Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#313 Sissy

‘Ouderwets mannelijke man…,’ zo begint mijn dating profiel. Misschien wordt het toch tijd om dit eens aan te passen. Maar toch ook uniek  nu iedere man zich bij het minste of geringste als een snotterend zacht ei profileert. Aan interesse  geen gebrek. Vooral van onderdanige Oostblok types belust op een Nederlands identiteitsbewijs, met als grootste passies het hanteren van plumeau en pleeborstel. Sonja is een uitzondering. Al wekenlang weten we elkaar te boeien met fijnzinnige, scherpe woordenwisselingen met af en toe een luchtige kwinkslag. Ook met haar profielfoto is niets, maar dan ook niets mis. Gisteren nog betrapte ik mezelf op een langdurig mijmerend staren in haar grijsblauwe ogen. En dan die schalkse glimlach met nog net een tongpuntje zichtbaar tussen de rose gestifte lippen. Ik kan me niet langer beheersen en laat weten dat ik mijn vakantie graag in Oostenrijk, bij haar, wil doorbrengen. Op haar zwakke protest dat ze andere plannen heeft en dat ze me bovendien nog iets moet uitleggen antwoord ik;  🚙💕❤

Sonja laat mij Wenen zien door haar blauwgrijze ogen. Gearmd flanerend langs de zinderend hete Wienboulevard, op leven en dood filosoferend over onmogelijke levensvragen. Een warme hand op mijn knie onder tafel in een koffiehuis waar alleen Weners komen, hautaine obers met dienbladen vol rinkelende schoteltjes met trillende kopjes schuimende Wiener melange. ‘s Avonds naar de Wurstelprater kermis. Elkaar vasthoudend in een schommelende gondel van het riesenrad tot we boven komen met een adembenemend uitzicht op een met flonkerende lichtjes versierd Vienna.’s Nachts een snelle zoen als afscheid voor mijn hotel. Ze liet zich niet makkelijk verleiden maar ik had niet anders verwacht, niet anders gewild. Logeplaatsen voor een reeds lang uitverkochte uitvoering van Die Zauberflöte die ze via een kennis van een vriend van een achterneef had weten te regelen. Mijn hand op haar bovenbeen. IJle vioolklanken gevolgd door een crescendo van paukenslagen. Het park waar we als een stel verliefde tieners elkaars namen in een tulpenboom kerven voor eeuwig verbonden door een hartje. De eerste, gestolen, echte kus. ‘Rene, ik moet je iets vertellen,’ fluistert ze hees waarna ik haar opnieuw begin te zoenen. Hijgend de Strudlhoftrappen oprennen. Zij wint. Het paleis waar ze zich lachend, met haar armen naar mij uitgestrekt pardoes achterover laat vallen in het hemelbed van keizerin Sissi. Eindeloos walsen in een balzaal van een kasteel, mijn hand op haar blote schouder, in de rondte draaiend tot we duizelend verdrinken. Als het snelstromende water van der schönen blauen Donau vliedt de zomer voorbij. De laatste nacht. Donkere wolken pakken zich samen. Beloftes van donderslagen en bliksemschichten. Haar hand die zachtjes mijn nek streelt. Vochtige lippen. Stroomschokjes bij de aanraking van haar tong. Mijn handen op haar billen terwijl ik haar weelderige boezem tegen me aan trek en in haar oor fluister dat ze mee naar boven moet komen. ‘Ja maar…’ kreunt ze. ‘Niets ja maar, …’

Vanuit de badkamer klinkt Sonja’s stem – nu een octaaf lager; ‘Rene, ik heb geprobeerd je te waarschuwen…,’ waarna hij met volle wapenuitrusting de kamer binnen stapt. Als door een mokerslag bij heldere hemel valt de fictionele droom in gruzelementen. Duizelig sta ik op en loop zonder iets te zeggen naar de deur, door de gang, de trap af naar buiten waar het inmiddels is beginnen te regenen. Ik denk maar aan een ding. Naar huis. Zo snel mogelijk naar huis.

Thuis gekomen grijp ik naar de fles. Met trillende wijsvinger klik ik op het knipperend icoontje. Het berichtje is kort, rechtdoorzee en eerlijk en komt er op neer dat zij genoten heeft van een heerlijke tijd samen met mij maar het zou begrijpen als ik niets meer van me laat horen.

Ik kijk naar haar profielfoto, neem een flinke slok cognac, en begin te typen; ‘Dear Sonja,…

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Novus, wat een verpletterend verhaal! Ik heb er enorm van genoten. Je formuleringen en sfeerbeelden, je neemt me heerlijk en zeer beeldend mee in de voor mij onbekende werelden van datingsites en Wenen.
Je plot is superbe! En ja, zeker een flinke slok cognac waard! Chapeau!

