Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#311 Het ondergemoraliseerde bestaan

 

De treinrails piepen bij elke meter die de sjofele trein aflegt. Vera’s rug en billen voelen als van staal op de afgeragte bankjes van de tweede klasse. Ergens is het grappig dat ze door deze kwelling haar draai vindt in haar nieuwe bestaan in de ondergemoraliseerde wereld. Het is nu dus normaal dat ze niet op de conducteur neerkijkt die informeert naar haar tweederangs business card. Toch voelt ze zich van binnen rood als een aardbei aanlopen bij deze hele vertoning. 

Vorige week was het nog gênanter. Aangezien ze haar laatste handyman die meerdere ‘klussen’ verrichtte vanwege bezuinigingen de deur heeft moeten wijzen, speelde ze zelf voor klusjesvrouw. Met de waarschijnlijk verkeerde schroevendraaier in de hand wankelde ze op het keukentrapje. De blik gefixeerd op de lamp waren haar benen niet meer onder controle. Het vallen leek uren te duren. De pijnscheut zat in de knieën, hoewel ze eigenlijk met haar armen de val brak. Trillend tikte ze het nummer in. Na drie keer over te laten gaan drong het door. De privé-arts was al wegbezuinigd. Ze is op het ziekenfonds aangewezen.  

Op het aankomstperron wacht haar geen ontvangstcomité. Ze krijgt zelfs geen hand toegestoken wanneer ze met haar kringloopwinkelpumps van het afstapje het gesteente opstapt. Zuslief wacht haar op in een Suzuki Swift. De auto aangepast aan haar nieuwe status. Geen omhelzing, zelfs niet de gebruikelijke overdreven luchtkussen. Monica’s haar zit warrig en het parfum die ze op heeft lijkt over de datum. Ze praat gedurende zo ongeveer de hele rit over haar nieuwe Rottweiler, de zumbalessen en een of andere rare vriendin waar ze nooit eerder over verteld heeft. Vera neemt nog een slok van het zelf gevulde waterflesje en vraagt zich af hoe lang dit toneelspel nog gaat duren. Wanneer ze klaar is met haar overpeinzingen stelt zuslief alsnog de vraag die ze al die tijd al vreesde. 

 

Lid sinds

4 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosuo, intrigerend, bizar stukje waarbij de lezer blijft hangen bij de mogelijke betekenis van het woord 'ondergemoraliseerd' Veel mooie zinnen en een glimlach bij 'het zelf gevulde waterflesje.' Is het 'de parfum' of 'het parfum'?  'De treinrails piept' of de 'treinrails piepen'? Mooie slotzin waardoor ik als lezer nogmaals van voor af aan begin te lezen om te zien of ik iets heb gemist.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, een wat warrig verhaal waar ik niet goed hoogte van krijg. Evenals Novus heb ik het verhaal meerdere keren gelezen om te kijken of ik de laatste zin kan verklaren.

de parfum die ze op heeft lijkt over tijd. --- het parfum.

Over tijd moet overtijd zijn, maar deze term gebruik je voor vrouwen waarbij de menstruatie niet op de tijd verschijnt waarop deze verwacht wordt. Ik zou hier dus "over de datum" gebruiken.

Ze praat gedurende zo ongeveer de hele rit over  --- dit is een vreemde zin. Volgens mij probeer je te vertellen dat ze het grootste gedeelte van de rit praat over de onderwerpen die je noemt.

 

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Fief,

Dank voor het lezen en de feedback. Weet niet of ik warrig verhaal als compliment moet opvatten, maar waardeer het zeker dat je de moeite neemt het stuk meerdere keren te lezen. Kan me voorstellen dat het misschien wat warrig is door de flashback die erin zit.

Goed gezien van het overtijd, ik had even geen rekening gehouden met deze vergelijking. Heb het aangepast. Begrijp dat die zin een beetje vreemd overkomt, idee was om ook een beetje om de frustratie van HP over het over zichzelf praten erin door te laten komen door het taalgebruik. Weet niet zo goed hoe ik dit anders zou moeten formuleren, dus laat hem staan.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt een leuk stuk geschreven! Ik weet echter na meerdere keren lezen nog niet precies wat er aan de hand is. Is de hp failliet? En zo ja, waarom heeft dan ook haar zus haar auto aangepast aan haar nieuwe situatie? Is het familiebedrijf failliet? Spelen ze een spelletje aangezien ze ook niet de overdreven luchtkusjes doen (die toch niet statusafhankelijk zijn)? Duiken ze op de één of andere manier ergens voor onder?

Ik heb vooral heel veel vragen aan het eind. Het beeld dat je schetst is duidelijk, ik zie het helemaal voor me, maar de diepere laag begrijp ik niet helemaal. We hebben als lezer nog iets meer hints nodig :)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annemieke Heller

Hoi Annemieke,

Dank voor het lezen en goed om te horen dat je het een leuk stuk vind. Dank ook voor de uitgebreide suggesties, terechte vragen.

Het idee was inderdaad om een HP te schetsen die in ieder geval behoorlijk in inkomen gedaald is, en zich daardoor een eerdere luxe levensstijl niet meer kan permitteren. Idee bij de Suzuki en luchtkussen was meer dat de zus HP plaagt met haar nieuwe levensstandaard (dit dus niks zeggend over het inkomen van de zus zelf). Stukje is eigenlijk meer bedoeld als een opzet tot een groter verhaal, waarbij nog niet alles direct wordt prijsgegeven (omdat dit mogelijk te veel de spanning eruit haalt).

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is inderdaad 'het' parfum maar dan moet 'die' veranderd worden in 'dat': ...het parfum dat...De regel is eigenlijk simpel: bij het-woorden hoort dat, bij de-woorden hoort die. 

Alleszins originele invulling van de schrijfopdracht.