Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#312 Nooit grappig

 

Vanavond zal ik de grap met het witte laken eindelijk gaan vertellen. De grap is tot in de puntjes uitgewerkt, zonder de scherpe randen eraf te halen. Want vaak zijn het de dubieuze details die een grap doen slagen, heb ik gemerkt. De cynische ondertoon, het publiek boos aankijken en dan snel de schouders ophalen. De trucjes die je alleen kan ontwikkelen door jarenlange ervaring. 

Ondanks al die ervaring kwam de grap er in de pretrials niet lekker uit. De stilte die volgde deed me denken aan de beginperiode. Toen ik als negentienjarige tussen het studeren door een showtje weggaf in Toomler, waar nogal lauw op werd gereageerd. De klamme handen, het zweet op het voorhoofd en de hersens die razendsnel een plan proberen te bedenken hieruit te ontsnappen.  

Eigenlijk kan ik niet direct verklaren waarom de grap tot nu toe nog geen succes is. Het onderwerp ligt politiek gevoelig, en toch had ik wel verwacht dat het publiek deze switch wel zou kunnen waarderen. Toegegeven, de grap is afwijkend in mijn repertoire en ik heb weinig ervaring met het vertellen van dit type grappen.  

‘Okay’, begin ik en nu voel ik me zelfs echt even het jongetje dat op het punt staat de spreekbeurt te houden. Het witte laken dat ik erbij haal voelt bijna als een bescherming. Pas als ik hem vasthoud zie ik de wijnvlekken. Maagdelijk wit is voorgoed verloren gegaan. Ik verhef mijn stem een beetje als ik de controversiële grap vertel. Voorzichtig gegrinnik komt uit de zaal op. Mensen lijken zich voor hun eigen lachen te schamen. Het enige dat me nu gaat redden is een eindeloze stroom aan allemaal grappen van hetzelfde soort, die me in de afgelopen jaren zo gekenmerkt hebben. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso,  ken je die grap van het witte laken dat eindelijkverteld werd? ... precies 😂 Goed gedaan. Licht  gedesillusoneerd heb ik je verhaal toch met plezier gelezen.

 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, knap hoe je me in spanning houdt; ik maar wachten op de grap, maar helaas, pindakaas. Ook knap hoe je er op het laatst nog een mooie afleidingsmanoeuvre in fietst; ik dacht bij die wijnvlekken 'Nu komt het!'
Ik heb genoten, maar zal nog lang wakker liggen. Je wordt bedankt, hoor! ;-)

Met vriendelijke groet,

Ton Badhemd

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Virtuosuo,

puntje: repertoir -> repertoire. Heerlijk: wikken en wegen of en grap kan ja of nee, herkenbaar... Vooral je eerste 2 zinnen heb ik van genoten. De laatste alinea biedt de hoofdrolspeler hoop op een goed vervolg, en de lezer interesse wat de hoodpersoon nog meer aan materiaal heeft. 

 

Joo 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, mooi gedaan. Gemeen ook, dit eind. :-)

Het 'uitleggerige' werkt hier goed, het ging voor mij net precies goed richting het tarten van mijn geduld, waardoor het eind er pakkend uitsprong.

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Briljant. Niets vermoedend ging ik steeds sneller lezen tot uiteindelijk de "grap" duidelijk werd.

"De klamme handjes, het zweet op de voorhoofd" beter is misschien "De klamme handen, het zweet op het voorhoofd"