Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#311 - Haastige spoed

 

Mike is direct klaarwakker wanneer het alarm afgaat. Binnen dertig seconden springt hij uit zijn stretcher, trekt zijn overall aan en snoert zijn kisten dicht. De adrenaline giert door zijn lijf en hij is als eerste klaar. Sommigen liggen zelfs nog in bed.
     ‘Amateurs’ zegt Mike net hard genoeg zodat zijn collega’s het kunnen horen. Vlug pakt Mike zijn veldfles die hij overdag al had gevuld met water, stopt hem in zijn rugzak en rent de deur uit.

Bij de ingang van de vliegstrip staat majoor Grevers te wachten.
     ‘Hebben die Aardbeien ons weer nodig?’ vraagt Mike met een valse grijns.
     ‘Toon een beetje respect voor je collega’s, luitenant,’ zegt Grevers. ‘Wat die Rode Baretten op de grond voor elkaar hebben gekregen, hadden wij nooit bereikt vanuit de lucht.’
Mike zucht en rolt met z’n ogen. Grevers doet net of hij het niet ziet en brieft de jonge Apachepiloot op weg naar zijn toestel.
     ‘Onze jongens liepen net voorbij faselijn Schroevendraaier in een hinderlaag. Ze zitten vast bij de treinrails en worden vanaf de noordzijde beschoten. Ze hebben te weinig afstand voor een mortiersalvo, dus daarom komen wij in actie. Jullie vliegen met z’n drieën in standaardformatie. Ga naar je heli, zorg dat je gereed bent en wacht op twee anderen. Bij drie gereedmeldingen, zijn jullie clearfor take-off.’

Mike stapt via het net iets te lage keukentrapje de helikopter in en zet zijn helm op. Ondertussen start hij de motor, controleert de radioverbinding en markeert de exacte eindbestemming op de kaart. Nu is het alleen nog wachten op de anderen. Hij ziet de eerstvolgende piloot pas net de barak uitrennen en denkt: dit duurt te lang. Hij trekt de stuurknuppel naar zich toe en stijgt op voordat een andere piloot de vliegstrip bereikt. Tijdens het opstijgen klinkt er een bekend oorverdovend gebulder, maar Mike weet niet zeker of dit van de rotorbladen of van majoor Grevers afkomt.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mark, wat een stoer verhaal en originele manier om de woorden te verwerken. Het enige woord dat ik minder toepasselijk vond was het keukentrapje om in de helikopter te komen.
Die laatste zin vind ik ook goed gevonden. Graag gelezen. Fijn weekend.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met Fief, een verhaal vol vaart en techniek dat je niet direct associeert met een keukentrapje, of het moest een codewoord zijn. Titel is, op de valreep, heel toepasselijk.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Als antwoord op door Fief

Hi Fief, ik liep inderdaad een beetje vast op het keukentrapje. Ik wist wel dat er altijd een trappetje wordt gebruikt om in helikopters te stappen, maar ik snap dat een het gebruik van een keukentrappertje hiervoor nogal ver gezocht is. Maar hartstikke bedankt voor de mooie feedback!

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben blij dat je de opdracht leuk vond, je hebt er ook iets heel moois van gemaakt met een fantastisch eind!

Je zou de sfeer nog iets meer kunnen scheppen door niet te schrijven óver wat er gebeurt, maar te schetsen wát er gebeurt. 'Mike is direct klaarwakker wanneer het alarm afgaat' is bijvoorbeeld heel duidelijk, we snappen precies wat je bedoelt, maar als je schrijft 'Mike zit meteen rechtop wanneer het alarm afgaat', hebben we er ook een beeld bij. Je laat Mike verderop wel met zijn ogen draaien en dat is wat ik bedoel: laat het ons zien als een film, dat mag nog wat meer.

Verder heel goed gevonden! Het keukentrapje voelde niet eens zo heel raar voor mij, het voelde toch al een beetje als een zooitje ongeregeld, dus dat ze ergens een keukentrapje vandaan hebben getrokken voor zoiets, verbaasde me niet.