om de kwast te pakken te krijgen in de rups. Dan kreeg je namelijk een ritje voor niks.

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Herinneringen.... Telkens ik het liedje van Wim Sonneveld over zijn dorp hoor, krijg het even moeilijk. Heel filmisch. En wat je nu schreef is dat voor jou ook denk ik wel...

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey, bedankt allemaal voor de toffe reacties. Katja, Fief heeft je de kwast al uitgelegd en een plix is in feite een (oud) merk van haarverstevigers maar in de (Vlaamse) volksmond gebruikte men het woord om aan te duiden dat iemand naar de kapper was geweest: ze heeft een plixke in haar haar...
Jowannes, ik denk dat je de nagel op de kop slaat. Van mijn jeugdboek met drie avonturenverhalen zei een (helaas reeds volwassen) lezer dat het zo kon verfilmd worden.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ojee, dat is voor mij al zo lang geleden. Weet wel nog dat ik een vreemd muntje vond en daarmee wilde betalen. Bleek een halve cent te zijn, maar ik mocht ervoor in de carousel!

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, 

Dit is een mooie weergave van alle 'Fienen' uit het verleden. Ze hebben elk op hun eigen manier duidelijk indruk op je gemaakt. Je refereert mooi naar het lied van Wim Sonneveldt, waardoor je al concludeert dat Fienen bijna per definitie aparte vrouwen lijken te zijn. 
Het zou een mooi geheel vormen als je nog toevoegt wat die drie Fienen met elkaar gemeen hebben, welke associatie jij persoonlijk nog hebt met Fienen in het algemeen. Zonder op het oordeel van Wim Sonneveldt af te gaan, zogezegd. 
Dat hoeft niet uitgebreid. Een enkele zin in de trant van: de diversiteit van deze Fienen hebben me verwonderd over het gegeven dat mensen die iets gemeen hebben, nog zeer verschillend kunnen zijn. 

Groet, 

 

Nadine

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Nadine voor de feedback.  Grappig, maar tot nader order is Sonneveld geen werkwoord dus dt is er wat over.
Voor mij vat mijn laatste zin alles samen. Hoe denigrerend de maatschappij soms ook neerkijkt op bepaalde personen, vele van hen verdienen op een of andere manier onze waardering.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een leuk stukje. Beetje braaf misschien. Ja in tijden van corona lijkt het gek, maar de kermis was vroeger een van de hoogtepunten in de sociale levens van menig aankomend puber. De keiharde muziek van Toetie Froetie bij de botsauto's (die toen al net zo milieuvriendelijk waren als een Tesla vandaag). De geuren, de drukte, de drie guldens in je zak, de meisjes, de schiettent en ja de meisjes. Man toen leek de tijd stil te staan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Braaf?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Gi, leuk dat je Wim Sonneveld weer op laat draven. (Dat deed je volgens mij eerder ook, al kan ik het niet meer voor de geest halen.)

Ook een bijnaam dien je met een hoofdletter te schrijven, dus: Fien Spek.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen, inderdaad, vanaf een bepaald leeftijd ga je niet meer op de paardenmolen, tenzij je natuurlijk - als groter kind - gebrand bent om die floche te blijven grijpen, want ja, een gratis ritje extra...

Fien is je ongetwijfeld dankbaar voor je mooie woorden;)