Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#311 Van aardbei tot treinrails: N-spoor

N-spoor

Joop keek tevreden naar zijn modelspoorbaan. Zojuist had hij het laatste stuk treinrails met een schroevendraaier aan de nieuwe bodemplaat vastgeschroefd. Staand op het keukentrapje kon hij nèt bij de uiterste hoek. Straks alleen nog de bodemplaat goed vastzetten, en dan kon er weer gereden worden!

Hij nam een slok van zijn water en zette het glas op de replica van de Grebbeberg. Eerst zo’n heerlijke aardbei uit eigen moestuin, die zijn moeder vanmorgen had gebracht.

“AU!” Joop beet keihard op zijn tong. In een reflex greep hij naar zijn wang. Onderweg tikte zijn hand tegen de losliggende bodemplaat. Het glas kantelde en het water gutste over de flanken van de berg in de richting van de nieuwe trafo. Joop greep er onhandig naar en raakte de stroomschakelaar. Vonken spatten uit het systeem. Draden smolten sissend. Boompjes en gras vatten vlam.

Joop schreeuwde ontzet. Hij rende naar de gang op zoek naar de brandblusser. Toen hij twintig seconden later terugkwam, stond de hele baan in lichterlaaie en het hok vol rook. De rookmelder op de gang begon te piepen. Zijn moeder was op Joop’s geschreeuw afgekomen en belde het alarmnummer. Tegen de tijd dat de brandweer er was, viel er niets meer te redden. 

Joop’s levenswerk was door een aardbei in de as gelegd.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike,

Het weer heeft je hersens voor het idee van dit verhaal warm gemaakt. Tis wat om nu de aardbei de schuld te geven, terwijl Joop gewoon onhandig bezig was. Een paar emmers water of wat handdoeken hadden toch kunnen helpen? Misschien is fietsend de Grebbeberg bedwingen een veiliger alternatief.

Welkom😊

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike,

Leuk geschreven, de wet van Murphy in de praktijk, haha.

Enige dat ik anders zou doen is het zinnetje Sissend smolten draden. Voor m'n gevoel zou Draden smolten sissend  net iets beter lopen en dan is het zinnetje qua opbouw gelijk aan de zin ervoor en erna. Maar misschien heb je het wel juist om variatie aan te brengen zo gedaan?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike, welkom op het forum. Een mooi eerste verhaal heb je geplaatst. De actie levendig beschreven. Je ziet het bij het eerste zinnetje al gebeuren. Graag gelezen. 
Misschien kun je de titel in het titelvak zetten, dan is deze ook zichtbaar in het overzicht. Nu staat er in het overzicht de titel van de opdracht. 

Eerst een zo’n heerlijke aardbei uit eigen moestuin ----  Ik zou het woordje "een" of "zo'n" weglaten. Dan leest de zin beter.

Sissend smolten draden. --- Vincent heeft het ook al opgemerkt: een andere woordvolgorde leest fijner. Ik zou er nog "de" voor zetten. De draden smolten sissend. 

Tegen de tijd dat de brandweer er was,  ---- op zich een goede zin, maar persoonlijk vind ik het mooier als er arriveerde zou staan. Tegen de tijd dat de brandweer arriveerde. Maar dat is een kwestie van smaak. 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maaike,

Goed verhaal. Duidelijk opgezet en levendig beschreven. Ik zat in het verhaal en zag alles voor mijn ogen gebeuren.