Met vriendelijke groet,

Ton Badhemd  

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Novus, behalve een rondje Wenen laat je me ook achter met een brede grijns. Ik vraag me af of hij na de cognac niet alsnog besluit tot een extra rondje Wenen met Sonja. Graag gelezen, briljant gevonden. Fijn weekend.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, een man in de wolken. Dat is duidelijk. Ook mooi dat met die open zin eindigt, misschien loopt het na bezinning toch nog goed af tussen die twee. Je weet maar nooit. Op zich is Sonja geen oplichtster, zoals de anderen.

In de een-na-laatste alinea schrijf twee keer 'het in: 'maar het zou het begrijpen'.

Met plezier gelezen.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Met een sneltreinvaart sleur je me je verhaal en Wenen binnen Novus. Ik ben nog niet van het ene beeld bekomen of het volgende doemt alweer op. Heerlijk! Het einde voelde ik aankomen, maar dat maakt het leesplezier er niet minder op. 

En dat hij Sonja toch antwoordt, vind ik een goed teken. Lang leve de liefde.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Novus, in één woord prachtig. Ook de titel.

NB: ik twijfel aan 9e regel van beneden: is beginnen te regenen? Of is begonnen?

 

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Novus,

Het duizelt me (is niet onprettig;-) van alle beelden die je oproept in je verhaal, wauw, wat een vaart zit er in en hoe intens romantisch, mmmmm.
 

Ik geloof echter dat ik de clou mis. Hebben René en Sonja echt samen tijd in Wenen doorgebracht, is zij een prostituee, is zij keizerin Sissy die undercover ging.... 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Net als in mijn probeersel eerder deze week heb jij ook gebruik gemaakt van overdaad, en er zelfs een van de mooiste keizerinnen bij gesleurd. Alleen zijn er blijkbaar nog een aantal lezers, waaronder Pindarots die het ene kleine 'hij' spoilertje gemist hebben in de derde alinea.  Ik zit mij daarentegen af te vragen waaruit die volle wapenuitrusting bestaat.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Novus en Gi,

Ik heb het niet benoemd hierboven, maar vooral het 'een octaaf lager' vind ik subtiel 'gevonden', waardoor ik de kwetsbaarheid en naaktheid van Sonja op dat moment voor me zie. Ik leef met beide personages mee en durf na de laatste regel toch te hopen op iets moois.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Novus,

Dankzij Gi's reactie hierboven begrijp ik de clou nu! Sonja is van het mannelijke geslacht.Ik geloof dat ik tav de wapenuitrusting geen verdere uitleg behoef;-)

 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank je wel voor je complimenten. Tja wie weet wordt het nog wat tussen Rene en Sonja, wie zal het zeggen. 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, dankjewel voor je mooie reactie. Bedankt ook voor het wijzen op de doublure van "het" in de een-na-laatste alinea die ik inmiddels heb aangepast.

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Chantal, dankjewel voor je fijne reactie. Het einde kon je inderdaad zien aankomen hoewel dit voor de meeste lezers misschien toch als een verrassing kwam. Misschien heeft Rene ondertussen toch zijn dating profiel aangepast en wordt het inderdaad nog wat :)

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria Anna, dankjewel voor je complimenten! De titel kan inderdaad op meerdere manieren worden uitgelegd. Rene zal als 'Ouderwets mannelijke man' toch wel iets moeten overwinnen, maar wie weet gezien alle romantische momenten in Wenen. 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Pindarots, wat voor mij als beginner vooral interessant is, is dat het kennelijk mogelijk is om de lezer mee te krijgen met wat redelijk willekeurig verbonden beelden met als gemeenschappelijk onderwerp romantiek en Wenen (met Wikipedia bij de hand). Als schrijver twijfel je over iedere zin terwijl de gemiddelde lezer als een sneltrein leest en de informatie tot 1 beeld vormt. Misschien heb ik het mis, maar in ieder geval iets om over na te denken.     

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Anna, ik twijfelde zelf ook al aan 'waar het inmiddels is beginnen te regenen.'  ergens klinkt 'waar het inmiddels begonnen ís met regenen' misschien beter. Niet zeker of dit een op een te vergelijken is maar Taaladvies geeft  'Hij is gisteren begonnen te schrijven of Hij is gisteren beginnen te schrijven?' allebei als correct.

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, inderdaad zijn de beschrijvingen behoorlijk overdreven. De opdracht was dan ook niet makkelijk - ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe 'romantisch' te schrijven zonder te verzanden in Bouquet reeks jargon of sterk overdreven beeldspraak. 'Volle wapenuitrusting' zal inderdaad typisch Nederlands zijn. Het Vlaams woordenboek geeft onder andere als prachtige synoniemen; 'flurk', 'pierlewiet', 'sjarel' en 'charlewieter'.