Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#320 Slapen in onderbewustzijn

 

Zachtjes sluip ik de slaapkamer binnen. De kamer is ruim en de verlichting geeft de ruimte een zacht rode gloed. Aan de zijkant hangen groene gordijnen van velours die reiken tot de grond. Tegen de muur staat een oude stoel die ik herken van vroeger. Een stapel kleding ligt op de zitting. Als ik door de kamer kijk zie ik dat het vol ligt met matrassen en slaapzakken. Het lijkt wel of ik terug ben in mijn kampjaren van klas 6. Toen we met de hele klas op de grond op luchtbedden en matrassen sliepen en de slaapzaal vol lag met kleding en beddengoed. Met zowel de jongens als de meiden op een zaal slapen en dan bij het vriendinnetje naast je jaloersmakend kijken welk nachtjapon en leuke toiletspulletjes zij had. 

Ik moet over de horizontaal gelegen matrassen heen stappen als ik door de kamer wil kunnen lopen. Met een grote pas stap ik over iemand heen die op haar zij ligt te slapen. Even ben ik verbaasd dat daar iemand ligt.  Als ik dichterbij kom schrik ik bij het zien, dat het mijn overleden moeder is die daar ligt te slapen. Het warme dekbed heeft ze ver over haar hoofd heen getrokken waardoor ze mij niet aan kan kijken. Toch weet ik dat zij het is. Overal waar ik kijk liggen mobiele telefoons om haar heen. Op de dekens, naast het matras, achter haar matras. Het zijn er teveel om te kunnen tellen. Hoewel ze mijn moeder is, ben ik bang voor haar en wil ik weg. Vluchten voor wat ze te zeggen heeft. Aan de overkant van de kamer zie ik een deur. Ik loop zachtjes maar met een bonzend hart over de andere matrassen heen en glip gauw de kamer uit. Niet beseffend dat mijn moeder mij nakijkt, met een licht opgeheven hoofd onder haar dekbed vandaan.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Indrany, een droom die vragen oproept. Wat zou het betekenen? De setting beschrijf je uitvoerig. 
Er zijn een aantal zinnen waar ik tegenaan liep:

Als ik door de kamer kijk zie ik dat het vol ligt met matrassen en slaapzakken. --- zo leest het alsof je het eerst niet opmerkt, terwijl de kamer toch vol ligt. Het leest mooier als je schrijft: De vloer ligt met matrassen en slaapzakken. 

jaloersmakend kijken ---- hoe kijk je jaloersmakend? Je kijkt jaloers of iets is jaloersmakend.

Ik moet over de horizontaal gelegen matrassen heen stappen ----  dit is dubbelop. De matrassen liggen, dus dan zijn ze al horizontaal. 

Als ik dichterbij kom schrik ik bij het zien, dat het mijn overleden moeder is ----  deze zin loopt niet lekker. Geschrokken zie ik dat het mijn overleden moeder is. Of zoiets.

Het warme dekbed heeft ze ver over haar hoofd heen getrokken waardoor ze mij niet aan kan kijken.   ---- hoe weet je dat het dekbed warm is? Hoe weet je dat het je moeder is? Of weet je dat gewoon in je droom?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Indrany, je verhaal intrigeert me. Je hebt het zo beeldend geschreven dat ik het voor me zie en ik wil weten wat hier aan de hand is. Daar zullen we - net als bij de meeste dromen - niet achter komen, denk ik zo. Graag gelezen!
Enkele aandachtspuntjes:
- ' ... terug in mijn kampjaren van klas 6 ... '; heb je gedoubleerd? Wellicht bedoel je: ' ... terug in (of; op) mijn schoolkamp van klas zes.' (cijfers onder de 20 voluit schrijven)
- De zin die begint met 'Toen we ... ' zou je ook kunnen beginnen met 'We sliepen met de hele klas ... ' (Toen liever vermijden)
- welke nachtjapon
- 'horizontaal gelegen matrassen'; suggestie: 'in de breedte liggende matrassen'
- moeder ligt onder een dekbed en de mobiele telefoons liggen op haar dekens.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Indrany, leuk verhaal! Ton en Fief geven al goede punten, ik heb daar nog iets algemeens aan toe te voegen.

In de tweede helft van het eerste stuk ga je in op een kamp van groep 6, waaraan je terug denkt. Dit stukje zorgt er echter voor dat ik niet meer het gevoel heb dat het echt een droom is. In een droom denk je immers niet na en reflecteer je niet op wat je ziet in de droom die je op dat moment beleeft: het gebeurt gewoon.

Graag gelezen!