Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#312 Uitgestoken hand

“Het is 1553 als de Vader des Vaderland, Willem van Nassau, Willem van Oranje, geboren wordt. Willem groeit op in Nederland. Rond zijn 11e verjaardag overleed zijn neef. Deze neef, René van Chalon, was de baas over het prinsdom van Orange in Frankrijk. Willem is in eens de Prins van Oranje.” Wauw, denkt Lily. Zij is ook 11. Wat als zij ineens een prinses zou zijn? Lily droomt weg bij het beeld van een groot kasteel met twee mooie torens. Personeel dat alles regelt. Zou hij elke dag een uitgebreid ontbijt krijgen met vers fruit? Lily kijkt de klas rond. Iedereen luistert geboeid naar de meester. De meester maakt aantekeningen op het smartbord. Maar Lily ziet geen woorden staan. Ze knippert met haar ogen. Het bord wappert. Nee, er hangt een wit laken voor het bord, dát wappert. In het midden ontstaat een zwarte stip. Langzaamaan wordt het groter. Door de zwarte vlek verschijnt een arm, een uitgestoken hand. “Lily…”  klinkt er. Geen vraag, alleen haar naam. Pakt ze de hand? Wat zal er gebeuren? Gaat ze dood? Zo plotseling als het laken kwam en de hand zich uitstrekte, zo plotseling verdwijnt het en ziet Lily het smartbord. Ze ziet de woorden over Willem van Oranje staan. Ze knippert met haar ogen en beseft zich dat de klas stil is en naar haar kijkt. “De tweede vrouw van Willem is Anna van Saksen... “ de meester vervolgt zijn verhaal.

Tring! De bel geeft aan dat de schooldag is afgelopen. ‘Lily,’ zegt de meester, ‘wat zag je tijdens de geschiedenisles? Waarom stond je op en zei je dat je niet dood wilde?’ Lily kijkt hem met grote ogen aan en vertelt de meester wat ze zag. Zou Lily ooit weten wat dit te betekenen heeft…?

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Sija,

puntjes: "11e" zou ik zelf uitschrijven naar elfde. "Willem is in eens " -> ineens (doe je de zinnen erna wel goed dus een schoonheidsfoutje), "smartbord"  -> smartboard.

Ik interpreteer dit als de start van een kinderboek, wat ik gelijk verder zou willen lezen. Wie wil Lily bereiken en waarom?, wordt ze echt een prinses en wat moet ze daar voor doen en laten. Vraagt naar meer.

 

Joo

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sija, welkom op het forum. Joo heeft al wat puntjes aangewezen. Ik wil alleen nog toevoegen fat het fijner leest als je het verhaal verdeelt in alinea's. Nu is het een grote blok tekst. Het helpy al als je een zin op een nieuwe regel zet. Je kunt het verhaal dan ook spannender maken.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk dat je reageert Joo! Bedankt voor je feedback en mooi om te horen dat je interesse is gewekt :-) 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Voor mij komt het ook over als een aanzet tot een groter verhaal. Ik ben het met Fief eens dat er af en toe op de Enterknop geduwd mag worden. 

Op een gegeven moment droomt Lily weg en lijkt ze zichzelf te vereenzelvigen met de Prins van Oranje, vervolgens stap je over naar 'hij' bij het ontbijt. Op zich klopt dat, want je gaat weer naar Willem over. Toch gaat het tegen mijn gevoel in, omdat ik gedacht had dat Lily zichzelf erin geprojecteerd had.

Ik denk dat er wat woorden geschrapt kunnen worden om het nog steviger neer te zetten. Dan heb je volgens mij een mooi begin van een veel groter verhaal, waarvan ik wel zou willen weten hoe dat afloopt.

(O ja, nog een 's' bij Vader des Vaderlands. )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Intrigerend verhaal!
De vraag aan het eind geeft me te denken...Is Lily gereïncarneerd/had ze een bijna-dood-ervaring/......

puntje: beseft zich vervangen door: realiseert zich of beseft (zonder zich)

Graag gelezen, smaakt naar meer!